• Anonym (Orättvis?)

Ifrågasätta beslut, barn

Hej!
    Till att börja med så vet jag att detta är ett känsligt ämne.
    Är så iaf att min sambo har ett barn sedan tidigare.
    Ett misstag pga att prevention inte fungerade vid ett tillfälle i sluten på tonåren.
    Fadern till hennes barn är 10 år äldre, hade redan vid det tillfället varit in och ut ur fängelse flera gånger, skuldsatt, missbrukade narkotika, allmänt riktigt dålig person.
    Min nuvarande sambo valde att behålla barnet trots att det inte va planerat.
    Resultatet blev ungefär som man kan förvänta.
    Utvecklingsstörd unge och en far som är frånvarande och inte betalar något.

Jag förstår inte varför hon valde att behålla barnet istället för att ta abort.
    Hon viste redan då att kommande barnets far va en dålig person som skulle bli en katastrofalt dålig far och förebild.

Självklart har jag inte sagt detta till henne, men vad hade ni tänkt om situationen?

• Svar på tråden Ifrågasätta beslut, barn
  • Anonym (Orättvis?)
    Anonym (litesent) skrev 2023-09-20 13:37:10 följande:
    Så det är din sambos resonemang som ledde till att hon behöll barnet som är ditt bekymmer. Inte den faktiska situationen som blev sen.

Och hur är du själv som person då, som kallar hennes barn för utvecklingsstörd unge. Har hon lika dåligt omdöme igen i valet av män alltså? 
    Självklart är det resonemanget jag ifrågasätter! Trodde det va tydligt från starten.
    Hennes barn är utvecklingsstört. Inte så illa som man hade kunnat förvänta med en sådan far, men det är helt enkelt fakta.
    Jag som person har varit med henne i flera år och stöttat henne.
    Älskar henne för den underbara varma person hon är. För den hon är idag.
    Hon vet att jag inte hade gjort samma val som henne, nu eller då, men vi har lämnat det där.
    Hon har dock själv sagt att hon ångrar djupt att det är just den personen som är far till hennes barn.
  • Anonym (??)
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-20 11:00:46 följande:

Nu är själva frågan att jag inte förstår varför någon kan välja att inte göra abort när personen vet att blivande pappan kommer va en frånvarande far och väldigt dålig förebild.
    Är själv av uppfattningen att ett barn förtjänar två bra föräldrar.
    Den diskussionen jag är ute efter. Är det rimligt att behålla ett barn när man vet med sig att ungen inte kommer få en far som är värd namnet.
    När hon "gnäller" om barnets far så kan jag inte låta bli att tänka att det, åtminstone delvis, är självförvållat. Visst är det barnets fars fel, men hon visste redan innan att han är en idiot.

Men det blir ingen "diskussion" eftersom du redan bestämt dig i frågan. 
  • Anonym (??)
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-20 13:33:04 följande:
    Hon har, trots förutsättningar, gjort det väldigt bra.
    Gnäller inte på henne, heller inte på hennes barn.
    Rättfärdigar mitt val med att hon är en stark & omtänksam person. Att hon tagit något/några dåliga beslut är inget jag dömer henne för som person.
    Vi har det bra, haft det bra tillsammans i flera år.
    Om jag/vi väljer att försöka få barn så vet jag att hon är en bra person och kommer bli en bra mor för mina barn.
    Där är skillnaden. Jag vet att jag skulle ge mina barn en bra andra förälder.
    Inte en pank, kriminell fängelsekund med narkotikamissbruk.
    Det här inlägget går emot det jag nyss kommenterade på. 
    Här gnäller du inte på henne, i det andra inlägget förstår du inte hennes beslut eftersom du tycker barn förtjänar två bra föräldrar. 
  • Anonym (Orättvis?)
    Anonym (??) skrev 2023-09-20 13:53:44 följande:
    Det här inlägget går emot det jag nyss kommenterade på. 
    Här gnäller du inte på henne, i det andra inlägget förstår du inte hennes beslut eftersom du tycker barn förtjänar två bra föräldrar. 
    Bara för att jag tycker hon tog ett felaktigt egoistiskt beslut för 10+ år sedan så är det inte det som definierar henne. 
    Jag tycker att alla barn förtjänar en trygg familj med bra föräldrar. 
    Därav min icke förståelse för hennes beslut.
    Här motiverar jag mitt beslut med att va med henne och ev vilja ha barn med henne. HON är en bra person.
    Hon visste däremot att den hon av misstag blev gravid med inte var en bra person, inte gick att lita på eller skulle bli en bra far.
  • Goneril

De flesta i tråden är eniga beträffande sambons tidigare partner, en högst olämplig far. Jag har en annan synpunkt, och det är att ingen ung flicka, verkligen ingen, ska bli gravid som tonåring, helt uteslutet i min värld. Skulle detta inträffa är det abort som gäller, ingen diskussion om saken. Detta givet att graviditeten inte är för långt gången.                                                                  "Slutet av tonåren" innebär att hon kanske inte ens har gymnasieexamen, det blir ingen högskola och inget vettigt jobb. En så ung person ska utvecklas i frihet, resa med kamrater och ha ett helt annat liv, inte vara bunden vid småbarn. Ett utomordentligt dåligt livsval att behålla, men vad i all sin dar sa hennes föräldrar? Kunde de inte bankat lite vett i henne?                                                                          Nu kommer jag att få hela kadern av unga mödrar på FL mot mig, det är jag medveten om. Ofta tycker man här att "det är upp till den unga att välja" eller "man kan inte tvinga någon till abort".     Som tonåring har man dåligt konsekvenstänkande och behöver stöd av föräldrarna. Var fanns de när det begav sig?                                                                                                      I TS fall skulle jag tveka beträffande fortsatt samboskap. Kärlek nu, men kommer det att bli medlidande sedan? Nu är jag ganska hård, efter min egen skilsmässa, barnfri, ratades ALLA uppvaktande kavaljerer med barn, normalbegåvade eller ej.                                              Egoistiskt att tänka så har jag hört, men man har  rätt att vara självisk, livet är för kort för att offra sig för andras barn. Livet är fullt av litteratur att läsa och resmål att uppleva, för att inte tala om att ekonomin är bättre utan barn.

• Anonym (Orättvis?)
    Anonym (??) skrev 2023-09-20 13:51:13 följande:
    Men det blir ingen "diskussion" eftersom du redan bestämt dig i frågan. 
    Jag går in i diskussionen med en åsikt. Liksom du gör.
    Har jag ingen åsikt eller fakta så lyssnar jag och bildar mig en uppfattning.
  • Anonym (Orättvis?)
    Goneril skrev 2023-09-20 14:00:23 följande:

De flesta i tråden är eniga beträffande sambons tidigare partner, en högst olämplig far. Jag har en annan synpunkt, och det är att ingen ung flicka, verkligen ingen, ska bli gravid som tonåring, helt uteslutet i min värld. Skulle detta inträffa är det abort som gäller, ingen diskussion om saken. Detta givet att graviditeten inte är för långt gången.                                                                  "Slutet av tonåren" innebär att hon kanske inte ens har gymnasieexamen, det blir ingen högskola och inget vettigt jobb. En så ung person ska utvecklas i frihet, resa med kamrater och ha ett helt annat liv, inte vara bunden vid småbarn. Ett utomordentligt dåligt livsval att behålla, men vad i all sin dar sa hennes föräldrar? Kunde de inte bankat lite vett i henne?                                                                          Nu kommer jag att få hela kadern av unga mödrar på FL mot mig, det är jag medveten om. Ofta tycker man här att "det är upp till den unga att välja" eller "man kan inte tvinga någon till abort".     Som tonåring har man dåligt konsekvenstänkande och behöver stöd av föräldrarna. Var fanns de när det begav sig?                                                                                                      I TS fall skulle jag tveka beträffande fortsatt samboskap. Kärlek nu, men kommer det att bli medlidande sedan? Nu är jag ganska hård, efter min egen skilsmässa, barnfri, ratades ALLA uppvaktande kavaljerer med barn, normalbegåvade eller ej.                                              Egoistiskt att tänka så har jag hört, men man har  rätt att vara självisk, livet är för kort för att offra sig för andras barn. Livet är fullt av litteratur att läsa och resmål att uppleva, för att inte tala om att ekonomin är bättre utan barn.

Hennes föräldrar va för "upptagna" och frånvarande under hennes ungdomstid.
    Vilket säkert starkt bidrog till att hon hamnade i den situationen från första början.
    Sen fick de inte veta något om graviditeten innan det va för sent att göra något åt det.
  • Anonym (skevt)
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-20 13:21:22 följande:
    Har du ett annat ord för varierad kombination av genom så varsågod och berätta om det ordet :D 
    Försök att ha två tankar i huvudet samtidigt :)
    Jag ifrågasätter inte barnet. Jag ifrågasätter min sambos val att ge barnet en urusel far. Inget jag tänkte på speciellt mycket i starten men när man ser hur ledsen barnet blir när kompisar berättar om sina pappor, ja då blir det mer och mer tydligt att det mer va ett egoistiskt val av barnets mor.

Alla gör misstag, jag dömer inte henne som person för det, men jag kan inte tycka att det va ett bra val av henne. Helt enkelt för att ett barn förtjänar en bra, trygg familj.
    vilket skevt sätt du resonerar på.

men om du på riktigt känner empati för barnet kan väl du försöka bli en fadersgestalt i dennes liv, istället för att sitta i kulisserna och älta din nuvarande partners beslut?
  • Anonym (skevt)
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-20 14:03:15 följande:
    Hennes föräldrar va för "upptagna" och frånvarande under hennes ungdomstid.
    Vilket säkert starkt bidrog till att hon hamnade i den situationen från första början.
    Sen fick de inte veta något om graviditeten innan det va för sent att göra något åt det.
    att du dömer din sambos val som hon gjorde när hon var i tonåren tycker jag tyder på att du själv inte utvecklat full empati. här framkommer det ju att hon haft en tuff uppväxt. 

att du som utomstående kan resonera rationellt i att pappan till barnet ej är bra betyder inte att det känslomässigt kändes annorlunda för de inblandade i situationen.

resonerar jag rationellt över din situation så tänker jag att du ska göra slut och gå vidare. men du hävdar ändå att du vill stanna kvar för du älskar din partner. 
  • Anonym (Orättvis?)
    Anonym (skevt) skrev 2023-09-20 14:06:28 följande:
    att du dömer din sambos val som hon gjorde när hon var i tonåren tycker jag tyder på att du själv inte utvecklat full empati. här framkommer det ju att hon haft en tuff uppväxt. 

att du som utomstående kan resonera rationellt i att pappan till barnet ej är bra betyder inte att det känslomässigt kändes annorlunda för de inblandade i situationen.

resonerar jag rationellt över din situation så tänker jag att du ska göra slut och gå vidare. men du hävdar ändå att du vill stanna kvar för du älskar din partner. 
    Skulle inte kalla det en tuff uppväxt. Hon hade lite frånvarande föräldrar ja, men inte helt frånvarande. Det hade kunnat va bättre, men hade även kunnat va betydligt värre.
    Hon va klar över vilken typ av far han skulle komma till att bli redan då.
    Hon gjorde slut med honom nästan direkt efter att barnet fötts.

Min situation bra. Vi trivs tillsammans, har ett fint förhållande och har mycket gemensamt. Rationellt så borde jag stanna.
Svar på tråden Ifrågasätta beslut, barn