pralin skrev 2023-09-22 04:11:40 följande:
Fast du får kort och gott tolka mig som jag ätit taggtråd. Du är ju en direkt inskränkt person i den här frågan. Ingen har väl påpekat huruvida TS har rätt att lämna sin sambo eller ej om han inte vill ta del av situationen längre? Hans liv, hans val.
Precis som med aborter. Kvinnans liv, kvinnans val. En bra förälder stöttar sitt barn och är närvarande alltid. En bra förälder kan förhoppningsvis hjälpa sin dotter att resonera med förnuft och inte på känsla när det gäller graviditet. Men tonårstjejen har oavsett sin egen vilja, och frågeställningen här gäller faktiskt inte ens huruvida tonårsgraviditeter är bra eller dåligt, utan TS reflektion kring sin sambos val sett till hennes och kanske främst pappans omständigheter.
Jag håller absolut med dig i grund om att väldigt få tonåringar är redo att axla den roll som krävs för att vara en fungerande förälder.
Din artikel påpekar ju förövrigt att Sverige är ett av länderna där tonåringar verkar ha relativt god sexualkunskap och även preventionskunskap. Vi lider inte brist på preventivmedel, utan det är snarare så att detta skrivs ut och inte följs upp på korrekt vis av vården i alldeles för stor omfattning. En helt annan diskussion, dock.
Ska säga att visst är jag oförstående/kritisk till hennes val, men efter det har hon gjort det väldigt bra med de förutsättningarna!
Utbildat sig, fixat egen bostad (bostadsrätt), jobbat till sig en bra ekonomi.
Allt hon gjort efter det valet är jag väldigt imponerad av! Hon har slitit och kämpat stenhårt för att hennes barn ska ha det så bra som möjligt!
Hon är en underbar, omtänksam, stark person och om jag själv ska ha barn någon gång så är det med henne!
Folk i allmänhet här på FL verkar ha väldigt svårt att ha två tankar i huvudet samtidigt (du och några andra undantaget). Att jag inte förstår/håller med om ett val hon gjort betyder inte att jag kritiserar henne som person. Väldigt ömma tår man trampar på här på FL 🤷?♂️