• Anonym (förtvivlad kille.)

Hur fungera sambolagen??

Hej det är så att jag och min sambo har bott tillsammans i en lägenhet i snart 2år. hon står på kontraktet och jag är inneboende. vi har gjort slut ´för ungefär 2månader nu och jag har inte hittat mig en lägenhet än. jag har ingenstans att ta vägen och har inte gjort något för att hon ska slänga ut mig. hennes anledning är att hon är "less" precis som jag också är för jag blev dumpad. kan hon bara slänga ut mig ur lägenheten såhär eller måste man ansöka om att kasta ut någon? jag är snart bostadslös och hon bryr sig verkligen inte. söker lägenheter varje dag förövrig.

• Svar på tråden Hur fungera sambolagen??
  • Anonym (momma)

Den bästa lösningen är att skaffa ett fast jobb och en högre inkomst. Om det inte går att få där du bor, kanske du kan flytta till en närliggande stad?

Du kan inte stanna kvar i lägenheten längre, det är detta du måste förstå. Du får inte ta över den eftersom du inte har någon fast inkomst. Därför måste du flytta ögonaböj. 

Det är inget att sitta och klaga över, det är så det funkar när man gör slut. Det är därför folk har jobb och pengar sparade för att klara sig vid olika oförutsägbara situationen. Ditt ex har ett jobb, uppenbarligen. Så hon klarar sig bra. 

Ta hand om dig. 

• olof 45

Jag tycker ni alla är oerhört hårda mot TS...

Kärlekshistorier kan ta slut, och det är sorgligt. Ännu mer sorgligt är det om man bott ihop och en av personerna måste hitta en annan boendelösning hux flux, vilket inte är så lätt.

Ni alla verkar tycka att TS på något sätt snyltar på sitt ex fast han aktivt letar efter en alternativ bostad - många ANTAR att han inte letar tillräcklkigt intensivt men inget vet ett skit om det.

TS FRÅGA grundar sig från rädsla att hamna på gatan, på riktigt. Alltså KAN hon slänga ut honom nu eftersom hon muntligt och på eget bevåg satt sista augusti som utflyttsadatum.

Svaret är NEJ ts, det kan hon inte! Dels kan du kräva en bodelning enligt samolagen och under den tiden kan hon inte sänga ut dig, för under den tiden är lägenheten bådas. Om du inte vill göra en bodelning (en anmälan om det måste skickas in till rätten), så kan hon inte heller kasta ut dig innan det gått TRE MÅNADER efter en SKRIFTLIG avhysning. 

Så TS kan berätta för sitt ex att detta är en jobbig situation, men hon får ge sig lite till tåls för hon har inte laglig rätt att kasta ut honom eftersom de flyttat in samtidigt och är sambos, och det finns inget annat kontrakt mellan er som säger att två månaders uppsägning är det som gäller. Tre månader MINST är vad som gäller om kontrakt saknas. 

Med det sagt - jag skulle inte sluta försöka hitta ett annat ställe... Men du behöver inte ha ångest för att bli utkastad.

• Anonym (momma)
    olof 45 skrev 2022-09-05 15:33:16 följande:

Jag tycker ni alla är oerhört hårda mot TS...

Kärlekshistorier kan ta slut, och det är sorgligt. Ännu mer sorgligt är det om man bott ihop och en av personerna måste hitta en annan boendelösning hux flux, vilket inte är så lätt.

Ni alla verkar tycka att TS på något sätt snyltar på sitt ex fast han aktivt letar efter en alternativ bostad - många ANTAR att han inte letar tillräcklkigt intensivt men inget vet ett skit om det.

TS FRÅGA grundar sig från rädsla att hamna på gatan, på riktigt. Alltså KAN hon slänga ut honom nu eftersom hon muntligt och på eget bevåg satt sista augusti som utflyttsadatum.

Svaret är NEJ ts, det kan hon inte! Dels kan du kräva en bodelning enligt samolagen och under den tiden kan hon inte sänga ut dig, för under den tiden är lägenheten bådas. Om du inte vill göra en bodelning (en anmälan om det måste skickas in till rätten), så kan hon inte heller kasta ut dig innan det gått TRE MÅNADER efter en SKRIFTLIG avhysning. 

Så TS kan berätta för sitt ex att detta är en jobbig situation, men hon får ge sig lite till tåls för hon har inte laglig rätt att kasta ut honom eftersom de flyttat in samtidigt och är sambos, och det finns inget annat kontrakt mellan er som säger att två månaders uppsägning är det som gäller. Tre månader MINST är vad som gäller om kontrakt saknas. 

Med det sagt - jag skulle inte sluta försöka hitta ett annat ställe... Men du behöver inte ha ångest för att bli utkastad.

På ett eller annat sätt måste han flytta ut, ju förr desto bättre. 
    Han vinner inget på att hänga sig kvar, han har ju ändå konstaterat att han inte har råd att bo kvar i lägenheten. 

Kan mycket väl se varför hon tröttnade om han inte har en normal inkomst eller ett fast jobb osv. Det är oattraktivt. 

Det är ändå bara en månad kvar tills det har gått tre månader. Det är inte länge. 
  • Anonym (…)

Som vanligt på FL sparkas det mer än ges råd. Man blir som ts säger mörkrädd för hur sviniga människor kan vara..

• Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-09-05 15:56:53 följande:

Som vanligt på FL sparkas det mer än ges råd. Man blir som ts säger mörkrädd för hur sviniga människor kan vara..

Vad är det som är svinigt?
  • Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-05 16:03:54 följande:
    Vad är det som är svinigt?

Att kasta ut någon på gatan som man levt med är svinigt när det är sådan bostadsbrist. 

Att skälla ut någon som ber om hjälp och är förtvivlad och påstå att han snyltar, inte letar och ska ut och allt vad det är, är svinigt.

• Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2022-09-05 17:31:20 följande:

Att kasta ut någon på gatan som man levt med är svinigt när det är sådan bostadsbrist. 

Att skälla ut någon som ber om hjälp och är förtvivlad och påstå att han snyltar, inte letar och ska ut och allt vad det är, är svinigt.

De har ju gjort slut, varför ska hon fortsätta leva med ett ex....? Hur länge då? Bostadsmarknaden kommer nog aldrig bli så mycket lättare än den är just nu, bostadsbrist är en skuta man inte vänder på bara några år, annars hade det väl gjorts redan. Så hur många år ska hon tvingas bo med ett ex tycker du?
  • Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2022-09-05 17:39:30 följande:
    De har ju gjort slut, varför ska hon fortsätta leva med ett ex....? Hur länge då? Bostadsmarknaden kommer nog aldrig bli så mycket lättare än den är just nu, bostadsbrist är en skuta man inte vänder på bara några år, annars hade det väl gjorts redan. Så hur många år ska hon tvingas bo med ett ex tycker du?

Ett par månader är ingen skälig tid. 

Och inget ursäktar att hålla på att anklaga någon ni inte vet ett skit om på nätet..

• Anonym (momma)
    Anonym (?) skrev 2022-09-05 17:48:56 följande:

Ett par månader är ingen skälig tid. 

Och inget ursäktar att hålla på att anklaga någon ni inte vet ett skit om på nätet..

Uppenbarligen är tre månader skälig tid, eftersom det är så lagen är skriven när det handlar om att begära handräckning från krf. 

Hans pappa kan gå i borgen, då borde han även kunna erbjuda en sängplats. 

Svinigt eller ej, man kan inte tvinga någon att bo ihop efter separation. Bättre för båda parter att gå vidare så fort som möjligt. 
  • Anonym (X2)
    Anonym (?) skrev 2022-09-05 17:31:20 följande:

Han har snart bott där i tre månader sedan de gjorde slut, så ja det är på tiden att han fixar något eget. Han har pengar och en pappa som kan ställa upp.

Han är vuxen, han får börja ta vuxenansvar, skaffa ett jobb han kan försörja sig på. Som alla andra. 

Och det är inte svinigt att inte vilja bo ihop med sitt ex. Konstig slutsats. 

Svar på tråden Hur fungera sambolagen??