• Anonym (förtvivlad kille.)

Hur fungera sambolagen??

Hej det är så att jag och min sambo har bott tillsammans i en lägenhet i snart 2år. hon står på kontraktet och jag är inneboende. vi har gjort slut ´för ungefär 2månader nu och jag har inte hittat mig en lägenhet än. jag har ingenstans att ta vägen och har inte gjort något för att hon ska slänga ut mig. hennes anledning är att hon är "less" precis som jag också är för jag blev dumpad. kan hon bara slänga ut mig ur lägenheten såhär eller måste man ansöka om att kasta ut någon? jag är snart bostadslös och hon bryr sig verkligen inte. söker lägenheter varje dag förövrig.

• Svar på tråden Hur fungera sambolagen??
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

Vad är det du inte förstår TS?

Det är ditt problem att ordna så du har någonstans att bo och sköta din egen försörjning, du kan på inget sätt varken kräva eller förvänta dig att din fd partner skall ta något som helst ansvar för detta.

Kanske är det dags att du tar dig i kragen, vaknar upp och börjar axla ditt ansvar som vuxen?

• Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-03 10:50:19 följande:
    Hyresvärden har redan sagt att ts inte får ta över lägenheten pga för låg inkomst. Mitt hetaste tips är fortfarande att hitta nåt privat, om så bara ett rum. Finns också övernattningslägenheter på större orter.
    Men har de verkligen rätt att göra så när någon redan är folkbokförd där sedan länge?
  • Anonym (…)
    Anonym (Boende) skrev 2022-09-03 10:03:14 följande:
    Problemet är att han inte är skriven på kontraktet, den dagen TS sambo säger upp kontraktet ska bägge vara ut ur lägenheten.

Jag har en kompis som bott hemma hela sitt liv, mamman bodde i en hyresrätt, han betala hyran och to hand om henne resterande sista år, när hon gick bort blev lägenheten uppsagd.
    Han var tvungen att gå via skattemyndigheten, bevisa att han var född där samt bott o varit skriven där hela sitt liv 45 åriga liv. det gav han rätten att "bo kvar"
    Då kanske ts kan kontakta Skatteverket och bevisa att han är folkbokförd till Rikshem. 
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-09-03 12:45:29 följande:
    Men har de verkligen rätt att göra så när någon redan är folkbokförd där sedan länge?
    Ja det har de. Han står inte med på kontraktet, de har ingen skyldighet att hyra ut till honom om han inte lever upp till deras hyresvillkor.
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-09-03 12:47:12 följande:
    Då kanske ts kan kontakta Skatteverket och bevisa att han är folkbokförd till Rikshem. 
    Spelar ingen roll. Skillnaden här är att ts ex ska bo kvar så det är inte en lägenhet som ska bli tom annars.
  • Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-03 12:52:10 följande:
    Ja det har de. Han står inte med på kontraktet, de har ingen skyldighet att hyra ut till honom om han inte lever upp till deras hyresvillkor.
    Vad jag vet får inte en hyresvärd kasta ut någon som är folkbokförd heller.
  • Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-03 12:54:05 följande:
    Spelar ingen roll. Skillnaden här är att ts ex ska bo kvar så det är inte en lägenhet som ska bli tom annars.
    Hon försökte skriva över kontraktet på honom.
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-09-03 12:58:59 följande:
    Vad jag vet får inte en hyresvärd kasta ut någon som är folkbokförd heller.
    Men nu är det inte ett sådant läge. Den som kastar ut ts är hans ex, inte hyresvärden. Även om hon hade gått med på att ts skulle ha kvar lägenheten så har hyresvärden ingen skyldighet att hyra ut till honom eftersom de anser att han inte har råd. Man kommer liksom inte förbi det hindret. De har sagt nej.
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-09-03 12:59:32 följande:
    Hon försökte skriva över kontraktet på honom.
    Ja det var ju snällt men hyresvärden sa nej, alltså måste ts flytta. Oavsett vad han och exet själva vill komma överens om så har de sagt nej, och det har de all rätt att göra iom att ts inte lever upp till deras hyreskrav. Om ts hade haft råd med lägenheten ensam så hade han enligt lag haft rätt att ta över den, men så är det alltså inte nu, tyvärr.
Svar på tråden Hur fungera sambolagen??