• Anonym (förtvivlad kille.)

Hur fungera sambolagen??

Hej det är så att jag och min sambo har bott tillsammans i en lägenhet i snart 2år. hon står på kontraktet och jag är inneboende. vi har gjort slut ´för ungefär 2månader nu och jag har inte hittat mig en lägenhet än. jag har ingenstans att ta vägen och har inte gjort något för att hon ska slänga ut mig. hennes anledning är att hon är "less" precis som jag också är för jag blev dumpad. kan hon bara slänga ut mig ur lägenheten såhär eller måste man ansöka om att kasta ut någon? jag är snart bostadslös och hon bryr sig verkligen inte. söker lägenheter varje dag förövrig.

• Svar på tråden Hur fungera sambolagen??
  • Anonym (K)

Din snälla pappa som ev. kunde borga för en lägenhet får väl ge dig sängplats istället!

• Anonym (....)

Du har pengar genom ett "stort arv". Då ska det inte vara några problem att köpa en lägenhet utan lån. Det ska inte heller vara något problem att ordna boende på annat håll. 

Verkar mera som att du inte vill acceptera att det är slut, i te vill flytta och stannar kvar bara för att jävlas. 

• Anonym (X2)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-03 19:06:44 följande:

har inte en fast tjänst. så får inte ta lån.

Men du vill ändå ta över lägenheten?

Om din pappa kan hjälpa dig med denna lägenheten, kan han hjälpa dig med någon annan också. Annars kan du flytta hem till honom. Eller köp en husvagn. Eller vandrarhem. Du har ju pengar, så självklart kan du lösa det och slippa bo på gatan. 
  • Anonym (....)
    Anonym (X2) skrev 2022-09-03 19:35:50 följande:
    Men du vill ändå ta över lägenheten?

Om din pappa kan hjälpa dig med denna lägenheten, kan han hjälpa dig med någon annan också. Annars kan du flytta hem till honom. Eller köp en husvagn. Eller vandrarhem. Du har ju pengar, så självklart kan du lösa det och slippa bo på gatan. 
    Problemet är nog att ts inte vill flytta och vill acceptera att det är slut. 
  • Anonym (…)

Fattar inte varför alla är så aggressiva mot ts. Hon försökte föra över lägenheten på honom. Det är inte han som försöker sno den. Det är alltså stor bostadsbrist om någon missat det. Två mån är ingen lång tid för att föröka fixa en bostad.

Ts om du har pengar kan du inte köpa något med hjälp av din familj?

• Anonym (X2)
    Anonym (....) skrev 2022-09-03 19:38:55 följande:
    Problemet är nog att ts inte vill flytta och vill acceptera att det är slut. 
    Känner det också. Billigare att snylta på någon annan, och inte behöva använda sina egna pengar. Antagligen därför det tog slut.
  • Anonym (....)
    Anonym (?) skrev 2022-09-03 19:46:26 följande:

Fattar inte varför alla är så aggressiva mot ts. Hon försökte föra över lägenheten på honom. Det är inte han som försöker sno den. Det är alltså stor bostadsbrist om någon missat det. Två mån är ingen lång tid för att föröka fixa en bostad.

Om man har pengar så kan  man ordna lägenheten/boende inom någon vecka. 
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-09-03 19:46:26 följande:

Vi vet inte om hon försökte det eller om hon bara sa det. Om jag var ts så hade jag själv ringt och frågat, men nu är det ju inte bara så att han har för liten inkomst som det lät utan faktiskt inte ens någon fast tjänst, så jag förstår att de skulle säga nej till att ta över lägenheten.

På två månader hinner man hitta någon form av lösning som inte innebär att behöva bo på gatan. Vad hade ts gjort om han hade blivit vräkt från en lägenhet? Det är samma läge nu egentligen, bara att han verkar tro att han ska kunna sitta kvar som en liten blodigel tills något bara landar i hans knä och har noll förståelse för varför exet vill ha ut honom och noll förståelse för varför hon är sur när han aldrig flyttar ut.
  • Anonym (hmm)

Din fråga beror på omständigheterna. I det fall paret flyttade in tillsammans, för gemensam användning och detta är er permanenta bostad utgör hyresrätten samboegendom enligt 3 § sambolagen (SamboL) se lagen.nu/2003:376. Då spelar det ingen roll om endast en av samborna står på kontraktet. Vid en separation ska bodelning göras inom ett år om en av partnerna begär det. Då ska gemensamt bohag och bostad delas lika. Kommer man inte överens så tillfaller hyresrätten den som bäst behöver den enligt 16 § SamboL.

Så nej hon kan inte bara kasta ut dig, inte ge dig uppsägningstid när du ska va ute ur lght. Den ska delas enligt sambolagen.  Generellt så brukar hyresvärden kräva att man tjänar 3ggr årshyran i årsinkomst, så kostar lägenheten tex 8000kr/månad så ska du ha en årsinkomst på minst 288000kr. 

• Anonym (....)
    Anonym (hmm) skrev 2022-09-03 21:20:56 följande:

Din fråga beror på omständigheterna. I det fall paret flyttade in tillsammans, för gemensam användning och detta är er permanenta bostad utgör hyresrätten samboegendom enligt 3 § sambolagen (SamboL) se lagen.nu/2003:376. Då spelar det ingen roll om endast en av samborna står på kontraktet. Vid en separation ska bodelning göras inom ett år om en av partnerna begär det. Då ska gemensamt bohag och bostad delas lika. Kommer man inte överens så tillfaller hyresrätten den som bäst behöver den enligt 16 § SamboL.

Så nej hon kan inte bara kasta ut dig, inte ge dig uppsägningstid när du ska va ute ur lght. Den ska delas enligt sambolagen.  Generellt så brukar hyresvärden kräva att man tjänar 3ggr årshyran i årsinkomst, så kostar lägenheten tex 8000kr/månad så ska du ha en årsinkomst på minst 288000kr. 

Eftersom ts är inneboende så kan hon ge han en tid när han ska vara ute av lägenheten. 
Svar på tråden Hur fungera sambolagen??