• Anonym (Julia92)

Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Belle?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-26 19:20:40 följande:

Ett annat franskt prinsessnamn är annars Stephanie. Med -e på slutet! Det fanns många prinsessor vid namn Stephanie före Monacoprinsessan (då fick namnet lite dåligt rykte ett tag på 1980-talet, men jag tror att det är glömt hos dom som är barn och unga nu), i belgiska kungahuset och i den österikisk-ungerska kejsarfamiljen. 

Benedikte eller Benedicte är också ett fint prinsessnamn (med -e på slutet! )

Eller de holländska prinsessornas namn: *Cathraina-Amalia, Alexia och Ariane!

Amelie är inte så olikt Belle (med -e på slutet! ), dock är det ett riktigt franskt namn. 

Catharina-Amalia
  • Anonym (XXX)

Kom på ett till som kanske skulle passa: Simone. Alla stavelserna uttalas, även e:et. 

Annars finns Daphne och Chloe...

• Anonym (vov)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-26 22:00:35 följande:

Kom på ett till som kanske skulle passa: Simone. Alla stavelserna uttalas, även e:et. 

Annars finns Daphne och Chloe...

Dapp-hå- ne
    Sjloe
  • Anonym (XXX)
    Anonym (vov) skrev 2022-04-26 22:08:57 följande:
    Dapp-hå- ne
    Sjloe
    Jo, lite uttalsproblem kan det bli. Men det blir det ju med Belle också. De flesta ungdomar kan tyvärr inte franska idag, och det blir antagligen inte bättre i den generation som föds nu heller (även om jag hoppas det!). "På min tid" läste nästan alla antingen franska eller tyska på högstadiet, och de flesta sedan både franska och tyska på gymnasiet. 
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-26 22:12:48 följande:
    Jo, lite uttalsproblem kan det bli. Men det blir det ju med Belle också. De flesta ungdomar kan tyvärr inte franska idag, och det blir antagligen inte bättre i den generation som föds nu heller (även om jag hoppas det!). "På min tid" läste nästan alla antingen franska eller tyska på högstadiet, och de flesta sedan både franska och tyska på gymnasiet. 
    Jag tror de flesta vet exakt hur Daphne och Chloe uttalas. Tror inte Belle är något problem heller  
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-26 23:13:47 följande:
    Jag tror de flesta vet exakt hur Daphne och Chloe uttalas. Tror inte Belle är något problem heller  
    Jag har själv inte läst franska men uttalen är ju självklara. 
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-26 23:18:05 följande:
    Jag har själv inte läst franska men uttalen är ju självklara. 
    Förresten XXX, varför är namnet Chloe bättre än Belle menar du? (Går ej att citera från telefonen) 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-26 23:24:28 följande:
    Förresten XXX, varför är namnet Chloe bättre än Belle menar du? (Går ej att citera från telefonen) 
    För att det är ett riktigt namn, inte ett smeknamn, och har använts som förnamn i Sverige och Europa i flera hundra år. 

Annat förslag: Dianne. Den franska formen av Diana. 

Eller Phoebe, också ett namn med rötter i klassisk mytologi. 
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-27 07:18:48 följande:
    För att det är ett riktigt namn, inte ett smeknamn, och har använts som förnamn i Sverige och Europa i flera hundra år. 

Annat förslag: Dianne. Den franska formen av Diana. 

Eller Phoebe, också ett namn med rötter i klassisk mytologi. 
    Tycker du att Chloe och Phoebe passar ihop med ett svenskt efternamn? 
  • Anonym (vov)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-26 19:12:53 följande:

Eller Diana..? Det är också ett prinsessnamn, Sedan Prinsessan Diana, och även det (precis som Aurora) ett gudinnenamn. Jaktens och månens gudinna. Mycket feminint och lite mystiskt. Och först och främst ett riktigt namn, etablerat i Sverige sedan århundraden. 

Är du samma person som "XX"?
Svar på tråden Belle?