• Anonym (Julia92)

Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Belle?
  • Anonym (Filmer)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-25 13:27:37 följande:
    Jag pratade om personen, inte namnet. Namnet Meghan är inte woke - tvärtom - men det har hon ju inte valt själv. Jag tror att hennes föräldrar ville understryka hennes brittiska påbrå, så att hon skulle ses mer som vit än som svart. 
    Ja jäklar var inte det ett spännande inlägg i debatten Förvånad
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Baudelaire) skrev 2022-04-25 13:31:44 följande:
    Ja, det förstod jag. Men frågan kvarstår. På vilket sätt är Meghan Markle(personen, inte namnet, för att vara tydlig), ''woke''? 
    MM är väl själva definitionen av WOKE? Mångkultur, Fridays for Future, Black Lives Matter, genusfeminism, Trump-hat, left lib... och det visar sig ju även i hennes val av namn till sina barn. Två stycken barnsliga smeknamnsnamn, i stället för det man borde ha kunnat vänta sig med tanke på att de kommer högt upp i brittiska tronföljden, d.v.s. namn som använts i det brittiska kungahuset sedan Tudor-ätten... minst. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-25 13:33:11 följande:
    Ja, det är oundvikligt att små, söta, gulliga djur döps till smeknamnsformerna av människonamnen. Och så småningom tar det över, så att namnet blir omöjligt på en människa. 

Få mattar skulle kalla sin pekingeser Madalena, eller sin yorkshire-terrier Katarina... så de namnen är safe. (En del tyska dopnamn är dock i farozonen här i Sverige, för ägare till vissa mördarhundraser döper gärna sina bestar till något tyskt, antagligen för att associera till läskiga nazister. Jag vet t.ex. en Günher* och en Gutrune, båda Amstaff-blandningar, samt en Wulfran...)
    *Günther
  • SweeneyTodd
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-25 13:59:31 följande:
    MM är väl själva definitionen av WOKE? Mångkultur, Fridays for Future, Black Lives Matter, genusfeminism, Trump-hat, left lib... och det visar sig ju även i hennes val av namn till sina barn. Två stycken barnsliga smeknamnsnamn, i stället för det man borde ha kunnat vänta sig med tanke på att de kommer högt upp i brittiska tronföljden, d.v.s. namn som använts i det brittiska kungahuset sedan Tudor-ätten... minst. 
    Trump suger ju. Varit på riksrätt två gånger, uppviglat till stormningen av Kapitolium, och han säger att han vann valet 2020 när han inte gjorde det, det är fakta att han inte gjorde det. 
  • Anonym (vov)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-25 13:25:56 följande:
    John är inte ett smeknamn, men det är ett engelskt namn, och det tycker jag är olämpligt när det finns svenska namnformer. (Såvida man inte har påbrå från ett engelskspråkigt land såklart, och pojken ska tillbringa delar av sin uppväxt där.) Smeknamnet för John är Johnny, det är hopplöst som dopnamn...

Johan har varit etablerat i Sverige sedan många hundra år, t.o.m. en av Gustav Wasas söner hette det. (För övrigt är jag inte säker på att Johannes var den namnform som nådde Sverige först, det kan faktiskt ha varit Johan.) 

Elise känns för tyskt om man inte har tyskt påbrå. Annars är det rätt sött... men hopplöst på en kvinnlig statsminister. Elsa och Ella är på gränsen, jag skulle säga att det lutar åt att Elsa är att se som ett riktigt namn, medan Ella fortfarande är att se som ett smeknamn. 
    Jahaja, nu är John ett olämpligt namn om man ska bo i Sverige.
    Jag ska hälsa både min son och övriga bland släkt och vänner det, att anonyma XXX på familjeliv har den åsikten.

Fast de bryr sig nog inte. Vad heter du själv? Bara ett förnamn kan du väl berätta? Eller vad heter något av dina eventuella barn?
  • Anonym (vov)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-25 13:33:11 följande:
    Ja, det är oundvikligt att små, söta, gulliga djur döps till smeknamnsformerna av människonamnen. Och så småningom tar det över, så att namnet blir omöjligt på en människa. 

Få mattar skulle kalla sin pekingeser Madalena, eller sin yorkshire-terrier Katarina... så de namnen är safe. (En del tyska dopnamn är dock i farozonen här i Sverige, för ägare till vissa mördarhundraser döper gärna sina bestar till något tyskt, antagligen för att associera till läskiga nazister. Jag vet t.ex. en Günher och en Gutrune, båda Amstaff-blandningar, samt en Wulfran...)
    Ok, nu ser jag att du XXX faktiskt inte längre är värd uppmärksamheten.

Vilket trams, jag har då aldrig sett på maken.
  • wyhib
    Anonym (Filmer) skrev 2022-04-23 23:08:58 följande:
    Jo det vet jag. 
    Så varför blev du tvungen att komentera då?
  • Anonym (Filmer)
    wyhib skrev 2022-04-25 18:54:28 följande:
    Så varför blev du tvungen att komentera då?
    Jag kommenterar ju dig som trodde du behövde lära mig hur det uttalas. 
  • Xenia
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-23 22:55:14 följande:
    Fast att vissa gett sina barn det namnet, betyder inte att det är ett riktigt namn. Riktiga namn är namn i deras grundform, d.v.s. inga smeknamnsformer. 

Efter flera hundra år kan dock en smeknamnsform få status som ett riktig namn. Men då måste även smeknanmnsformen LÅTA som ett riktigt namn. Så har det t.ex. gått med Laurentius - Lars (men inte Lasse för då HÖR man att det är ett smeknamn med de två korta stavelserna!), Magdalena - Lena och Katarina - Karin. Men inte Charlotta - Lotta - för då hör man igen på de två korta stavelserna, att Lotta är ett smeknamn och inget annat. 

Det håller jag inte med om. Att dessa ord fått bli dopnamn, beror på vår slappa Skattemyndighet. Som väl i sin tur är livrädda för WT-drev i sociala medier, om de nekar någon...
    Va, varför skulle alla tvåstaviga namn vara smeknamn? Finns ju massor med sådana namn (Anna, Emma, Simon, Erik etc). Verkar vara något du fått för dig.
  • Xenia
    Anonym (poo) skrev 2022-04-23 23:01:46 följande:
    Ett namn som inte är ett smeknamn. Precis som man döper till barn till Sofia och inte "soffan".
    Gillar du franska namn så finns det flera fina som är etablerade, typ Marie, Bianca, Amelie, Sabine, Blanka och gillar du promt namnet Belle så ha det som smeknamn men ge barnet ett riktigt namn typ Isabelle eller Belinda, så hon slipper skämmas den dag hon ska söka jobb.
    Varför skulle hon behöva skämmas för sitt namn? Urlöjligt!

Om hon hette Poo däremot...
Svar på tråden Belle?