• Anonym (förtvivlad kille.)

Hur fungera sambolagen??

Hej det är så att jag och min sambo har bott tillsammans i en lägenhet i snart 2år. hon står på kontraktet och jag är inneboende. vi har gjort slut ´för ungefär 2månader nu och jag har inte hittat mig en lägenhet än. jag har ingenstans att ta vägen och har inte gjort något för att hon ska slänga ut mig. hennes anledning är att hon är "less" precis som jag också är för jag blev dumpad. kan hon bara slänga ut mig ur lägenheten såhär eller måste man ansöka om att kasta ut någon? jag är snart bostadslös och hon bryr sig verkligen inte. söker lägenheter varje dag förövrig.

• Svar på tråden Hur fungera sambolagen??
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2022-09-02 20:57:43 följande:
    Nej jag vet att du inte vill bo kvar och att du inte hittar något boende men du måste ju försöka prata med soc eller annonsera om att bli inneboende eller nåt. Du kan ju inte bo på gatan.

Ja, jag skulle också säga åt ett ex att flytta ut om vi hade gjort slut. Hur han löser det är hans problem. Jag vet inte om ditt ex förstår att du verkligen försöker men endera dagen lär hon bli så less att hon verkligen ringer KF så jag hoppas du löser det innan dess. Det har liksom gått två månader redan.

Varför gjorde hon slut egentligen?
    Ok, det där lät lite väl hårt, det förstår jag, men även om man gör slut som totala vänner, no hard feelings alls, så skulle jag också tröttna efter några månader.
  • Anonym (Ollie)
    Anonym (K) skrev 2022-09-02 21:04:05 följande:
    Läs vad som står om lagen i de där länkarna istället för att haka upp dig på detaljer som inte hör till.
    Jag har läst och det enda jag ser är att jag har rätt i det jag skriver.
    Lägenheten inskaffades för gemensamt bruk och då spelar det ingen roll vem som står på kontraktet. Det står klart och tydligt i länken du själv la ut här.

Hyresnämnden kan även bestämma att någon får överta ett kontrakt om värden säger nej. Inte alltid givetvis men man kan alltid prova sin sak där.
  • Anonym (K)
    Anonym (Ollie) skrev 2022-09-02 21:06:34 följande:
    Lägenheten inskaffades för gemensamt bruk och då spelar det ingen roll vem som står på kontraktet. Det står klart och tydligt i länken du själv la ut här.

Hyresnämnden kan även bestämma att någon får överta ett kontrakt om värden säger nej. Inte alltid givetvis men man kan alltid prova sin sak där.
    Men har du läst ts kommentarer? Han har inte råd att ta över lägenheten, inte ens Hyresnämnden kan kräva att han ska få hyra lägenheten om inkomsten är för låg.
  • Anonym (Ollie)
    Anonym (K) skrev 2022-09-02 21:10:28 följande:
    Men har du läst ts kommentarer? Han har inte råd att ta över lägenheten, inte ens Hyresnämnden kan kräva att han ska få hyra lägenheten om inkomsten är för låg.

Han skriver väl inte att han inte har råd? Bara att värden ansåg det. Många värdar ställer ganska höga krav trots att man själv vet att man har råd med sin egen budget.

Men det spelar väl ingen roll eftersom han inte vill ta över den, det som diskuteras är ju om hon kan slänga ut honom innan han hittar något nytt. Och det kan hon inte.
    Han kan bo kvar tills han hittat ett annat boende.  Och han verkar ju inte ligga på latsidan med det heller så förhoppningsvis för bådas skull hittar han något snart.

• Anonym (X)
    Anonym (Ollie) skrev 2022-09-02 21:06:34 följande:

Kan du länka till regeln som säger att hyresnämnden kan kräva att han får lägenheten utan att ha råd med den?
  • Anonym (Ollie)
    Anonym (X) skrev 2022-09-02 21:24:10 följande:
    Kan du länka till regeln som säger att hyresnämnden kan kräva att han får lägenheten utan att ha råd med den?
    Det har jag aldrig skrivit.
  • Anonym (K)
    Anonym (Ollie) skrev 2022-09-02 21:16:05 följande:

Han skriver väl inte att han inte har råd? Bara att värden ansåg det. Många värdar ställer ganska höga krav trots att man själv vet att man har råd med sin egen budget.

Men det spelar väl ingen roll eftersom han inte vill ta över den, det som diskuteras är ju om hon kan slänga ut honom innan han hittar något nytt. Och det kan hon inte.
    Han kan bo kvar tills han hittat ett annat boende.  Och han verkar ju inte ligga på latsidan med det heller så förhoppningsvis för bådas skull hittar han något snart.

Många hyresvärdar idag kräver en inkomst på 2-3 ggr hyran, vilket de som företag har rätt att göra.

Vi kan vara oense tills korna kommer hem, när exet tröttnar och ringer Kf för avhysning visar det sig väl om hon har någon grund för det eller inte.
  • Anonym (Ollie)
    Anonym (K) skrev 2022-09-02 21:31:32 följande:
    Många hyresvärdar idag kräver en inkomst på 2-3 ggr hyran, vilket de som företag har rätt att göra.

Vi kan vara oense tills korna kommer hem, när exet tröttnar och ringer Kf för avhysning visar det sig väl om hon har någon grund för det eller inte.
    Lagen är lagen oavsett vad du tycker att vi är oense om.

Nu vet iallafall ts vad som gäller. Jag lämnar tråden.
  • Anonym (Kfnf)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-02 17:43:42 följande:
    Hur fungera sambolagen??

Hej det är så att jag och min sambo har bott tillsammans i en lägenhet i snart 2år. hon står på kontraktet och jag är inneboende. vi har gjort slut ´för ungefär 2månader nu och jag har inte hittat mig en lägenhet än. jag har ingenstans att ta vägen och har inte gjort något för att hon ska slänga ut mig. hennes anledning är att hon är "less" precis som jag också är för jag blev dumpad. kan hon bara slänga ut mig ur lägenheten såhär eller måste man ansöka om att kasta ut någon? jag är snart bostadslös och hon bryr sig verkligen inte. söker lägenheter varje dag förövrig.

Hon kan väl dra själv. Det var väl hon som dumpade dig.
  • Anonym (Kfnf)
    Anonym (K) skrev 2022-09-02 21:31:32 följande:

Skit heller. Fick en kommunal lägenhet när jag pluggade. 
Svar på tråden Hur fungera sambolagen??