• Anonym (förtvivlad kille.)

Hur fungera sambolagen??

Hej det är så att jag och min sambo har bott tillsammans i en lägenhet i snart 2år. hon står på kontraktet och jag är inneboende. vi har gjort slut ´för ungefär 2månader nu och jag har inte hittat mig en lägenhet än. jag har ingenstans att ta vägen och har inte gjort något för att hon ska slänga ut mig. hennes anledning är att hon är "less" precis som jag också är för jag blev dumpad. kan hon bara slänga ut mig ur lägenheten såhär eller måste man ansöka om att kasta ut någon? jag är snart bostadslös och hon bryr sig verkligen inte. söker lägenheter varje dag förövrig.

• Svar på tråden Hur fungera sambolagen??
  • Anonym (M)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-03 18:49:15 följande:
    och varför vi gjorde slut var inte av någon speciellt anledning. så som otrohet eller något allvarligt. för då hade jag accepterat och sett situationen från ett helt annat perspektiv. jag blev dumpad, jag har accepterat det, jag vill flytta härifrån, det är bostadsbrist och har ingen annanstans att ta vägen (hon vet om det) jag gör så gott jag kan för att flytta ut för både hennes skull och min? jag har inte gjort något annat än att försöka vara på good terms med henne. men allt jag bara får är skit lixom. gör en påriktigt mörkrädd för hon vet att jag inte vill bo kvar och att det är hon som skapar detta kaos och förstör våran "vänskapliga relation" som hon själv sagt att hon vill ha med mig. man förvånas aldrig av hur man trott man känner en människa men verkligen inte gör det...
    Hur menar du att du hade accepterat situationen ur ett annat perspektiv om du varit otrogen? Hade du då kunnat förstå att det tog slut, men inte nu? Hade du då kunnat skaffa boende och vara ute ur lägenheten snabbare? Är det så att du nu inte riktigt vill flytta ifrån henne trots allt, och du tror att hon känner samma?
    Hon har gjort slut. Det är lika slut oavsett orsak, och ju fler timmar du stannar i lägenheten desto sämre kommer er relation att bli.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (....) skrev 2022-09-03 21:43:39 följande:
    Eftersom ts är inneboende så kan hon ge han en tid när han ska vara ute av lägenheten. 
    El tror TS att han är inneboende eftersom han inte står med på kontraktet?
  • Anonym (kj)

Om du är rik är det bara att flytta till ett vandrarhem eller hotell tillfälligt tills du hittar något mer permanent.

• Anonym (…)
    Anonym (hmm) skrev 2022-09-03 21:20:56 följande:

Din fråga beror på omständigheterna. I det fall paret flyttade in tillsammans, för gemensam användning och detta är er permanenta bostad utgör hyresrätten samboegendom enligt 3 § sambolagen (SamboL) se lagen.nu/2003:376. Då spelar det ingen roll om endast en av samborna står på kontraktet. Vid en separation ska bodelning göras inom ett år om en av partnerna begär det. Då ska gemensamt bohag och bostad delas lika. Kommer man inte överens så tillfaller hyresrätten den som bäst behöver den enligt 16 § SamboL.

Så nej hon kan inte bara kasta ut dig, inte ge dig uppsägningstid när du ska va ute ur lght. Den ska delas enligt sambolagen.  Generellt så brukar hyresvärden kräva att man tjänar 3ggr årshyran i årsinkomst, så kostar lägenheten tex 8000kr/månad så ska du ha en årsinkomst på minst 288000kr. 

De flyttade in samtidigt. Det är därför jag undrar om hyresvärden har rätt att neka att ts bor kvar själv.
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-09-04 09:20:15 följande:
    De flyttade in samtidigt. Det är därför jag undrar om hyresvärden har rätt att neka att ts bor kvar själv.
    Ts har ingen fast inkomst. Jag skulle tro att det är en god grund för att neka boende.
  • Anonym (m.,-n 98yikå)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-02 20:26:16 följande:

näe förstår att ingen vill bo med sitt ex. men är det viktigare att fara iväg att dejta andra människor än att kasta ut en person man en gång älskat ut på gatan?!?! man blir ju rent mörkrädd om jag ska vara ärlig.

Det är slut. Hon vill gå vidare med sitt liv. Du utgör ett hinder för det och hon har sått ut länge nog. För henne känns det säkert som en evighet. 

Nu till ditt problem - du har ingenstans att bo, din inkomst är låg.(?) 

Då kollar du helt enkelt upp campingar i närheten som har året-runt-platser och skaffar dig en husvagn. Det finns husvagnar för 10 000 kr som är fullt beboeliga om än fula. Här där jag bor kostar en sådan plats ca 15 000 kr om året exkl el. 

Då kan du spara en jäkla massa pengar och sen köpa dig en bostadsrätt med låg avgift. 

Alt att du letar efter jobb på ett ställe där det är lätt att få bostad. Inte kul kanske, men du måste ju flytta ut snarast! 

• Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-04 09:31:08 följande:
    Ts har ingen fast inkomst. Jag skulle tro att det är en god grund för att neka boende.
    Om man plötsligt blir arbetslös har inte hyresvärdar rätt att kasta ut dig heller.
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-09-04 09:54:56 följande:
    Om man plötsligt blir arbetslös har inte hyresvärdar rätt att kasta ut dig heller.
    Nej, men då har man redan ett kontrakt. Hyresvärden kan däremot gott och väl neka ts i det här läget att få ett eftersom han inte har fast inkomst.
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2022-09-04 09:59:30 följande:
    Nej, men då har man redan ett kontrakt. Hyresvärden kan däremot gott och väl neka ts i det här läget att få ett eftersom han inte har fast inkomst.
    Forts. Det funkar inte att resonera "om det vore si eller om det vore så", ja säkert, men nu ÄR det på ett visst sätt och då måste man utgå från verkligheten.
  • Anonym (m.,-n 98yikå)
    Anonym (?) skrev 2022-09-04 09:20:15 följande:
    Ja, de har rätt att neka om de anser att personen inte har tillräcklig inkomst. Om sambon dött hade de dock inte kunnat neka den efterlevande parten att bo kvar. (Om jag minns rätt ang dödsfall) 
Svar på tråden Hur fungera sambolagen??