• Anonym (Julia92)

Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Belle?
  • Xenia
    Anonym (vov) skrev 2022-04-24 14:28:49 följande:
    Hundnamn? Fido, Karo, Lufsen, Bell(e)... det finns många. Visste du inte det?

Namn stavar man efter eget önskemål, det finns inga rätt eller fel. Dock är det min åsikt att stumma "e" är fult och onödigt.

Skulle kalla henne för "Bellä" med uttalad vokal på slutet. Lite som Pelle. Eller säger du "Pell" där?

Nej, jag orkar inte... Guld i mun
    Hundnamn är sådana namn som bara hundar och inga människor har. Som Fido, Karo, Lufsen, Lady. Men nuförtiden för inte hundar sådana namn utan samma namn som människor. Tror du att de namnen automatiskt blir hundnamn då som blir förbjudna för människor? Nej, det är ett icke-argument.

Jämförelsen med Pelle är också ett icke-argument. Pelle är inget franskt namn.
  • Xenia
    Anonym (vov) skrev 2022-04-24 14:30:32 följande:
    Som sagt... jag orkar inte.

Det handlar om åsikter, tycke och smak. Och jag skulle aldrig lägga till ett tramsigt "e" i de namnen du nämner.
    Onödiga "h" är ännu värre, och "z" istället för "s".

Nej, gomiddag.
    Du verkar väldigt etnocentrisk. Så stumma "e:n" som finns i franskan är tramsigt? Kanske franska språket är "tramsigt" också? 

Nej, väljer man ett franskt namn så stavar man det franskt också. Särskilt Belle. Om det en gång diskuteras namn och deras betydelse kan hon säga "det betyder vacker på franska". När hon är liten kan TS titta på den tecknade Disneyfilmen med henne och hon kommer att uppskatta att heta som huvudpersonen.
  • Xenia
    Anonym (Skeptisk) skrev 2022-04-24 15:31:18 följande:
    Elle belle bi, nu är du fri och du skall inte bli, Adam, Eva, ute!

Nä, jag skulle inte döpa ett barn efter en rimramsa. Dessutom blir det knasigt att uttala, antingen som Be-lle eller mer antagligen Bell, det blir ju lagom kul när ungarna lär sig engelska, och redan på svenska finns mycket dumt att rimma på. Nä, låt stackarn få ett annat namn. Och så kan du trösta dig med att titta några gånger till på Skönheten och Odjuret. Vissa saker borde få stanna vid en fantasi.
    Det där tror jag inte på. Det finnas så många olika namn idag. Varför skulle just Belle bli retad för sitt namn? För att det rimmar på "hell"? Det finns ju flickor som heter Lisa och Nora trots otrevliga rim.

Enda riskerna med namnet är om folk skulle stava fel så man måste säga "nej, Belle med e på slutet" eller om de hör fel och man får säga "nej, inte Isabelle". Men det är sådana risker man måste ta om man inte vill välja ett supervanligt namn som Emma.
  • Xenia
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-25 08:45:51 följande:

Ett annat problem med sådana ovanliga och extrema namn, är att de liksom tvingar in individen i en viss personlighet. När jag hör Belle tänker jag på en tjej som inte är särskilt teoretiskt begåvad, men som i stället kan vara konstnärligt begåvad, chic och lite fräck (på det feminina franska sättet). Hon har en utmanande - men alltid feminin och konstnärlig - klädstil, hon svarar upp mot lärarna med glimten i ögat, hon använder knallrött lättstift, sotar ögonen och flirtar med pojkar och män redan när hon är 12 eller 13 år.

En tjej som blir blyg och snäll, som inte vill vara i centrum, och som gärna ägnar sig åt något intellektuellt ensamintresse som att bygga modeller av rymdraketer, samla mineraler eller lära sig allt man vet om dinosaurier... kommer inte att kunna bära upp namnet. Och inte en sportig pojkflicka, som alltid går klädd i jeans, gympaskor och inte vill sminka sig - heller.

Har man däremot ett vanligt, normalt namn - Hanna, Maria, Katarina, Christine, Josefine, Anna, Sofia, Sara, Elin - så har man större möjligheter att utforma sin EGEN personlighet. För ingen förväntar sig något speciellt av namnet, i alla fall,  

Haha, du är både fördomsfull och fantasifull. Du skriver en hel novell om ett namn.

Ingen behöver "leva upp till sitt namn". Förresten, har Belle sett "Skönheten och odjuret" så vet hon att Belle var en ovanlig flicka som älskade att läsa.

Min dotter fick ett superfeminint namn. Ett namn som jag förknippade med vackra men kalla och högfärdiga kvinnor (från film och litteratur). Men namnet i sig tycker jag är vackert. Och hon blev först blyg och snäll och sedan en sportig tjej som alltid gick i långbyxor och jympaskor. Hon kände inte att hon behövde "leva upp" till sitt namn.

För att slippa att folk gör sig föreställningar om en pga ens namn måste man alltså välja supervanliga namn. Sådana som var och varannan i klassen heter, eller som var och varannans mamma heter.

Nej, välj ett namn som ni själva tycker är vackert och som ni vill använda. Det gjorde jag och jag har aldrig ångrat mig, trots att namnet är ovanligt. Dottern har inte klagat heller.
  • Anonym (Nää)

Nämen gud, Belle och Tindra...Nää usch

• Anonym (Fint namn (Men!))

Belle är ett fint namn som passar på en attraktiv kvinna. Men pga just det gör det nog sig bäst som ett taget namn, pseuodonym, scennamn osv. och inte ett riktigt namn. Tänk att heta Belle och växa upp och bli överviktig tex. Då blir namnet opassande och en extra börda.

Jag vet hur det kan vara. Själv har jag ett namn som skulle vart rätt ok om jag var porrstjärna, särskilt det namnet på engelska. Då hade jag gillat det och det hade passat. 

• Alexandrabw
    Anonym (Fint namn (Men!)) skrev 2022-04-26 01:19:24 följande:

Belle är ett fint namn som passar på en attraktiv kvinna. Men pga just det gör det nog sig bäst som ett taget namn, pseuodonym, scennamn osv. och inte ett riktigt namn. Tänk att heta Belle och växa upp och bli överviktig tex. Då blir namnet opassande och en extra börda.

Jag vet hur det kan vara. Själv har jag ett namn som skulle vart rätt ok om jag var porrstjärna, särskilt det namnet på engelska. Då hade jag gillat det och det hade passat. 

och en överviktig kvinna kan ej va vacker gud vad tråkiga och elaka åsikter från vuxna människor väljer att svara på din nu men sett massor mer , hon frågar om en åsikt om ett namn man kan absolut säga nej de inget namn jag gillar eller valt men hela historier fördomsfulla elaka är vuxen mobbning emot barn som. Redan har namnet tur att barn förhoppningsvis inte hänger på familjeliv 

• Anonym (Julia92)
    Alexandrabw skrev 2022-04-26 12:21:22 följande:

och en överviktig kvinna kan ej va vacker gud vad tråkiga och elaka åsikter från vuxna människor väljer att svara på din nu men sett massor mer , hon frågar om en åsikt om ett namn man kan absolut säga nej de inget namn jag gillar eller valt men hela historier fördomsfulla elaka är vuxen mobbning emot barn som. Redan har namnet tur att barn förhoppningsvis inte hänger på familjeliv 

Jag håller med dig. Många tråkiga kommentarer Men också många som tycker att det är fint. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Fint namn (Men!)) skrev 2022-04-26 01:19:24 följande:

Håller med, egenskapsnamn kan bli väldigt pinsamma om de inte passar bäraren (eller vanligen bärarinnan, av någon anledning är det nästan alltid flickor som får sådana förnamn). Tänk en Tindra eller Glittra som alltid är sur eller dyster, en Engla som är elak, en Älva, Sväva eller Vinga som väger 120 kg och rör sig tungt och klumpigt över golvet... Många har fått lida av sina soldat-efternamn också, tänk en extremt kortvuxen person som heter Lång, en räddhågsen person som heter Karsk eller Modig, eller en Herr Flitig som aldrig får något ur händerna! Det blir som du säger en ytterligare börda. 
  • Anonym (vov)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-26 14:03:12 följande:
    Håller med, egenskapsnamn kan bli väldigt pinsamma om de inte passar bäraren (eller vanligen bärarinnan, av någon anledning är det nästan alltid flickor som får sådana förnamn). Tänk en Tindra eller Glittra som alltid är sur eller dyster, en Engla som är elak, en Älva, Sväva eller Vinga som väger 120 kg och rör sig tungt och klumpigt över golvet... Många har fått lida av sina soldat-efternamn också, tänk en extremt kortvuxen person som heter Lång, en räddhågsen person som heter Karsk eller Modig, eller en Herr Flitig som aldrig får något ur händerna! Det blir som du säger en ytterligare börda. 
    Haha, jag hade en ytligt bekant en gång som var en riktig soffpotatis. Han var hellre berusad är nykter.
    Han heter Hurtig.
Svar på tråden Belle?