• Anonym (förtvivlad kille.)

Hur fungera sambolagen??

Hej det är så att jag och min sambo har bott tillsammans i en lägenhet i snart 2år. hon står på kontraktet och jag är inneboende. vi har gjort slut ´för ungefär 2månader nu och jag har inte hittat mig en lägenhet än. jag har ingenstans att ta vägen och har inte gjort något för att hon ska slänga ut mig. hennes anledning är att hon är "less" precis som jag också är för jag blev dumpad. kan hon bara slänga ut mig ur lägenheten såhär eller måste man ansöka om att kasta ut någon? jag är snart bostadslös och hon bryr sig verkligen inte. söker lägenheter varje dag förövrig.

• Svar på tråden Hur fungera sambolagen??
  • Anonym (K)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-02 18:22:00 följande:

jag har pratat med privata hyresvärdar men det är bostadsbrist å min gamla hemstad och i den staden jag bor i just nu. söker som ett djur varje dag för att få tag i en lägenhet så fort som möjligt så jag slipper den här situationen för den äter upp mig.

Bra att du fortsätter leta iaf. Närliggande orter då? Uthyrningsrum via Blocket eller nåt? Försökt annonsera i nån lokalgrupp om att du söker boende? Köp en husvagn...?
  • Anonym (Ollie)

Flyttade ni in tillsammans så har hon inte rätt att bara slänga ut dig. Isåfall får man göra bodelning och se vem som har störst behov av kontraktet. Finns det barn inblandat, om du eller hon har kan det bli så att den som har barn har störst behov och får behålla.
    Är ni båda folkbokförda på adressen?
    Kan ni försöka få till ett lägenhetsbyte där ni byter er större mot två mindre lägenheter?

• Anonym (X)
    Anonym (Ollie) skrev 2022-09-02 18:32:13 följande:

Flyttade ni in tillsammans så har hon inte rätt att bara slänga ut dig. Isåfall får man göra bodelning och se vem som har störst behov av kontraktet. Finns det barn inblandat, om du eller hon har kan det bli så att den som har barn har störst behov och får behålla.
    Är ni båda folkbokförda på adressen?
    Kan ni försöka få till ett lägenhetsbyte där ni byter er större mot två mindre lägenheter?

TS skriver att exet frågat värden om att överta kontraktet och han får inte det då han har för lite inkomst.
    har kikat runt överallt tyvärr. facebook,blocket,ringt privata hyresvärdar, frågat runt mina kontakter om dom har något

hon fixade ju lägenheten med sina köpöäng genom rikshem. men jag har stått på lägenheten sen vi flyttade tillsammans, står inte på kontraktet men är folkbordförd. 

blir så förvirrad. kan hon eller kan hon inte kasta ut mig från en dag till en annan?Gråter
  • Anonym (Jordabalken)
    Anonym (K) skrev 2022-09-02 17:51:13 följande:
    Anonym (M) skrev 2022-09-02 17:48:20 följande:

Hon skall fe dig skriftlig uppsägning,  sedan har du 3 månader på dig innan hon kan kontakta kronofogden. 
    Du behöver komma därifrån. Inneboende, släkting... vad som helst, men kan inte bo kvar hos henne.

Det är inte ts som bestämmer uppsägningstiden och det finns ingen lag som säger att ts skulle ha tre månader på sig eftersom det gäller privatpersoner utan kontrakt.

Det där stämmer inte. Det finns prejudikat och det ses som jämförbart med ett hyresförhållande även utan kontrakt mellan  sambos. Därmed är det Jordabalken som ska tillämpas när samboskap upphör och om sambolagen inte kan tillämpas för vem som har rätt till bostaden. Mer specifikt det som kallas hyreslagen (Jordabalken 12 kap). Så enligt Jordabalken 12 kap 4 § 1 stycket är det tre månaders uppsägningstid om de som fd sambos inte kan komma överens om annat. Observera att det är lite mer än tre månader eftersom det står att avtalet upphör att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen.

Enligt 12 kap 8 § ska uppsägningen vara skriftlig om hyresförhållandet - i detta fall samboskap - varat mer än 3 månader. Så om de varit sambos i mer än tre månader och uppsägningen fås skriftligt först idag är det alltså först vid årsskiftet som "avtalet" upphör. Har de varit sambos kortare än tre månader så är det datumet för muntliga uppsägningen som gäller och det månadsskifte som infaller närmast efter tre månader från det datumet.
  • Anonym (Z)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-02 18:37:26 följande:
    har kikat runt överallt tyvärr. facebook,blocket,ringt privata hyresvärdar, frågat runt mina kontakter om dom har något

hon fixade ju lägenheten med sina köpöäng genom rikshem. men jag har stått på lägenheten sen vi flyttade tillsammans, står inte på kontraktet men är folkbordförd. 

blir så förvirrad. kan hon eller kan hon inte kasta ut mig från en dag till en annan? // Gråter
    Det står ju flera gånger. Tre månader sen kan hon begära handräckning av kronofogden.

Kan du inte bo hos en kollega? Någon måste väl ha en gäststuga eller sommarstuga någonstans.
  • Anonym (Ollie)
    Anonym (X) skrev 2022-09-02 18:34:20 följande:
    TS skriver att exet frågat värden om att överta kontraktet och han får inte det då han har för lite inkomst.
    Ja då blir det ju svårare.
    Exet kan dock inte slänga ut honom eftersom båda flyttade in samtidigt, lägenheten var alltså skaffad för sambobruk. Så länge de båda folkbokförde sig samtidigt, annars är det ju svårt att bevisa att han bott där från dag 1.
  • Anonym (K)
    Anonym (Jordabalken) skrev 2022-09-02 18:44:29 följande:
    Det där stämmer inte. Det finns prejudikat och det ses som jämförbart med ett hyresförhållande även utan kontrakt mellan  sambos. Därmed är det Jordabalken som ska tillämpas när samboskap upphör och om sambolagen inte kan tillämpas för vem som har rätt till bostaden. Mer specifikt det som kallas hyreslagen (Jordabalken 12 kap). Så enligt Jordabalken 12 kap 4 § 1 stycket är det tre månaders uppsägningstid om de som fd sambos inte kan komma överens om annat. Observera att det är lite mer än tre månader eftersom det står att avtalet upphör att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen.

Enligt 12 kap 8 § ska uppsägningen vara skriftlig om hyresförhållandet - i detta fall samboskap - varat mer än 3 månader. Så om de varit sambos i mer än tre månader och uppsägningen fås skriftligt först idag är det alltså först vid årsskiftet som "avtalet" upphör. Har de varit sambos kortare än tre månader så är det datumet för muntliga uppsägningen som gäller och det månadsskifte som infaller närmast efter tre månader från det datumet.
    Fine, så ts har en månad till på sig. Tyvärr tror inte jag att det hjälper. Han hittar ju ingenstans att bo verkar det som.
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-02 18:37:26 följande:

blir så förvirrad. kan hon eller kan hon inte kasta ut mig från en dag till en annan?Gråter
    Tekniskt sett kommer det sluta i "från en dag till en annan" om du inte frivilligt flyttar, för snart har din uppsägningstid gått, även om man räknar till sista september. Prata med soc om akutboende?
    Anonym (Ollie) skrev 2022-09-02 18:56:19 följande:

https://lawline.se/answers/fraga-om-vem-som-har-ratt-till-hyresratt-nar-enbart-en-star-pa-kontraktet

Det bästa är att få till en bodelning. Jag vet inte hur det fungerar dock om hyresvärden säger nej till dig. Det beror ju också på om vem av er som har störst behov av den.

Men slänga ut dig kan hon inte om ni flyttade in samtidigt. Så du har ju tid på dig att hitta något annat.

Spelar ingen roll. Ts har inte råd att ta över lägenheten och han har redan fått nej från hyresvärden pga för liten inkomst. Så jo, hon kan slänga ut honom, och den tiden går snart ut.

jag har kanske en lägenhet på gång men som sagt det är inte 100% jag får ta den. hon vet min situation och hon har switchat från vecka till vecka att hon förstår mig och sen far hon iväg och pratar med sina vänner/familj och kommer tbx som ett monster. hon vet att de är bostadsbrist och att jag inte har möjlighet att flytta till någon vän/familj, jag vet att det inte är hennes ansvar, men hade hon suttit i denna sits hade jag aldrig slängt ut henne utan någon som helst anledning. jag vet att jag fått tid på mig att lösa problemet och det är jag tacksam för. jag har tackat henne ofantligt många gånger för det. men det har kommit till en punkt då hon inte längre bryr sig. jag vill som sagt inte bo kvar här. jag har inga känslor kvar för henne precis som hon inte har det för mig. men vi är vuxna människor. och hon ser mig hellre ute på gatan än att få lite mer tid för att lösa situationen. 

Svar på tråden Hur fungera sambolagen??