Anonym (Jordabalken) skrev 2022-09-02 18:44:29 följande:
Det där stämmer inte. Det finns prejudikat och det ses som jämförbart med ett hyresförhållande även utan kontrakt mellan sambos. Därmed är det Jordabalken som ska tillämpas när samboskap upphör och om sambolagen inte kan tillämpas för vem som har rätt till bostaden. Mer specifikt det som kallas hyreslagen (Jordabalken 12 kap). Så enligt Jordabalken 12 kap 4 § 1 stycket är det tre månaders uppsägningstid om de som fd sambos inte kan komma överens om annat. Observera att det är lite mer än tre månader eftersom det står att avtalet upphör att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen.
Enligt 12 kap 8 § ska uppsägningen vara skriftlig om hyresförhållandet - i detta fall samboskap - varat mer än 3 månader. Så om de varit sambos i mer än tre månader och uppsägningen fås skriftligt först idag är det alltså först vid årsskiftet som "avtalet" upphör. Har de varit sambos kortare än tre månader så är det datumet för muntliga uppsägningen som gäller och det månadsskifte som infaller närmast efter tre månader från det datumet.
Fine, så ts har en månad till på sig. Tyvärr tror inte jag att det hjälper. Han hittar ju ingenstans att bo verkar det som.
Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-02 18:37:26 följande:
har kikat runt överallt tyvärr. facebook,blocket,ringt privata hyresvärdar, frågat runt mina kontakter om dom har något
hon fixade ju lägenheten med sina köpöäng genom rikshem. men jag har stått på lägenheten sen vi flyttade tillsammans, står inte på kontraktet men är folkbordförd.
blir så förvirrad. kan hon eller kan hon inte kasta ut mig från en dag till en annan?

Tekniskt sett kommer det sluta i "från en dag till en annan" om du inte frivilligt flyttar, för snart har din uppsägningstid gått, även om man räknar till sista september. Prata med soc om akutboende?
Spelar ingen roll. Ts har inte råd att ta över lägenheten och han har redan fått nej från hyresvärden pga för liten inkomst. Så jo, hon kan slänga ut honom, och den tiden går snart ut.