• Anonym (förtvivlad kille.)

Hur fungera sambolagen??

Hej det är så att jag och min sambo har bott tillsammans i en lägenhet i snart 2år. hon står på kontraktet och jag är inneboende. vi har gjort slut ´för ungefär 2månader nu och jag har inte hittat mig en lägenhet än. jag har ingenstans att ta vägen och har inte gjort något för att hon ska slänga ut mig. hennes anledning är att hon är "less" precis som jag också är för jag blev dumpad. kan hon bara slänga ut mig ur lägenheten såhär eller måste man ansöka om att kasta ut någon? jag är snart bostadslös och hon bryr sig verkligen inte. söker lägenheter varje dag förövrig.

• Svar på tråden Hur fungera sambolagen??
  • olof 45
    Anonym (X2) skrev 2022-09-08 14:54:51 följande:
    Anser du att han inte lägger sin tid på att söka bostad? 
    nej
  • Anonym (X2)
    Anonym (?) skrev 2022-09-08 15:01:59 följande:

Nu hade hon försökt få över kontraktet på honom så hon verkar inte så desperat.

En bodelning avgör vem som får ta över eftersom de båda har lika stor rätt till bostaden. Ett skäl kan vara vem som har svårast att hitta en ny..

Ett annat skäl är vem som har råd...

Nu verkar TS inte vilja göra bodelning eller ta reda på om han får ta över lägenheten, eftersom han inte gjort det och det redan gått över två månader. 
  • Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-08 10:30:16 följande:
    Så fint av dig :) Jag har själv gett ts ganska många förslag om var han kan leta bostad men har inte fått någon respons på det. Jag tror som sagt inte att han ringt ALLA hyresvärdar på orten samt de närliggande. Det är bara ett exempel förstås, men enligt min erfarenhet, hur illa man än har det så finns det en lösning. Han har en pappa t ex. Hans pappa har säkert en soffa. Ts blir inte hemlös i värsta fall, men han verkar samtidigt inte kunna se de lösningar som faktiskt finns.
    Det vet du inget om..
    olof 45 skrev 2022-09-08 14:48:04 följande:
    Nej, det är inte "mest synd om" TS MEN det är en fråga om att inte kasta ut en person på gatan... En person man sagt sig älska en gång...

Jag tror som sagt också (och har sagt det upprepade gånger!) att TS kommer behöva flytta snarast. Jag säger bara att han inte behöver känna sig extra pressad av tidsgränser som hans ex satt upp, som inte är förankrade vid gällande lagar och regler...
    Det är just därför dessa lagar finns. Fick rövhålen här bestämma skulle det finnas betydligt fler uteliggare..
  • Anonym (K)
    olof 45 skrev 2022-09-08 14:48:04 följande:
    Nej, det är inte "mest synd om" TS MEN det är en fråga om att inte kasta ut en person på gatan... En person man sagt sig älska en gång...

Jag tror som sagt också (och har sagt det upprepade gånger!) att TS kommer behöva flytta snarast. Jag säger bara att han inte behöver känna sig extra pressad av tidsgränser som hans ex satt upp, som inte är förankrade vid gällande lagar och regler...
    En gång i tiden ja. Inte nu längre. Snart kommer hon att hata ts till och med, om inget händer rätt snart.

Ts ex vet säkert inte om att det finns lagar mm som reglerar tiden men hon har sagt åt honom att flytta ut, och även med skillnaden mellan två och tre månader så är vi snart där. Sista september närmar sig med stormsteg... Efter det kan hon, om hon börjar kolla upp lagarna, begära handräckning.
  • Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-08 19:02:38 följande:
    En gång i tiden ja. Inte nu längre. Snart kommer hon att hata ts till och med, om inget händer rätt snart.

Ts ex vet säkert inte om att det finns lagar mm som reglerar tiden men hon har sagt åt honom att flytta ut, och även med skillnaden mellan två och tre månader så är vi snart där. Sista september närmar sig med stormsteg... Efter det kan hon, om hon börjar kolla upp lagarna, begära handräckning.
    Varför ljuger du? De har inte ens gjort en bodelning.
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-09-08 20:02:37 följande:
    Varför ljuger du? De har inte ens gjort en bodelning.
    Varför är du så sjukt aggressiv?
  • Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-08 20:17:23 följande:
    Varför är du så sjukt aggressiv?
    Är man aggressiv om man undrar varför du ljuger?
  • Anonym (Ollie)

Kommer tillbaka ändå kan inte låta bli.

Det är exets köpoäng och hon står på kontraktet. MEN det är INTE HENNES lägenhet eftersom de flyttade in samtidigt. Det är BÅDAS lägenhet.

Hon kan inte kasta ut honom. Inte ens om han inte får överta kontraktet, för så länge hon bor kvar är det även hans lägenhet och tvärtom.

Den dagen bodelning är gjord kommer en av dem få flytta. Men innan dess så är det bådas rättighet att bo där.

Om hyresvärden säger nej till ts kan hyresnämnden ändå tvinga värden att säga Ja om DE anser att ts har råd. Annars får han den inte.

Det enda som kan tvinga honom att flytta ut är om 1, sambon säger upp kontraktet eller 2, bodelning görs och den tillldelas henne.

Man kan tycka vad man vill om det här men så är lagen! Och det är väl tur.
    Det kunde lika gärna varit ts som stod på kontraktet med jobb som hotade att kasta ut sin fattiga flickvän och DÅ hade det givetvis låtit annorlunda här i tråden.

Ts har rätt att bo kvar tills han hittar något annat, enligt lag. Vill exet något annat får hon se till att bodelning blir gjord helt enkelt.

• Anonym (Ollie)

https://lawline.se/answers/12408

klart och tydligt hur det fungerar när en hyresrätt är införskaffa för gemensamt bruk.

Köpoäng och vem som står på kontraktet är ej relevant!

• olof 45
    Anonym (K) skrev 2022-09-08 19:02:38 följande:

"Sista September" som sista dag beror ju på om hon meddelade sig i skrift eller inte...
  • olof 45
    olof 45 skrev 2022-09-15 11:57:09 följande:
    "Sista September" som sista dag beror ju på om hon meddelade sig i skrift eller inte...
    Plus såklart det jag sagt tidigare - att det itne är hennes lägenhet innan bodelning fastslagit det
  • Anonym (K)
    olof 45 skrev 2022-09-15 13:21:42 följande:
    Plus såklart det jag sagt tidigare - att det itne är hennes lägenhet innan bodelning fastslagit det
    Det är inte säkert att ts får bo kvar under tiden även om han begär bodelning.

www.domstol.se/amnen/familj/skilsmassa-och-bodelning/bodelning/sa-fungerar-bodelning/

Domstolen kan även besluta vem av er som ska bo kvar i bostaden tills bodelningen är klar, om någon av er begär det. Den av er som vill bo kvar kan begära rätt till kvarsittning, som det också kallas, i samband med att domstolen hanterar er ansökan om bodelningsförrättare.

atlasadvokater.com/kvarsittningsratt-vem-far-boendet-och-varfor/

Om man inte kan komma överens om vem som ska få bo kvar i bostaden under tiden för en skilsmässa kan man ansöka hos tingsrätten som då fattar beslut i frågan. Domstolen beslutar om en av makarna har rätt att ensam bo kvar i bostaden fram till dess att bodelning sker och den slutliga frågan om vem som ska tilldelas bostaden avgörs. Denna rätt att bo kvar kallas för kvarsittningsrätt och gäller även för sambor.
  • Anonym (momma)
    Anonym (Ollie) skrev 2022-09-08 21:31:08 följande:

https://lawline.se/answers/12408

klart och tydligt hur det fungerar när en hyresrätt är införskaffa för gemensamt bruk.

Köpoäng och vem som står på kontraktet är ej relevant!

Fast det är relevant om personen ifråga kan ta över kontraktet eller ej. Har man inte någon vidare inkomst är det ett stort fett Nej oavsett ömmande skäl. 

Ts har säkerligen redan flyttat ut. 
Svar på tråden Hur fungera sambolagen??