• Anonym (Orättvis?)

Ifrågasätta beslut, barn

Hej!
    Till att börja med så vet jag att detta är ett känsligt ämne.
    Är så iaf att min sambo har ett barn sedan tidigare.
    Ett misstag pga att prevention inte fungerade vid ett tillfälle i sluten på tonåren.
    Fadern till hennes barn är 10 år äldre, hade redan vid det tillfället varit in och ut ur fängelse flera gånger, skuldsatt, missbrukade narkotika, allmänt riktigt dålig person.
    Min nuvarande sambo valde att behålla barnet trots att det inte va planerat.
    Resultatet blev ungefär som man kan förvänta.
    Utvecklingsstörd unge och en far som är frånvarande och inte betalar något.

Jag förstår inte varför hon valde att behålla barnet istället för att ta abort.
    Hon viste redan då att kommande barnets far va en dålig person som skulle bli en katastrofalt dålig far och förebild.

Självklart har jag inte sagt detta till henne, men vad hade ni tänkt om situationen?

• Svar på tråden Ifrågasätta beslut, barn
  • EpicF
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-20 13:48:09 följande:
    Självklart är det resonemanget jag ifrågasätter! Trodde det va tydligt från starten.
    Hennes barn är utvecklingsstört. Inte så illa som man hade kunnat förvänta med en sådan far, men det är helt enkelt fakta.
    Jag som person har varit med henne i flera år och stöttat henne.
    Älskar henne för den underbara varma person hon är. För den hon är idag.
    Hon vet att jag inte hade gjort samma val som henne, nu eller då, men vi har lämnat det där.
    Hon har dock själv sagt att hon ångrar djupt att det är just den personen som är far till hennes barn.
    Funktionsvariationerna kan lika gärna komma från mamma.... 
  • Anonym (Suck)
    EpicF skrev 2023-09-21 19:14:40 följande:
    Vissa kvinnor klarar mental inte av att göra abort. Oavsett om blivande pappan är en idiot. 

Sedan kan idiotiska blivande pappor också ändra sig. 

Och jag hade personligen aldrig varit tillsammans med någon som kallar mitt barn för utvecklingsstörd! Så det bästa för henne och för dig, är att ni går skilda vägar. 
    Det är ingen mänsklig rättighet att skaffa barn.
  • EpicF
    Anonym (Suck) skrev 2023-09-21 19:57:34 följande:
    Det är ingen mänsklig rättighet att skaffa barn.
    Nej, absolut inte. Men å andra sidan så har jag aldrig påstått det. 
  • Anonym (Suck)
    EpicF skrev 2023-09-21 20:04:45 följande:
    Nej, absolut inte. Men å andra sidan så har jag aldrig påstått det. 
    ?Vissa kvinnor klarar mentalt inte av att göra abort. Oavsett om blivande pappan är en idiot? 
    Du utrycker dig som om det vore så. Vad handlar det annars om? 
  • Anonym (:))
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-20 13:59:10 följande:
    Bara för att jag tycker hon tog ett felaktigt egoistiskt beslut för 10+ år sedan så är det inte det som definierar henne. 
    Jag tycker att alla barn förtjänar en trygg familj med bra föräldrar. 
    Därav min icke förståelse för hennes beslut.
    Här motiverar jag mitt beslut med att va med henne och ev vilja ha barn med henne. HON är en bra person.
    Hon visste däremot att den hon av misstag blev gravid med inte var en bra person, inte gick att lita på eller skulle bli en bra far.

Tänk om kvinnor var mer kräsna och ställde mer krav på män.

Få hade kvalat att bli föräldrar då och vi skulle sett betydligt fler Incels. 

Män får lyfta på hatten att kvinnan bär upp deras tillkortakommande och helt enkelt är lite bättre människor. 

• Goneril

Lite fakta beträffande tonårsgraviditeter: Läkartidningen har presenterat en undersökning där det kunde konstateras att de är relativt få i Sverige och Frankrike, dubbelt så många i Kanada och Storbritannien och fyra gånger så många i USA. Att det är så många i dessa länder beror på sämre tillgång till preventivmedel. Det ska ju enligt rådande synsätt i dessa länder inte vara lika nödvändigt eftersom avhållsamhet rekommenderas för unga.                                                                                                                                      I Sverige och Frankrike tycks man ha en liberalare syn på tonåringars sexualitet och litar på att ungdomar klarar att sköta den nödvändiga preventionen.                        

I utvecklingsländer är tonårsgraviditeter ett stort problem; unga kvinnor hindras från utbildning. En förlust för individen såväl som för nationerna, tidigt moderskap innebär en förlorad ungdom.                                                                                                  Ett klart samband finns mellan en individs sociala villkor och benägenheten att föda barn som tonåring. Jag vidhåller min tidigare uppfattning; tonårsgraviditeter måste undvikas till varje pris. Tonåren är ju den mest omvälvande tiden i en människas liv och då ska man inte ha ansvar för en annan individ oavsett vad barnälskande FL-medlemmar anser i denna fråga.                                                                                                                      Till TS fråga: Flickvännen hade ingen nära kontakt med föräldrarna och kunde inte berätta hur det låg till förrän det var för sent med abort. Hade det varit en normal relation med föräldrar som hade följt dottern i vått och torrt hade denna graviditet aldrig fullföljts. TS är beredd att ta ett stort ansvar för det funktionsstörda barnet, det är hedervärt, men ingen skulle klandra honom om han backade ur.

• pralin
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-21 07:43:39 följande:
    Aldrig sagt att hon visste att ungen skulle bli utvecklingsstörd.
    Det jag ifrågasatt är hennes beslut att behålla barnet när hon vet vilken olämplig idiot fadern är.
    Det är historia. Går inte att ändra det hon gjorde, hon gjorde sitt val. Men det jag undrar är hur folk flest hade resonerat i den situationen hon va i. Hade ni behållt barnet givet de förutsättningarna eller inte?
    Spelar det någon större roll vad andra hade valt att göra eller inte, nu när du är mitt uppe i situationen? Känner du att din känsla av att hon gjorde ett dåligt val valideras om merparten svarar nej? Ta det inte som att jag ätit taggtråd och kritiserar dig - utan reflektera bara.

Men om min personliga åsikt spelar roll; nej, jag hade inte behållt ett barn som tonåring/ung vuxen oavsett mannens livssituation. Jag var inte intresserad av att vara mamma i den åldern och har egentligen aldrig sett något större behov av att föröka mig. Jag har styvbarn, en liten terror som jag fostrar, plåstrar och matar varannan vecka. Varannan vecka saknar jag barnet. Alla dagar älskar jag barnet. Det räcker och livet börjar gå mot mer sans och balans ju äldre barnet blir. 

Som sagt, du skriver fint om din sambo och barnet i dina inlägg. Jag tvekar inte ett dugg på att du är en fin partner och extraförälder. Men ersätt "utvecklingsstörd" med IF. Som någon annan skrev - utvecklingsstörd är ett begrepp som inte används längre. Det låter helt enkelt nedsättande.
  • pralin
    Goneril skrev 2023-09-21 21:15:30 följande:

Lite fakta beträffande tonårsgraviditeter: Läkartidningen har presenterat en undersökning där det kunde konstateras att de är relativt få i Sverige och Frankrike, dubbelt så många i Kanada och Storbritannien och fyra gånger så många i USA. Att det är så många i dessa länder beror på sämre tillgång till preventivmedel. Det ska ju enligt rådande synsätt i dessa länder inte vara lika nödvändigt eftersom avhållsamhet rekommenderas för unga.                                                                                                                                      I Sverige och Frankrike tycks man ha en liberalare syn på tonåringars sexualitet och litar på att ungdomar klarar att sköta den nödvändiga preventionen.                        

I utvecklingsländer är tonårsgraviditeter ett stort problem; unga kvinnor hindras från utbildning. En förlust för individen såväl som för nationerna, tidigt moderskap innebär en förlorad ungdom.                                                                                                  Ett klart samband finns mellan en individs sociala villkor och benägenheten att föda barn som tonåring. Jag vidhåller min tidigare uppfattning; tonårsgraviditeter måste undvikas till varje pris. Tonåren är ju den mest omvälvande tiden i en människas liv och då ska man inte ha ansvar för en annan individ oavsett vad barnälskande FL-medlemmar anser i denna fråga.                                                                                                                      Till TS fråga: Flickvännen hade ingen nära kontakt med föräldrarna och kunde inte berätta hur det låg till förrän det var för sent med abort. Hade det varit en normal relation med föräldrar som hade följt dottern i vått och torrt hade denna graviditet aldrig fullföljts. TS är beredd att ta ett stort ansvar för det funktionsstörda barnet, det är hedervärt, men ingen skulle klandra honom om han backade ur.

Fast du får kort och gott tolka mig som jag ätit taggtråd. Du är ju en direkt inskränkt person i den här frågan. Ingen har väl påpekat huruvida TS har rätt att lämna sin sambo eller ej om han inte vill ta del av situationen längre? Hans liv, hans val.

Precis som med aborter. Kvinnans liv, kvinnans val. En bra förälder stöttar sitt barn och är närvarande alltid. En bra förälder kan förhoppningsvis hjälpa sin dotter att resonera med förnuft och inte på känsla när det gäller graviditet. Men tonårstjejen har oavsett sin egen vilja, och frågeställningen här gäller faktiskt inte ens huruvida tonårsgraviditeter är bra eller dåligt, utan TS reflektion kring sin sambos val sett till hennes och kanske främst pappans omständigheter. 

Jag håller absolut med dig i grund om att väldigt få tonåringar är redo att axla den roll som krävs för att vara en fungerande förälder.

Din artikel påpekar ju förövrigt att Sverige är ett av länderna där tonåringar verkar ha relativt god sexualkunskap och även preventionskunskap. Vi lider inte brist på preventivmedel, utan det är snarare så att detta skrivs ut och inte följs upp på korrekt vis av vården i alldeles för stor omfattning. En helt annan diskussion, dock.
  • Anonym (N)
    Goneril skrev 2023-09-21 21:15:30 följande:

Det är inte en fråga om åsikter utan man utför inte tvångsaborter i Sverige.

Hur skulle detta lösas i praktiken ? Gömmer föräldrarna sömnmedel i tjejens mat och sen tar hem en illegal abortör ? 
  • Anonym (Orättvis?)
    LFF skrev 2023-09-21 08:32:43 följande:
    Hade jag blivit gravid som sen tonåring eller tidig 20-nånting så hade jag behållit barnet med största sannolikhet. Även under de förutsättningarna som din sambo hade. 

Varför? För att jag så gärna ville ha något som var mitt att älska. Jag var älskad och sedd av mina föräldrar men hade genomlidit många år av utfrysning i skolan. Jag hade väldigt få vänner och ville helt enkelt ha något att slösa kärlek på. Husdjur var inget alternativ då jag var (är) allergisk. 
    Rent egoistisk handling alltså, ingen tanke på vilka förutsättningar för barnet. 
Svar på tråden Ifrågasätta beslut, barn