Snäckan92 skrev 2022-12-08 08:56:26 följande:
Jag mår lite illa, spänner i livmodern och lite ömma bröstvårtor.
Jag kommer inte bli erbjuden KUB, då jag även denna graviditet är för ung.
Förra graviditet var jag 1 år för ung för att bli erbjuden KUB, nu har de höjt gränsen med 2 år, så är även 1 år för ung denna gång 🙃
Kommer ha inskrivning när jag är i vecka 10. Hoppas kunna boka tidigt ultraljud nu precis innan Jul, och sedan erbjuder regionen ultraljud i vecka 12-14 samt 18-20 :)
Första ultraljudet blir isåfall i privat regi, för att förhoppningsvis se hjärtslag och känna oss OK med att berätta för familjerna vid Jul :)
Anonym (Nr 5) skrev 2022-12-08 09:03:37 följande:
Själv är jag 32 och har inte gjort KUB med någon av mina 4 barn, med yngsta va jag 31 år.
Kommer inte göra KUB denna gång heller är bara 1 år äldre sen senaste graviditet.
För region Halland sa BM att de ändrat regelverket för några år sedan. Förr blev bara kvinnor 35+ erbjudna KUB men nu erbjuder dem alla.
Jag är ju somsagt 31 snart och känner inget behov av KUB. Men självklart snurrar tankarna när man står inför valet. Men jag är somsagt mest orolig bara för att jag skall bli osäker kring resultatet.
Känns onödigt på något sätt.
Vi har också bokat eget privat i v 6+5 den 23/12. Hoppas då få se ett hjärta. Vet ej om vi kommer berätta för barnen då eller inte. Även om man ser hjärta i v 7 kan vad som helst hände efter ändå. Men det är tråkigt att hålla det hemligt också.
Känner att jag efter mina två missfall blivit så väldigt uppmärksam på alla risker istället för att bara känna längtan och glädje. Så berättar vi för barnen blir det ju att tillåta sig själv glädjen. Men också risken att göra dem ledsna...