• Anonym (Julia92)

Belle?

Skriver anonymt då jag har vänner här på FL. Det är nämligen så att jag så gärna vill döpa min dotter som kommer i maj till Belle men alla rynkar på näsan när jag säger namnet. Blir så osäker och undrar om jag gör fel i att ge mitt barn det namnet? Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Belle?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-27 08:41:56 följande:
    Tycker du att Chloe och Phoebe passar ihop med ett svenskt efternamn? 
    I alla fall bättre än Belle. De har använts i Sverige sedan nyklassicismen var populär i Sverige, d.v.s. 1700-talet. Belle passar däremot inte alls med ett svenskt efternamn:

Belle Jönsson
    Belle Svensson
    Belle Karlsson
    Bell Berglöf
    Bell Lundström...

Det passar bättre med ett internationellt, ovanligare och stiligare efternamn:

Belle Montgomery
    Belle Gordon
    Belle de la Fleur

Även lite bättre med borgerliga svenska efternamn:

Belle Lange
    Belle Mohlin
    Belle Olausson
  • Anonym (XXX)
    Anonym (vov) skrev 2022-04-27 08:49:57 följande:
    Är du samma person som "XX"?
    Nej, jag skriver bara under ett nick i tråden
    Anonym (Tralala) skrev 2022-04-27 08:54:21 följande:
    Det gjrodes på "min tid" också, av de språkintresserade.
    Det fanns andra ämnen man kunde välja också, minns inte alla med teknik, konst och maskinskrivning som exempel.

Jag gick ut nian 1979, hur gammal är du?

Det berättar jag inte av anonymitetsskäl! Men när jag gick på högstadiet, så kunde man välja mellan B-språk, teknik, konst och teater (om jag minns rätt nu).
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-27 09:48:03 följande:
    I alla fall bättre än Belle. De har använts i Sverige sedan nyklassicismen var populär i Sverige, d.v.s. 1700-talet. Belle passar däremot inte alls med ett svenskt efternamn:

Belle Jönsson
    Belle Svensson
    Belle Karlsson
    Bell Berglöf
    Bell Lundström...

Belle Montgomery
    Belle Gordon
    Belle de la Fleur

Belle Lange
    Belle Mohlin
    Belle Olausson
    Glömde ett par e:n ovan... skulle såklart vara "Belle" överallt. 
  • Anonym (Julia92)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-27 09:50:46 följande:
    Glömde ett par e:n ovan... skulle såklart vara "Belle" överallt. 
    Så du tycker inte att Belle Svensson passar ihop men Chloe Svensson blir bra? Intressant  
  • Anonym (Tralala)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-27 11:47:38 följande:
    Varför är det relevant? Det är helt okej att vara anonym i denna tråd, precis som du valt att vara. 
    Om du läser det som skrivits mellan oss så ser du varför det är relevant.
  • AmericanMommy
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-27 09:48:03 följande:

Belle Jönsson
    Belle Svensson
    Belle Karlsson
    Bell Berglöf
    Bell Lundström...

Belle Montgomery
    Belle Gordon
    Belle de la Fleur

Belle Lange
    Belle Mohlin
    Belle Olausson
    Vad tycker du om Scarlett Johansson? 
  • Anonym (Julia92)
    AmericanMommy skrev 2022-04-27 12:01:37 följande:
    Vad tycker du om Scarlett Johansson? 
    Haha! 
  • AmericanMommy

Tycker Belle är ett vackert namn. Tycker många i tråden är väldigt inskränkta vad det gäller namn och väldigt snobbiga. Belle är både ett etablerat namn och kan användas som smeknamn. Finns många namn som kan användas till både och. 

Belle är absolut mer gångbart i resten av världen än de flesta fornnordiska namn. 

• Anonym (Julia92)
    AmericanMommy skrev 2022-04-27 12:09:28 följande:

Tycker Belle är ett vackert namn. Tycker många i tråden är väldigt inskränkta vad det gäller namn och väldigt snobbiga. Belle är både ett etablerat namn och kan användas som smeknamn. Finns många namn som kan användas till både och. 

Belle är absolut mer gångbart i resten av världen än de flesta fornnordiska namn. 

Tusen tack Ja här verkar det som att livet går under för barnet om barnet får ett namn som anses vara ett smeknamn/förkortning av annat namn som T.ex Belle, John, Maja, Ella, Elsa, Leo, Olle..
  • Anonym (vov)
    Anonym (Julia92) skrev 2022-04-27 12:51:03 följande:
    Tusen tack Ja här verkar det som att livet går under för barnet om barnet får ett namn som anses vara ett smeknamn/förkortning av annat namn som T.ex Belle, John, Maja, Ella, Elsa, Leo, Olle..
    Fast Belle går inte att jämföra på samma dag med de övriga du skrev.
    Det är du säkert medveten om.
Svar på tråden Belle?