• Anonym (Orättvis?)

Ifrågasätta beslut, barn

Hej!
    Till att börja med så vet jag att detta är ett känsligt ämne.
    Är så iaf att min sambo har ett barn sedan tidigare.
    Ett misstag pga att prevention inte fungerade vid ett tillfälle i sluten på tonåren.
    Fadern till hennes barn är 10 år äldre, hade redan vid det tillfället varit in och ut ur fängelse flera gånger, skuldsatt, missbrukade narkotika, allmänt riktigt dålig person.
    Min nuvarande sambo valde att behålla barnet trots att det inte va planerat.
    Resultatet blev ungefär som man kan förvänta.
    Utvecklingsstörd unge och en far som är frånvarande och inte betalar något.

Jag förstår inte varför hon valde att behålla barnet istället för att ta abort.
    Hon viste redan då att kommande barnets far va en dålig person som skulle bli en katastrofalt dålig far och förebild.

Självklart har jag inte sagt detta till henne, men vad hade ni tänkt om situationen?

• Svar på tråden Ifrågasätta beslut, barn
  • Anonym (ccc)
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-20 11:00:46 följande:

Nu är själva frågan att jag inte förstår varför någon kan välja att inte göra abort när personen vet att blivande pappan kommer va en frånvarande far och väldigt dålig förebild.
    Är själv av uppfattningen att ett barn förtjänar två bra föräldrar.
    Den diskussionen jag är ute efter. Är det rimligt att behålla ett barn när man vet med sig att ungen inte kommer få en far som är värd namnet.
    När hon "gnäller" om barnets far så kan jag inte låta bli att tänka att det, åtminstone delvis, är självförvållat. Visst är det barnets fars fel, men hon visste redan innan att han är en idiot.

Nej det är inte rimligt, men som jag förstått det var hon rätt ung när hon fick barnet? Hon hade kanske resonerat annorlunda idag?
  • Anonym (Pfft)

Nu är själva frågan att jag inte förstår varför någon kan välja att inte göra abort när personen vet att blivande pappan kommer va en frånvarande far och väldigt dålig förebild.
    Den diskussionen jag är ute efter. Är det rimligt att behålla ett barn när man vet med sig att ungen inte kommer få en far som är värd namnet.
    När hon "gnäller" om barnets far så kan jag inte låta bli att tänka att det, åtminstone delvis, är självförvållat. Visst är det barnets fars fel, men hon visste redan innan att han är en idiot.

Börja med att fråga henne hur hon tänkte! Men det finns gott om liknande kvinnor på FL så du borde kunna få massor med svar på den frågan. Ett vanligt svar är att de var för veka känslomässigt för att göra abort.
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (Pfft) skrev 2023-09-20 11:27:46 följande:
    Börja med att fråga henne hur hon tänkte! Men det finns gott om liknande kvinnor på FL så du borde kunna få massor med svar på den frågan. Ett vanligt svar är att de var för veka känslomässigt för att göra abort.
    Eller av helt egoistiska skäl! Att de såååå gärna ville ha ett barn att de valde att behålla, trots pappan.
  • Jemp
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-20 10:34:31 följande:
    Ifrågasätta beslut, barn

Hej!
    Till att börja med så vet jag att detta är ett känsligt ämne.
    Är så iaf att min sambo har ett barn sedan tidigare.
    Ett misstag pga att prevention inte fungerade vid ett tillfälle i sluten på tonåren.
    Fadern till hennes barn är 10 år äldre, hade redan vid det tillfället varit in och ut ur fängelse flera gånger, skuldsatt, missbrukade narkotika, allmänt riktigt dålig person.
    Min nuvarande sambo valde att behålla barnet trots att det inte va planerat.
    Resultatet blev ungefär som man kan förvänta.
    Utvecklingsstörd unge och en far som är frånvarande och inte betalar något.

Jag förstår inte varför hon valde att behålla barnet istället för att ta abort.
    Hon viste redan då att kommande barnets far va en dålig person som skulle bli en katastrofalt dålig far och förebild.

Självklart har jag inte sagt detta till henne, men vad hade ni tänkt om situationen?

Oj! Ja det får man väl verkligen hoppas att du inte tog upp detta med henne. Tragiskt att de har sådana åsikter i sitt liv. Snacka om att lägga orättvis skuld på henne. 

Hoppas hon ser till att få underhåll genom fk.
  • LFF

Finns flera anledningar kan jag tänka mig:

1) hon var ung säger du, konsekvenstänket är med andra ord inte fullt utvecklat
    2) hon trodde att ett barn skulle få honom att bli en bra person (rädda honom från kriminalitet etc)
    3) hon var kär och trodde det skulle bli bra ändå
    4) hon ville inte göra abort

sen kan man väl tycka att hon inte riktigt har rätt att gnälla över pappans frånvaro med tanke på situationen men det är en annan sak. Dock låter du som en rätt osympatisk person när du talar om henne och hennes barn vilket får mig att undra varför du är tillsammans med någon vars tidigare val (och resultat av sagda val) du föraktar så pass som du verkar göra. Varför plockar du inte ur dig själv ur ekvationen?
  • Anonym (Orättvis?)
    Anonym (litesent) skrev 2023-09-20 11:04:24 följande:
    Konstigt ändå att han valt att gå så långt som att bli sambo. Han måste ju ha vetat att barnet finns redan innan han gjorde det valet att bli sambo. Han verkar sent ute med sina insikter, och även han verkar ju fatta en del dåliga beslut som flyttar ihop med någon som inte passar honom. 
    Hon passar mig perfekt. Nu. Älskar den hon är idag.
    Och jag var väl medveten om hela situationen när vi valde att bli sambos.
    Det betyder inte att jag har full förståelse för alla val hon gjort.
    Alltså valet att få/behålla ett barn när hon vet att fadern är högst olämplig.

Säg såhär då. Skit i mitt case. Hur hade ni resonerat om ni va i en liknande situation?
    Att ni av en olyckshändelse väntar barn med någon ni vet kommer bli en (extremt) dålig förälder?
  • Anonym (X)
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-20 12:48:38 följande:

Säg såhär då. Skit i mitt case. Hur hade ni resonerat om ni va i en liknande situation?
    Att ni av en olyckshändelse väntar barn med någon ni vet kommer bli en (extremt) dålig förälder?

Om vi inte skiter i ditt case utan jämför med dig:
    Har du rätt att gnälla om läget när du (som vuxen) gått in i en relation med en kvinna med historik? 

Hur är ditt val rättfärdigat men inte hennes?

• Anonym (litesent)
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-20 12:48:38 följande:

Eller att man helt medvetet flyttar ihop med någon som bakom ens rygg kallar ens barn för utvecklingsstörd unge. Då hade jag resonerat att den mannen får gå, hejdå.
  • Anonym (Orättvis?)
    LFF skrev 2023-09-20 12:20:00 följande:
    Finns flera anledningar kan jag tänka mig:

1) hon var ung säger du, konsekvenstänket är med andra ord inte fullt utvecklat
    2) hon trodde att ett barn skulle få honom att bli en bra person (rädda honom från kriminalitet etc)
    3) hon var kär och trodde det skulle bli bra ändå
    4) hon ville inte göra abort

sen kan man väl tycka att hon inte riktigt har rätt att gnälla över pappans frånvaro med tanke på situationen men det är en annan sak. Dock låter du som en rätt osympatisk person när du talar om henne och hennes barn vilket får mig att undra varför du är tillsammans med någon vars tidigare val (och resultat av sagda val) du föraktar så pass som du verkar göra. Varför plockar du inte ur dig själv ur ekvationen?
    Feir enough, vet att det är en osympatisk fråga/åsikt.
    Två aspekter här. Jag kan absolut se att alternativ 4 är réelt. Att man känner att det är ett framtida liv och att man glömmer andra parten (låt oss kallen den pundarluffaren).
    MEN jag tycker att ett barn förtjänar två bra föräldrar. Alltså att det blir för fel att behålla det ifall man vet att den andre parten är en fullblodsidiot.

Tack för svar iaf! En av få som klarar att komma med konstruktivt svar & samtidigt utmana/ifrågasätta mitt synsätt. Uppskattas!
  • Anonym (litesent)
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-20 13:08:38 följande:
    Feir enough, vet att det är en osympatisk fråga/åsikt.
    Två aspekter här. Jag kan absolut se att alternativ 4 är réelt. Att man känner att det är ett framtida liv och att man glömmer andra parten (låt oss kallen den pundarluffaren).
    MEN jag tycker att ett barn förtjänar två bra föräldrar. Alltså att det blir för fel att behålla det ifall man vet att den andre parten är en fullblodsidiot.

Tack för svar iaf! En av få som klarar att komma med konstruktivt svar & samtidigt utmana/ifrågasätta mitt synsätt. Uppskattas!
    Men om alla med presumtivt dåliga föräldrar ska sorters bort så blir det inte så många barn. Visst kan man säga att en missbrukare är något av en sämst pappa, men även en välutbildad man med god ekonomi som skiter i sina barn är en sämst pappa. Och ibland vet man inte förrän efteråt vad det blev för slags pappa, inte ens han själv vet kanske innan.

Hade du haft lättare att acceptera hennes beslut om pappan varit normalfungerande med stabil ekonomi, men som ändå skiter i barnet och vägrar betala underhåll? Är det just att hon visste hans fel och brister som gör dig irriterad? Eller om hon trott att han skulle bli en vettig pappa men visade sig ha fel? Är det lättare att smälta då? Eller om pundarpappan skärpt till sig, blivit nykter och blivit en bra pappa trots allt. Hade hennes beslut då varit rätt?
Svar på tråden Ifrågasätta beslut, barn