• Anonym (förtvivlad kille.)

Hur fungera sambolagen??

Hej det är så att jag och min sambo har bott tillsammans i en lägenhet i snart 2år. hon står på kontraktet och jag är inneboende. vi har gjort slut ´för ungefär 2månader nu och jag har inte hittat mig en lägenhet än. jag har ingenstans att ta vägen och har inte gjort något för att hon ska slänga ut mig. hennes anledning är att hon är "less" precis som jag också är för jag blev dumpad. kan hon bara slänga ut mig ur lägenheten såhär eller måste man ansöka om att kasta ut någon? jag är snart bostadslös och hon bryr sig verkligen inte. söker lägenheter varje dag förövrig.

• Svar på tråden Hur fungera sambolagen??
  • Anonym (Kfnf)

Eller nej, fick den när jag gick på soc då jag blev utslängs hemifrån utan gymnasieutbildning till och med. Sen pluggade jag. Ingen som krävde någon inkomst. Man har ju inkomst när man pluggar. 

• Anonym (Kfnf)
    Anonym (Ollie) skrev 2022-09-02 21:16:05 följande:

Han skriver väl inte att han inte har råd? Bara att värden ansåg det. Många värdar ställer ganska höga krav trots att man själv vet att man har råd med sin egen budget.

Men det spelar väl ingen roll eftersom han inte vill ta över den, det som diskuteras är ju om hon kan slänga ut honom innan han hittar något nytt. Och det kan hon inte.
    Han kan bo kvar tills han hittat ett annat boende.  Och han verkar ju inte ligga på latsidan med det heller så förhoppningsvis för bådas skull hittar han något snart.

Hur kan de ställa så göra krav så man ska tjäna hur mycket som helst för att kunna få en lägenhet? Okej om det är en lägenhet på 10k men menar en mer vanlig hyra på 5k. det kan man väl inte kräva så mycket för. Låter ju helt galet. Men visst en annan är ju i en by också. säkert annorlunda i städerna.
  • Anonym (Boende)

Finns stora problem med lagen om besittning, hon står på kontraktet, hyresvärden är på hennes sida ang vem som får bo kvar i lägenheten, hon har den stora rätten att vara kvar.

Tar man dina alternativ är att någon från din familj går in som säkerhet gentemot hyresvärden att du får hyra lägenheten, får du ingen som utgör säkerheten, ingen bostad.

Ditt ex har varslat dig om uppsägning, som många skriver, ca 3 månader.

Ditt ex kan sedan be hyresvärden byta lås när du inte är hemma, du får avtala tid om att komma o hämta dina ägodelar. ev ersättning man kan begära som utkastad är bara hyran man betalt, som vid nästan alla skilsmässor uppstår det en bitter stämning, hårda ord kan utdelas som exempel den dagen du kommer hem och inser att låset är bytt, dessa ord använder sig sedan ditt ex av vid ev tingsrätt och vinner.

Råd flytta så snart du kan, ev hem till föräldrar, familj, be att få hämta dina möbler vid senare tillfälle. så slipper du bli utelåst en dag.

• Anonym (…)

Men om hon försökt skriva över lägenheten på dig kan väl inte Rikshem neka om du redan är folkbokförd där? Det räcker väl med att hon flyttar. Flyttade ni in samtidigt har ju du lika stor rätt till den. 

• Anonym (Boende)
    Anonym (?) skrev 2022-09-03 09:48:04 följande:

Men om hon försökt skriva över lägenheten på dig kan väl inte Rikshem neka om du redan är folkbokförd där? Det räcker väl med att hon flyttar. Flyttade ni in samtidigt har ju du lika stor rätt till den. 

Problemet är att han inte är skriven på kontraktet, den dagen TS sambo säger upp kontraktet ska bägge vara ut ur lägenheten.

Jag har en kompis som bott hemma hela sitt liv, mamman bodde i en hyresrätt, han betala hyran och to hand om henne resterande sista år, när hon gick bort blev lägenheten uppsagd.
    Han var tvungen att gå via skattemyndigheten, bevisa att han var född där samt bott o varit skriven där hela sitt liv 45 åriga liv. det gav han rätten att "bo kvar"
  • Anonym (Hennes poäng)

TS, om du har ett betydligt större behov av lägenheten än vad ditt ex har så är det en bra idé att göra en bodelning. Men behöver hon den lika väl som du så är enda anledningen till att göra en bodelning att dra ut på tiden för utflytt. Den som står på kontraktet har första tjing. Hon har ju trots allt lagt ner alla sina köpoäng i lägenheten. Och köpoäng är guld. Hade hon inte haft dem hade ingen av er haft en lägenhet idag.

• Anonym (K)
    Anonym (Hennes poäng) skrev 2022-09-03 10:31:39 följande:

TS, om du har ett betydligt större behov av lägenheten än vad ditt ex har så är det en bra idé att göra en bodelning. Men behöver hon den lika väl som du så är enda anledningen till att göra en bodelning att dra ut på tiden för utflytt. Den som står på kontraktet har första tjing. Hon har ju trots allt lagt ner alla sina köpoäng i lägenheten. Och köpoäng är guld. Hade hon inte haft dem hade ingen av er haft en lägenhet idag.

Hyresvärden har redan sagt att ts inte får ta över lägenheten pga för låg inkomst. Mitt hetaste tips är fortfarande att hitta nåt privat, om så bara ett rum. Finns också övernattningslägenheter på större orter.
  • Anonym (Boende)
    Anonym (Hennes poäng) skrev 2022-09-03 10:31:39 följande:

In direkt spelar det ingen roll, har man bytt lås har inte den andra rätt att bryta sig in, sedan måste avhysta sambon ansöka till tingsrätt för att få rätt att komma in, detta tar i regel flera månader, genom dessa månader är personen avhyst enligt gällande regler på 3 månader och rätten kan inte döma en person igen, hur sjuk det än kan låta så är lagen sådan, och man tvingar inte någon att tvingas bo tillsammans efter en rättstvist i såna här fall.

Man blir endas ersättningsskyldig för ev hyror motparten betalat samt några minder kostnader.
    Varav rätten tittar på tiden före låset blev bytt, var det 3 månader, jag då ligger TS pyrt till.
  • Anonym (Annat)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-02 20:26:16 följande:

näe förstår att ingen vill bo med sitt ex. men är det viktigare att fara iväg att dejta andra människor än att kasta ut en person man en gång älskat ut på gatan?!?! man blir ju rent mörkrädd om jag ska vara ärlig.

Så det är där skon klämmer? Ja hon får göra som hon vill. "Far hon iväg" dessutom så påverkar det ju inte dig. 
    Välj dina strider. Hennes kärleksliv har du ingen kontroll över. 
  • Anonym (K)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-02 20:26:16 följande:

näe förstår att ingen vill bo med sitt ex. men är det viktigare att fara iväg att dejta andra människor än att kasta ut en person man en gång älskat ut på gatan?!?! man blir ju rent mörkrädd om jag ska vara ärlig.

Tillägg till förra personens kommentar. Antagligen är det inte för att hon ska kunna dejta, vilket hon kan göra var du än bor, utan att hon bara vill ha ut dig. Ni har gjort slut, självklart vill hon då inte bo tillsammans med dig längre heller.
Svar på tråden Hur fungera sambolagen??