• Anonym (förtvivlad kille.)

Hur fungera sambolagen??

Hej det är så att jag och min sambo har bott tillsammans i en lägenhet i snart 2år. hon står på kontraktet och jag är inneboende. vi har gjort slut ´för ungefär 2månader nu och jag har inte hittat mig en lägenhet än. jag har ingenstans att ta vägen och har inte gjort något för att hon ska slänga ut mig. hennes anledning är att hon är "less" precis som jag också är för jag blev dumpad. kan hon bara slänga ut mig ur lägenheten såhär eller måste man ansöka om att kasta ut någon? jag är snart bostadslös och hon bryr sig verkligen inte. söker lägenheter varje dag förövrig.

• Svar på tråden Hur fungera sambolagen??
  • Anonym (qqq)
    Anonym (m.,-n 98yikå) skrev 2022-09-04 10:07:25 följande:
    Ja, de har rätt att neka om de anser att personen inte har tillräcklig inkomst. Om sambon dött hade de dock inte kunnat neka den efterlevande parten att bo kvar. (Om jag minns rätt ang dödsfall) 
    Man måste alltid kunna betala hyran. Även vid detta exempel måste ju den efterlevande klara av sin hyra på något sätt. 
  • Anonym (…)
    Anonym (qqq) skrev 2022-09-04 11:27:56 följande:
    Man måste alltid kunna betala hyran. Även vid detta exempel måste ju den efterlevande klara av sin hyra på något sätt. 
    Ja och enligt ts kunde han det.
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-09-04 12:43:11 följande:
    Ja och enligt ts kunde han det.
    Han har ingen fast inkomst så jag ser inte hur han kan garantera det.
  • Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-04 12:48:17 följande:
    Han har ingen fast inkomst så jag ser inte hur han kan garantera det.
    Han hade låg inkomst men ett arv. 
  • Anonym (X2)
    Anonym (m.,-n 98yikå) skrev 2022-09-04 10:07:25 följande:
    Ja, de har rätt att neka om de anser att personen inte har tillräcklig inkomst. Om sambon dött hade de dock inte kunnat neka den efterlevande parten att bo kvar. (Om jag minns rätt ang dödsfall) 
    Fast nu ska ju inte TS ha ihjäl sitt ex, så det hjälper ju inte TS.
  • Anonym (X2)
    Anonym (?) skrev 2022-09-04 12:57:25 följande:
    Men det vill han ju inte använda till boende, då hade han ju redan flyttat.
  • Anonym (…)

Hur går det ts? Ställ frågan till någon jurist. Då får du säkrare svar än från en massa flare som bara tycker.

Jag vet att enligt sambolagen så har ni lika stor rätt till lägenheten även om bara hon står på kontraktet. Det är däremot ovanligt att någon som fått den med sina poäng kan förlora den till den andra. Men nu verkar hon vara redo att skriva över den på dig så ring och fråga Rikshem själv och säg att du har varit folkbokförd där lika länge som hon och att pengar inte är något problem. Oavsett har hon ingen rätt att slänga ut dig på gatan innan bodelning gjorts.

• Anonym (…)
    Anonym (X2) skrev 2022-09-04 12:58:48 följande:
    Men det vill han ju inte använda till boende, då hade han ju redan flyttat.
    Kanske har han inte så mycket pengar då han skrev att han inte får ta lån.

Har en vän som satt i en rävsax efter skilsmässan då bodelningen gav en massa pengar men hon fick ändå inte köpa en bostad pga sjukskrivning.
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-09-04 12:57:25 följande:
    Det spelar ingen roll. Har hittills inte hört talas om en hyresvärd som accepterar den premissen, möjligen då om man hyr privat av någon som bara har någon enstaka lägenhet, en liten stuga på tomten eller liknande. Ett arv kan spenderas. En inkomst är en trygghet.
  • Anonym (X2)
    Anonym (?) skrev 2022-09-04 13:02:22 följande:

Hur går det ts? Ställ frågan till någon jurist. Då får du säkrare svar än från en massa flare som bara tycker.

Jag vet att enligt sambolagen så har ni lika stor rätt till lägenheten även om bara hon står på kontraktet. Det är däremot ovanligt att någon som fått den med sina poäng kan förlora den till den andra. Men nu verkar hon vara redo att skriva över den på dig så ring och fråga Rikshem själv och säg att du har varit folkbokförd där lika länge som hon och att pengar inte är något problem. Oavsett har hon ingen rätt att slänga ut dig på gatan innan bodelning gjorts.

Är inte så säker på att hon är villig att lämna den till TS, att hon ringde kan ju vara för att visa att han inte får ta över den, pga osäker inkomst.
    Att TS inte löst detta, trots ett stort arv, visar att han inte är handlingskraftig, han kunde ju själv ringt t ex. Han kunde ju redan för 2 månader sedan tagit reda på sina rättigheter. Nej,TS stannar kvar för att slippa använda sitt arv. 
Svar på tråden Hur fungera sambolagen??