• Sanset

BF Augusti 2023

Hej!

Plussade igår med andra barnet och har BF enligt apparna 7-9 augusti. Såg inget forum för BF augusti 2023, så tänkte starta en så vi kan följa varandra! 

Vad var era symptom och när plussade ni?

Kan skapa en BF lista som ni gärna får fylla i:

Sanset - BF 7-9 augusti

• Svar på tråden BF Augusti 2023
  • Sanset
    Anonym (Bk) skrev 2022-12-10 17:13:29 följande:

Hej! Hittade precis hit! väntar första barnet och är omkring 6w1d +-2 dagar beroende på app. Detta är första gången jag är gravid men är försiktigt glad då jag är 31 och vet många som gått igenom MA och oron är otroligt jobbig just nu. 

jag är konstant trött och har haft molvärk den senaste veckan samt en känsla mellan illamående, hunger och halsbränna, ömma bröstvårtor och känslorna går lite upp och ner. Har inte UL förrän 21 januari men skulle så gärna vilja ha ett tidigt ul innan jul då vi gärna vill berätta för familjen då Men det börjar ju bli tight för att kunna boka in ett sånt. 

Vet någon vart man kan kan göra tidigt ultraljud i v7 i Stockholm?

Grattis till plusset! Så spännande med första barnet😍 förstår absolut din oro. Är själv mer orolig nu andra barnet än med första för har varit komplikationer i min familj relaterade till graviditet. 

Hoppas dina symtom lättar upp snart! Det är verkligen inte lätt 🥵 jag är själv så sjukt illamående att jag knappt kan få gjort något hemma😓

Tyvärr inga tips, men är nog tajt att få in nu innan jul men håller tummarna att du hittar en bra klinik!
  • Anonym (Tips UL Sthlm)
    Anonym (Bk) skrev 2022-12-10 17:13:29 följande:

Hej! Hittade precis hit! väntar första barnet och är omkring 6w1d +-2 dagar beroende på app. Detta är första gången jag är gravid men är försiktigt glad då jag är 31 och vet många som gått igenom MA och oron är otroligt jobbig just nu. 

jag är konstant trött och har haft molvärk den senaste veckan samt en känsla mellan illamående, hunger och halsbränna, ömma bröstvårtor och känslorna går lite upp och ner. Har inte UL förrän 21 januari men skulle så gärna vilja ha ett tidigt ul innan jul då vi gärna vill berätta för familjen då Men det börjar ju bli tight för att kunna boka in ett sånt. 

Vet någon vart man kan kan göra tidigt ultraljud i v7 i Stockholm?

Hej! Går att göra privat i Liljeholmen och även i stan på Hedda Hela Livet (vid humlegården) och Mama Mia. Även om det är privat rekommenderar de att man gör det i vecka 8 eller senare om jag minns rätt för att det är mer sannolikt att se hjärtslag. lycka till! :)
  • annaskm

Hej! Fick mitt plus för några dagar sedan på äl+9 och har fått flera positiva efter inkl digitala test. är i vecka 4+4 ca och har bim imorgon. Någon mer som känner av små kramper i magen? jag får som små kramper långt uppe i slidan känns det som som kommer kanske en gång om dagen i 30 sekunder, känns lite lite som molvärk eller att det drar i underlivet. Är detta normalt? 

• Nilsson999

Grattis till plusset Annaskm! 

Jag har exakt samma symptom vad gäller motvärn 2-4 gånger per dag ca 4-5 min åt gången. Lyckats läsa mig till att det är helt normalt och endast livmodern som växer 😊

• Tiffliffen

Hej! 

jag plussade 3/12 och är nu i vecka 6 (5 + 2 ). Är konstant orolig för missfall, tittar i toaletten varje gång jag är på toa och drömmer om misstall. jag vet ju händer det så händer det och inget man kan göra något åt. Var på förta inskrivinssamtalet idag, frågade lite om missfallsrisk osv hon sa ca 20% slutar i missfall de flesta innan man vet om det, men hon ville egentligen Inte säga nån exakt siffra. Har bokat in ett tidigt ultra ljud för att kanske lugna mig lite? Inte för att jag tror det hjälper. Någon annan som känner igen sig i denna starka oro. 

Är denna sida pålitlig tro? 

https://www.babyhjalp.se/gravid/missfall-statistik/

Missfallsrisk vecka
     för vecka, finns referenser från studier osv. 

• annaskm

Grattis! angående oron känner jag cokså igen mig, är rädd för att gå på toa och jag tror att jag ska blöda varje gång jag får värk. Men verkar som det är vanligt med värk i början. Jag skulle också gärna vilja göra ett tidigt ultraljud, när kan man göra det som tidigast? Fick tid vid barnmorskan 13/1 och då är jag i vecka 9/10. Kan man göra det tidigare än så? kan man göra med sin barnmorska?

• Tiffliffen

Ja usch! man vill bara att tiden ska gå, samtidigt som man vill vara glad, lycklig och njuta! Det är inte roligt! men Jag bokade privat! Där jag ska göra kan man göra från V.6 men de flesta vill väl helst att man ska vara i v. 8. jag går in i vecka 8 när jag ska göra 7 + 2. 

ja barnmorskan sa att det var väldigt vanligt och att man till och med kan ta Alvedon om det är mycket värk! 

• Sucken

Jag har blött och haft mer ont än tidigare nu i en vecka. Igår ringde jag till gyn för jag var utom mig av oro. Klarade knappt av att jobba dagen innan för att det kändes som att tårarna skulle komma när som helst. Hos gyn kunde dom inte svara på varför jag blöder. Kan antingen vara känsliga slemhinnor eller ett begynnande missfall. Graviditeten såg helt normal ut iaf. Hade även en cysta på äggstocken som skulle försvinna av sig själv. Ska få komma dit igen på ett återbesök om två-tre veckor. Även om jag blev lugnare så förstår jag inte riktigt varför jag blöder. Har jobbat 12-timmars nattpass hela veckan och det började efter första natten. Kan kroppen reagera på det? Har inte haft samlag eller nått som kan irritera slemhinnorna heller. Aja, hoppas på det bästa. Ska bli skönt att få komma tillbaka och förhoppningsvis höra hjärtljud nästa gång. 😊 

• Niki12

Hej <3 Detta blir mitt första inlägg någonsin här på Familjeliv, så kul! Skäms

Jag plussade i lördags, 10/12, och är nu i vecka 5 (4+6). BF 18/8!!

Är otroligt glad och känslosam, men är precis som många andra här inne orolig för missfall nu så här tidigt. Har dock en jättefin känsla och mår väldigt bra, bortsett från att jag är sjukt trött!

Ska på inskrivning hos MVC imorgon med min sambo. Vill så gärna dela resan med andra som har BF i Augusti / där omkring så vi kan gå igenom denna resa ihop!

(Blir gärna insläppt i gruppen som startades, men länken verkar inte funka längre?)

Svar på tråden BF Augusti 2023