• Anonym (förtvivlad kille.)

Hur fungera sambolagen??

Hej det är så att jag och min sambo har bott tillsammans i en lägenhet i snart 2år. hon står på kontraktet och jag är inneboende. vi har gjort slut ´för ungefär 2månader nu och jag har inte hittat mig en lägenhet än. jag har ingenstans att ta vägen och har inte gjort något för att hon ska slänga ut mig. hennes anledning är att hon är "less" precis som jag också är för jag blev dumpad. kan hon bara slänga ut mig ur lägenheten såhär eller måste man ansöka om att kasta ut någon? jag är snart bostadslös och hon bryr sig verkligen inte. söker lägenheter varje dag förövrig.

• Svar på tråden Hur fungera sambolagen??
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-09-05 17:48:56 följande:

Ett par månader är ingen skälig tid. 

Och inget ursäktar att hålla på att anklaga någon ni inte vet ett skit om på nätet..

Jo, det är exakt vad det är. Tre månader verkar vara kutym, nu sa exet iofs två månader men även om ts börjar tjafsa så kommer han inte få mer än till slutet av september på sig, och där är vi snart. Så exet måste ju vara jättesvinig som "bara" ville ge honom två månader istället för tre, en värld av skillnad....
  • olof 45
    Anonym (K) skrev 2022-09-05 17:39:30 följande:
    De har ju gjort slut, varför ska hon fortsätta leva med ett ex....? Hur länge då? Bostadsmarknaden kommer nog aldrig bli så mycket lättare än den är just nu, bostadsbrist är en skuta man inte vänder på bara några år, annars hade det väl gjorts redan. Så hur många år ska hon tvingas bo med ett ex tycker du?
    Det var hennes beslut att avsluta relationen, men tyngden av att hitta en ny bostad har på något vis hamnat enbart på honom.

Vi alla FÖRSTÅR att hon inte vill bo med sitt ex, men iaf jag tänker att det är en soppa som BÅDA TVÅ måste lösa, och att försöka stressa TS till att flytta ut genom att lura honom till att tro att någon magisk tidsgräns redan passerat, det är inte snyggt!

Hon måste ju också anpassa sig till lagar och bestämmelser. Även om hon nu inte verkar vara godhjärtad eller särskilt förstående.

Det kunde lika gärna varit hon som var sambo med någon som bara satt sitt eget namn på lägenheten...
  • Anonym (momma)
    olof 45 skrev 2022-09-06 13:57:34 följande:
    Det var hennes beslut att avsluta relationen, men tyngden av att hitta en ny bostad har på något vis hamnat enbart på honom.

Vi alla FÖRSTÅR att hon inte vill bo med sitt ex, men iaf jag tänker att det är en soppa som BÅDA TVÅ måste lösa, och att försöka stressa TS till att flytta ut genom att lura honom till att tro att någon magisk tidsgräns redan passerat, det är inte snyggt!

Hon måste ju också anpassa sig till lagar och bestämmelser. Även om hon nu inte verkar vara godhjärtad eller särskilt förstående.

Det kunde lika gärna varit hon som var sambo med någon som bara satt sitt eget namn på lägenheten...
    Visst. Men hennes fördel vore i det fallet att hon 
    1. har ett fast jobb
    2. har en tillräcklig inkomst för att få hyra boende
    3. har köpoäng 

Det är ett exempel på hur man som vuxen människa tar hand om sig själv i alla eventualiteter och skyddar sig mot risken att bli bostadslös. Ekonomisk frihet är frihet, helt enkelt. Du måste inte stanna med någon du inte vill vara med eller med någon som inte vill vara med dig. Du är fri. 
  • Anonym (K)

Haha jaa jag skulle hålla med henne på den punkten att en vuxen man får ta på sig storbyxorna och ordna eget boende :) Det ligger helt på ts.

Det finns tidsgränser men det verkar inte som att någon av dem har någon koll på hur det fungerar med den biten. Nu råkade hon säga två månader när ts egentligen har tre månader på sig, då får väl exet "anpassa" sig till det men den tiden har snart gått ut också så ts måste ju flytta oavsett.

Fattar inte vad du menar med det sista där.
  • Anonym (K)

Man behöver inte vara varken "godhjärtad eller förstående" när man har gjort slut och ens ex hänger kvar som en blodigel. Inget händer såvitt exet ser så jag kan förstå att hon tröttnar på att han ska försvinna.

• Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-05 17:58:19 följande:
    Jo, det är exakt vad det är. Tre månader verkar vara kutym, nu sa exet iofs två månader men även om ts börjar tjafsa så kommer han inte få mer än till slutet av september på sig, och där är vi snart. Så exet måste ju vara jättesvinig som "bara" ville ge honom två månader istället för tre, en värld av skillnad....
    Fast nu ingår bostaden i samboegendom eftersom de flyttade dit tillsammans. Hon har ingen rätt att kasta ut honom överhuvudtaget..
  • Anonym (momma)
    Anonym (?) skrev 2022-09-06 20:47:48 följande:
    Fast nu ingår bostaden i samboegendom eftersom de flyttade dit tillsammans. Hon har ingen rätt att kasta ut honom överhuvudtaget..

Det är en hyresrätt så det är hyresvärdens egendom. 

Han har inte råd att ta över den. Då återstår bara att flytta. 

• olof 45
    Anonym (K) skrev 2022-09-06 15:17:42 följande:

Man behöver inte vara varken "godhjärtad eller förstående" när man har gjort slut och ens ex hänger kvar som en blodigel. Inget händer såvitt exet ser så jag kan förstå att hon tröttnar på att han ska försvinna.

Du ver kar inte heller vara godhjärtad eller förstående. helt onödigt att utmåla TS som någon som "hänger kvar som en blodigel" - han letar ju bostad!

Jisses vad man ofta tänker att man hoppas att FL inte representerar folk i genomsnitt... FL:are verkar gilla att dra förhastade slutsatser, överdriva och trycka ner folk...
  • Anonym (X)

Vilka lagar och bestämmelser tänker du på?
    Han får inte ha kvar lägenheten även om de båda vill, det får hon.
    Värden får väl säga upp honom, är det också svinigt?

• Anonym (K)
    olof 45 skrev 2022-09-08 09:59:52 följande:
    Du ver kar inte heller vara godhjärtad eller förstående. helt onödigt att utmåla TS som någon som "hänger kvar som en blodigel" - han letar ju bostad!

Jisses vad man ofta tänker att man hoppas att FL inte representerar folk i genomsnitt... FL:are verkar gilla att dra förhastade slutsatser, överdriva och trycka ner folk...
    Ptja, jag bryr mig inte om vad du tror om mig. Jag talar utifrån hur jag kan tänka mig att hans ex resonerar, hon är nog rejält less vid det här laget. Ts säger att han letar bostad, men han hittar ju inget, så i hennes ögon kan det lika gärna vara något han bara säger.

Ja jisses.... Du drar förhastade slutsatser om mig, överdriver och försöker trycka ner mig. Hur var det egentligen med ditt goda hjärta där...?
Svar på tråden Hur fungera sambolagen??