• Anonym (förtvivlad kille.)

Hur fungera sambolagen??

Hej det är så att jag och min sambo har bott tillsammans i en lägenhet i snart 2år. hon står på kontraktet och jag är inneboende. vi har gjort slut ´för ungefär 2månader nu och jag har inte hittat mig en lägenhet än. jag har ingenstans att ta vägen och har inte gjort något för att hon ska slänga ut mig. hennes anledning är att hon är "less" precis som jag också är för jag blev dumpad. kan hon bara slänga ut mig ur lägenheten såhär eller måste man ansöka om att kasta ut någon? jag är snart bostadslös och hon bryr sig verkligen inte. söker lägenheter varje dag förövrig.

• Svar på tråden Hur fungera sambolagen??
  • olof 45
    Anonym (momma) skrev 2022-09-06 20:49:04 följande:

Det är en hyresrätt så det är hyresvärdens egendom. 

Han har inte råd att ta över den. Då återstår bara att flytta. 

Hyresrättskontrakt ingår också i sambolagen.

Det där om att han inte har råd att ta över den vet vi faktiskt ingenting om - bara att TS ex påstått det. 

Jag tycker TS ska fortsätta leta ny bostad och flytta så snart som möjligt MEN utan att ligga sömnlös av fruktan att hamna på gatan. För han kan definitivt vinna tid genom att begära en bodelning. Och genom att kräva skriftlig avhysning.

Jag tycker förvisso synd om tjejen som tvingas bo med sitt ex MEN ännu mer synd om någon som annars står bostadslös! Ena problemet handlar om lätt irritation och obekvämhet, det andra handlar om extrem rädsla och obekvämhet!
  • olof 45
    Anonym (K) skrev 2022-09-08 10:04:02 följande:
    Ptja, jag bryr mig inte om vad du tror om mig. Jag talar utifrån hur jag kan tänka mig att hans ex resonerar, hon är nog rejält less vid det här laget. Ts säger att han letar bostad, men han hittar ju inget, så i hennes ögon kan det lika gärna vara något han bara säger.

Ja jisses.... Du drar förhastade slutsatser om mig, överdriver och försöker trycka ner mig. Hur var det egentligen med ditt goda hjärta där...?
    jag sa att du "verkar vara", vilket baseras helt på dina inlägg. Var har jag överdrivit eller dragit förhastade slutsatser?
  • Anonym (X)
    olof 45 skrev 2022-09-08 10:04:31 följande:

Det där om att han inte har råd att ta över den vet vi faktiskt ingenting om - bara att TS ex påstått det. 

Jag tycker TS ska fortsätta leta ny bostad och flytta så snart som möjligt MEN utan att ligga sömnlös av fruktan att hamna på gatan. För han kan definitivt vinna tid genom att begära en bodelning. Och genom att kräva skriftlig avhysning.

Jag tycker förvisso synd om tjejen som tvingas bo med sitt ex MEN ännu mer synd om någon som annars står bostadslös! Ena problemet handlar om lätt irritation och obekvämhet, det andra handlar om extrem rädsla och obekvämhet!
    TS har ju själv skrivit om sin ekonomi, låg lön och inget fast jobb.
    Hursomhelst, han skulle ju lätt kunna kolla upp hur det ligger till genom att prata med värden men får inte tummen ur, vilket får mig att tvivla på hur företagsam han är annars.

• Anonym (K)
    olof 45 skrev 2022-09-08 10:06:34 följande:
    jag sa att du "verkar vara", vilket baseras helt på dina inlägg. Var har jag överdrivit eller dragit förhastade slutsatser?
    Ja men bara man skriver "verkar" så kan man kalla någon vad som helst, eller hur? Du påstår att jag målar ut ts som en blodigel, t ex, och sen igen det där "verkar" då, och det går ju att titta på dina andra kommentarer också i tråden om man vill se samma tendens, där det "verkar" som att du tar en aggressiv och konfrontativ ton, fullt av överdrifter och förhastade slutsatser. Men som sagt, det är så det "verkar" för min del. Vi kan ju återgå till ämnet annars.
    TS berättar att han inte har fast inkomst. Han har själv inte pratat med hyresvärden men jag är inte förvånad att de inte skulle godkänna att han tog över kontraktet.
  • olof 45
    Anonym (K) skrev 2022-09-08 10:13:54 följande:
    Ja men bara man skriver "verkar" så kan man kalla någon vad som helst, eller hur? Du påstår att jag målar ut ts som en blodigel, t ex, och sen igen det där "verkar" då, och det går ju att titta på dina andra kommentarer också i tråden om man vill se samma tendens, där det "verkar" som att du tar en aggressiv och konfrontativ ton, fullt av överdrifter och förhastade slutsatser. Men som sagt, det är så det "verkar" för min del. Vi kan ju återgå till ämnet annars.
    TS berättar att han inte har fast inkomst. Han har själv inte pratat med hyresvärden men jag är inte förvånad att de inte skulle godkänna att han tog över kontraktet.
    tvärtom, jag försöker få folk att hålla igen med sina förhastade slutsatser, och försöker få TS att lägga sin tid på att hitta ny bostad, istället för att ha ångest.

ganska sympatiskt av mig, skulle jag säga :)
  • Anonym (momma)

Han har ju själv sagt att han inte har någon fast tjänst och inte tillräckligt hög inkomst. Dessutom är de ju hennes köpoäng som har fixat lägenheten. Förmodligen hennes inkomst och fasta tjänst också. Ska han snuva henne på detta rätt under näsan på henne? Hur rättvist är det? Hon har väl också behov av att bo någonstans, eller är det mest synd om TS för att han vill bo kvar?
  • Anonym (K)
    olof 45 skrev 2022-09-08 10:21:54 följande:
    tvärtom, jag försöker få folk att hålla igen med sina förhastade slutsatser, och försöker få TS att lägga sin tid på att hitta ny bostad, istället för att ha ångest.

Så fint av dig :) Jag har själv gett ts ganska många förslag om var han kan leta bostad men har inte fått någon respons på det. Jag tror som sagt inte att han ringt ALLA hyresvärdar på orten samt de närliggande. Det är bara ett exempel förstås, men enligt min erfarenhet, hur illa man än har det så finns det en lösning. Han har en pappa t ex. Hans pappa har säkert en soffa. Ts blir inte hemlös i värsta fall, men han verkar samtidigt inte kunna se de lösningar som faktiskt finns.
  • olof 45
    Anonym (momma) skrev 2022-09-08 10:23:17 följande:
    Han har ju själv sagt att han inte har någon fast tjänst och inte tillräckligt hög inkomst. Dessutom är de ju hennes köpoäng som har fixat lägenheten. Förmodligen hennes inkomst och fasta tjänst också. Ska han snuva henne på detta rätt under näsan på henne? Hur rättvist är det? Hon har väl också behov av att bo någonstans, eller är det mest synd om TS för att han vill bo kvar?
    Nej, det är inte "mest synd om" TS MEN det är en fråga om att inte kasta ut en person på gatan... En person man sagt sig älska en gång...

Jag tror som sagt också (och har sagt det upprepade gånger!) att TS kommer behöva flytta snarast. Jag säger bara att han inte behöver känna sig extra pressad av tidsgränser som hans ex satt upp, som inte är förankrade vid gällande lagar och regler...
  • Anonym (X2)
    olof 45 skrev 2022-09-08 10:21:54 följande:

Anser du att han inte lägger sin tid på att söka bostad? 
  • Anonym (…)
    Anonym (momma) skrev 2022-09-08 10:23:17 följande:

Nu hade hon försökt få över kontraktet på honom så hon verkar inte så desperat.

En bodelning avgör vem som får ta över eftersom de båda har lika stor rätt till bostaden. Ett skäl kan vara vem som har svårast att hitta en ny..

Svar på tråden Hur fungera sambolagen??