• Anonym (förtvivlad kille.)

Hur fungera sambolagen??

Hej det är så att jag och min sambo har bott tillsammans i en lägenhet i snart 2år. hon står på kontraktet och jag är inneboende. vi har gjort slut ´för ungefär 2månader nu och jag har inte hittat mig en lägenhet än. jag har ingenstans att ta vägen och har inte gjort något för att hon ska slänga ut mig. hennes anledning är att hon är "less" precis som jag också är för jag blev dumpad. kan hon bara slänga ut mig ur lägenheten såhär eller måste man ansöka om att kasta ut någon? jag är snart bostadslös och hon bryr sig verkligen inte. söker lägenheter varje dag förövrig.

• Svar på tråden Hur fungera sambolagen??
  • Anonym (....)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-02 20:26:16 följande:

näe förstår att ingen vill bo med sitt ex. men är det viktigare att fara iväg att dejta andra människor än att kasta ut en person man en gång älskat ut på gatan?!?! man blir ju rent mörkrädd om jag ska vara ärlig.

Det är dock inte så att hon kastar ut dig bara sådär. Hon har gått sig ett datum på när du ska flytta. 
  • Anonym (Boende)
    Anonym (....) skrev 2022-09-03 17:09:38 följande:
    Det är dock inte så att hon kastar ut dig bara sådär. Hon har gått sig ett datum på när du ska flytta. 
    Ta bara så här, jag hyrde ut mitt hus till en person jag inte kände, jag var ännu skriven i huset för skatte regler, vi räknades som sambo.
    Men personen börja slarva med hyran, jag sa upp kontraktet i förtid, han hävda han har kontrakt, jag bad han ringa en advokat så han får lite koll, personen flytta ut samma månad.
    Som inne boende har man inga rättigheter, det gäller bara att hitta vad man ska gå på, sedan är det bara kasta ut personen, och det vad vad jag lovade personen, varav jag skicka han till en advokat.
    Jag meddelade att jag kommer hem till huset, byter kod o lås om inte hyran kommer in, systemet o klagotiden till tingsrätten kommer ge mig alla rättigheter, jag skiter fullständigt i vad hyresgästen tycker o tänker, betalar han inte, jag tar det rättsligt, liknande med en som betalar i tid.

Hej Ts här! tack för alla igen som försöker hjälpa mig med problemet. jag själv har inte haft kontakt med hyresvärden utan de är hon själv som kontaktat dom och dom har sagt jag inte uppfyller kraven för att kunna hyra lägenheten. jag har pengar så det är inte problemet men min inkomst är för låg för att kunna få fortsätta hyra lägenheten (enligt vad hon säger) vet ni om det går att typ min far går in som borgesman för det? som sagt pengar har genom ett stort arv. men det det är inkomsten som är för låg. 

• Anonym (X)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-03 18:41:02 följande:

Hej Ts här! tack för alla igen som försöker hjälpa mig med problemet. jag själv har inte haft kontakt med hyresvärden utan de är hon själv som kontaktat dom och dom har sagt jag inte uppfyller kraven för att kunna hyra lägenheten. jag har pengar så det är inte problemet men min inkomst är för låg för att kunna få fortsätta hyra lägenheten (enligt vad hon säger) vet ni om det går att typ min far går in som borgesman för det? som sagt pengar har genom ett stort arv. men det det är inkomsten som är för låg. 

Varför kontaktat du inte värden själv istället för att fråga här eller förlita dig på ditt ex?
  • Anonym (Bizz)

Du menar att du sak försöka stjäla hennes hem???

och varför vi gjorde slut var inte av någon speciellt anledning. så som otrohet eller något allvarligt. för då hade jag accepterat och sett situationen från ett helt annat perspektiv. jag blev dumpad, jag har accepterat det, jag vill flytta härifrån, det är bostadsbrist och har ingen annanstans att ta vägen (hon vet om det) jag gör så gott jag kan för att flytta ut för både hennes skull och min? jag har inte gjort något annat än att försöka vara på good terms med henne. men allt jag bara får är skit lixom. gör en påriktigt mörkrädd för hon vet att jag inte vill bo kvar och att det är hon som skapar detta kaos och förstör våran "vänskapliga relation" som hon själv sagt att hon vill ha med mig. man förvånas aldrig av hur man trott man känner en människa men verkligen inte gör det...

• Anonym (....)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-03 18:49:15 följande:

och varför vi gjorde slut var inte av någon speciellt anledning. så som otrohet eller något allvarligt. för då hade jag accepterat och sett situationen från ett helt annat perspektiv. jag blev dumpad, jag har accepterat det, jag vill flytta härifrån, det är bostadsbrist och har ingen annanstans att ta vägen (hon vet om det) jag gör så gott jag kan för att flytta ut för både hennes skull och min? jag har inte gjort något annat än att försöka vara på good terms med henne. men allt jag bara får är skit lixom. gör en påriktigt mörkrädd för hon vet att jag inte vill bo kvar och att det är hon som skapar detta kaos och förstör våran "vänskapliga relation" som hon själv sagt att hon vill ha med mig. man förvånas aldrig av hur man trott man känner en människa men verkligen inte gör det...

Om du har pengar genom ett stor arv så köpt dig en lägenhet då. Det borde du ha råd med. 
  • Anonym (X2)

Då kan du ju köpa en lägenhet, om du fått ett stort arv.

har inte en fast tjänst. så får inte ta lån.

• Anonym (K)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-03 18:49:15 följande:

Så på åtta minuter går du från "kan min pappa stå som borgenär för lägenheten" till "jag vill flytta härifrån"? Om du ska flytta ut så spelar det ingen roll vad hyresvärden har sagt.

Fortsätt leta boenden och tigga soffplats hos bekanta så du kan flytta ut så snart som möjligt istället för att hänga upp dig på hur mörkrädd du blir av att hon vill ha ut dig. Fattar du seriöst inte varför hon vill ha ut dig?? Ni har gjort slut, det är därför hon vill att du flyttar. Hon förväntade sig att du skulle vara ute för en vecka sedan, så länge du hänger dig kvar desto surare kommer hon att bli. Inte konstigt att hon tröttnar! Du måste förstå att det är inte hon som förstör er vänskapsrelation utan du, eftersom du aldrig flyttar ut. Jag vet att du inte hittar boende, det spelar ingen roll. Lös problemet. Det finns alltid en lösning. Snart kommer ni i ett läge där hon hatar dig och skiter i om du bor på gatan och då slänger hon väl ut dig med huvudet före på ett eller annat sätt. Är det så ni ska avsluta relationen...?
Svar på tråden Hur fungera sambolagen??