• Anonym (Julia92)

Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Belle?
  • Xenia

Det är personen som gör namnet, inte tvärtom.

Jag kommer att tänka på indiebandet Belle and Sebastian. De tog namnet från en fransk barnbok "Belle et Sébastien". En medlem hette IsoBEL CampBELL så det blev dubbelt lämpligt.

Jag har mött hundar som heter Emma och Stella. Inte blir de namnen obrukbara för kvinnor för den skull. Det är hundar med människonamn, det är helt enkelt inne med sådana namn för hundar. Så glöm "hund-argumentet".

Skulle hon en dag som vuxen tycka "namnet passar inte mig" så kan hon själv ändra namnet. Det är inte som att namnet (vad det än är) måste bli hennes öde och olycka. Det inte heller så att hon kommer att bli retad för namnet som barn.

• Anonym (Sandra)

Kan inte citera från mobilen verkar det som, men vilket fall-

Belle är fint när jag tänker på det, men det passar inte alla. Iallafall jag förknippar det med Belle i skönheten och odjuret.
    Som andra skrivit så betyder namn mer än bara ett namn. 

Jag hade nog då isf namngett flickan Isabelle. Då kan hon själv välja att presentera sig som Isabelle, Belle, eller Isa

• Anonym (Fint namn (Men!))
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-26 14:03:12 följande:
    Håller med, egenskapsnamn kan bli väldigt pinsamma om de inte passar bäraren (eller vanligen bärarinnan, av någon anledning är det nästan alltid flickor som får sådana förnamn). Tänk en Tindra eller Glittra som alltid är sur eller dyster, en Engla som är elak, en Älva, Sväva eller Vinga som väger 120 kg och rör sig tungt och klumpigt över golvet... Många har fått lida av sina soldat-efternamn också, tänk en extremt kortvuxen person som heter Lång, en räddhågsen person som heter Karsk eller Modig, eller en Herr Flitig som aldrig får något ur händerna! Det blir som du säger en ytterligare börda. 
    Jag heter Titti. Inte smeknamn utan som namn, inte lika illa som Tittie men på engelska kommer det ändå ge samma intryck eller vad man säger. En väldigt tur att jag blev bystig med det namnet, annars hade jag fått operera mig.
  • Anonym (Anu)

Influencern tingelinn fick en dotter i veckan hon döpte till Belle :) Tycker det kan vara fint, även om jag själv inte skulle välja det. Men smaken är som baken ;)

• Anonym (Julia92)
    Anonym (Anu) skrev 2022-04-26 17:08:56 följande:

Influencern tingelinn fick en dotter i veckan hon döpte till Belle :) Tycker det kan vara fint, även om jag själv inte skulle välja det. Men smaken är som baken ;)

Vet inte vem just det är men har hört Belle på en del flickor senaste åren och har fastnat för det namnet totalt  
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-26 17:14:03 följande:
    Vet inte vem just det är men har hört Belle på en del flickor senaste åren och har fastnat för det namnet totalt  
    Vad tror du om Aurora? Det finns också som prinsessnamn i en Disneyfilm, men är förknippat med så mycket mer än det. T.ex. morgonrodnadens gudinna i klassisk mytologi. Och det har funnits som dopnamn i Sverige i många hundra år, men aldrig blivit ett trendnamn. Tänker t.ex. på adelsdamen Aurora Königsmarck, som försökte förföra Karl XII i början av 1700-talet!
  • Anonym (XXX)

Eller Diana..? Det är också ett prinsessnamn, Sedan Prinsessan Diana, och även det (precis som Aurora) ett gudinnenamn. Jaktens och månens gudinna. Mycket feminint och lite mystiskt. Och först och främst ett riktigt namn, etablerat i Sverige sedan århundraden. 

• Anonym (Tralala)
    Anonym (Anu) skrev 2022-04-26 17:08:56 följande:

Haha, ja det var ju en förebild.

Tredje ungen med tredje killen, och vad heter ungarna innan? (Jo, jag vet vad de heter. Google´s your friend.)
  • Anonym (XXX)

Ett annat franskt prinsessnamn är annars Stephanie. Med -e på slutet! Det fanns många prinsessor vid namn Stephanie före Monacoprinsessan (då fick namnet lite dåligt rykte ett tag på 1980-talet, men jag tror att det är glömt hos dom som är barn och unga nu), i belgiska kungahuset och i den österikisk-ungerska kejsarfamiljen. 

Benedikte eller Benedicte är också ett fint prinsessnamn (med -e på slutet! )

Eller de holländska prinsessornas namn: Cathraina-Amalia, Alexia och Ariane!

Amelie är inte så olikt Belle (med -e på slutet! ), dock är det ett riktigt franskt namn. 

• Anonym (XXX)

...eller Athena, efter den lilla danska prinsessan! Det är stiligt, klassiskt, lite sagomystiskt och lagom ovanligt utan att vara jättekonstigt. 

Svar på tråden Belle?