• Anonym (förtvivlad kille.)

Hur fungera sambolagen??

Hej det är så att jag och min sambo har bott tillsammans i en lägenhet i snart 2år. hon står på kontraktet och jag är inneboende. vi har gjort slut ´för ungefär 2månader nu och jag har inte hittat mig en lägenhet än. jag har ingenstans att ta vägen och har inte gjort något för att hon ska slänga ut mig. hennes anledning är att hon är "less" precis som jag också är för jag blev dumpad. kan hon bara slänga ut mig ur lägenheten såhär eller måste man ansöka om att kasta ut någon? jag är snart bostadslös och hon bryr sig verkligen inte. söker lägenheter varje dag förövrig.

• Svar på tråden Hur fungera sambolagen??
  • Anonym (X2)
    Anonym (?) skrev 2022-09-04 13:04:52 följande:
    Kanske har han inte så mycket pengar då han skrev att han inte får ta lån.

Har en vän som satt i en rävsax efter skilsmässan då bodelningen gav en massa pengar men hon fick ändå inte köpa en bostad pga sjukskrivning.
    Han behöver inte köpa ett boende, han kan bo på vandrarhem eller köpa en husvagn. Om han velat. Det finns en lösning. 
  • Anonym (…)
    Anonym (X2) skrev 2022-09-04 13:07:24 följande:
    Är inte så säker på att hon är villig att lämna den till TS, att hon ringde kan ju vara för att visa att han inte får ta över den, pga osäker inkomst.
    Att TS inte löst detta, trots ett stort arv, visar att han inte är handlingskraftig, han kunde ju själv ringt t ex. Han kunde ju redan för 2 månader sedan tagit reda på sina rättigheter. Nej,TS stannar kvar för att slippa använda sitt arv. 
    Ja för då skriver man:

?jag har pratat med privata hyresvärdar men det är bostadsbrist å min gamla hemstad och i den staden jag bor i just nu. söker som ett djur varje dag för att få tag i en lägenhet så fort som möjligt så jag slipper den här situationen för den äter upp mig.?

• Anonym (…)

Vilken tur att vi tydligen inte har någon svår bostadsbrist i Sverige längre..

• Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-09-04 13:17:12 följande:
    Ja för då skriver man:

?jag har pratat med privata hyresvärdar men det är bostadsbrist å min gamla hemstad och i den staden jag bor i just nu. söker som ett djur varje dag för att få tag i en lägenhet så fort som möjligt så jag slipper den här situationen för den äter upp mig.?
    Bara för att ts tycker att han uttömt alla möjligheter innebär inte att det är sant. Det finns personer som är bättre på att leta runt och lyckas bättre också.

Har han verkligen frågat ALLA sina släktingar och vänner om han kan bo där tillfälligt?
    Har han verkligen frågat ALLA hyresvärdar i sin egen stad om de har något nu eller snart?
    Har han verkligen frågat ALLA hyresvärdar i ALLA närliggande städer?
    Har han verkligen kollat ALLA  webbsidor som listar lediga boenden från olika värdar samtidigt?
    Har han verkligen kollat Blocket minst varje vecka för uthyrningsrum, privatpersoner som hyr ut del av bostad mm?
    Har han verkligen kollat sånt som Air Bnb, campingar, vandrarhem och annat om det finns något han har råd med?
    Har han verkligen själv annonserat ut i sociala medier att han söker boende, rumskamrat eller liknande?
    Har han verkligen frågat ALLA sina kollegor om de vet något boende eller kan tänka sig hyra ut något själva?
    Har han, om inget annat står till buds, köpt ett tält eller en husvagn att bo i? Eller en bil? Allt för att slippa bo på gatan i en kartong.

Det här är vad jag kommer att tänka på bara nu i stunden men jag är säker på att det finns fler möjligheter. Jag känner mig starkt tvivlande till att ts faktiskt gjort allt det som jag listade.
  • Anonym (X2)
    Anonym (?) skrev 2022-09-04 13:17:12 följande:
    Ja för då skriver man:

Han har ju pengar för att lösa det. Så han har ju bevisligen inte gjort allt. Om nu detta äter upp honom, varför inte ta in på ett vandrarhem så länge samt skaffa ett fast jobb så han försörja sig?
  • Anonym (m.,-n 98yikå)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-03 18:41:02 följande:

Hej Ts här! tack för alla igen som försöker hjälpa mig med problemet. jag själv har inte haft kontakt med hyresvärden utan de är hon själv som kontaktat dom och dom har sagt jag inte uppfyller kraven för att kunna hyra lägenheten. jag har pengar så det är inte problemet men min inkomst är för låg för att kunna få fortsätta hyra lägenheten (enligt vad hon säger) vet ni om det går att typ min far går in som borgesman för det? som sagt pengar har genom ett stort arv. men det det är inkomsten som är för låg. 

Vad är då problemet?!? Köp dig en lgh och flytta för tusan! 

Om du inte har råd med lgh där du bor nu så flytta någon annanstans. Du får pendla helt enkelt. 

Eller kolla med en camping som jag skrev tidigare om de har en åretruntplats eller kan hyra ut en campingstuga billigare nu när säsongen är slut. 

Vad som helst, se bara till att komma därifrån! 

ÄVEN om din pappa kan gå i borgen så kan de säga nej, särskilt om hon själv vill bo kvar. 

• Anonym (m.,-n 98yikå)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-03 19:06:44 följande:

har inte en fast tjänst. så får inte ta lån.

Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-03 18:41:02 följande:

Hej Ts här! tack för alla igen som försöker hjälpa mig med problemet. jag själv har inte haft kontakt med hyresvärden utan de är hon själv som kontaktat dom och dom har sagt jag inte uppfyller kraven för att kunna hyra lägenheten. jag har pengar så det är inte problemet men min inkomst är för låg för att kunna få fortsätta hyra lägenheten (enligt vad hon säger) vet ni om det går att typ min far går in som borgesman för det? som sagt pengar har genom ett stort arv. men det det är inkomsten som är för låg. 

Vad är då problemet?!? Köp dig en lgh och flytta för tusan! 

Om du inte har råd med lgh där du bor nu så flytta någon annanstans. Du får pendla helt enkelt. 

Eller kolla med en camping som jag skrev tidigare om de har en åretruntplats eller kan hyra ut en campingstuga billigare nu när säsongen är slut. 

Vad som helst, se bara till att komma därifrån! 

ÄVEN om din pappa kan gå i borgen så kan de säga nej, särskilt om hon själv vill bo kvar. 

• Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-04 13:06:40 följande:
    Det spelar ingen roll. Har hittills inte hört talas om en hyresvärd som accepterar den premissen, möjligen då om man hyr privat av någon som bara har någon enstaka lägenhet, en liten stuga på tomten eller liknande. Ett arv kan spenderas. En inkomst är en trygghet.
    Ja då är det väl inte så konstigt att ts har svårt att hitta en ny bostad.
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-09-05 09:21:17 följande:
    Ja då är det väl inte så konstigt att ts har svårt att hitta en ny bostad.
    Nej, men det finns som sagt andra lösningar än att köpa eller hyra en egen lägenhet. Hittar han ingen annan lösning bor han snart på gatan, det är redan den 5 september... Misstänker att exet kommer att få ett bryt på honom om några veckor och ta till alla medel att få ut honom.
  • Anonym (....)
    Anonym (?) skrev 2022-09-04 12:57:25 följande:
    Han hade låg inkomst men ett arv. 
    Ett arv tar slut För eller senare. 
Svar på tråden Hur fungera sambolagen??