• Anonym (Orättvis?)

Ifrågasätta beslut, barn

Hej!
    Till att börja med så vet jag att detta är ett känsligt ämne.
    Är så iaf att min sambo har ett barn sedan tidigare.
    Ett misstag pga att prevention inte fungerade vid ett tillfälle i sluten på tonåren.
    Fadern till hennes barn är 10 år äldre, hade redan vid det tillfället varit in och ut ur fängelse flera gånger, skuldsatt, missbrukade narkotika, allmänt riktigt dålig person.
    Min nuvarande sambo valde att behålla barnet trots att det inte va planerat.
    Resultatet blev ungefär som man kan förvänta.
    Utvecklingsstörd unge och en far som är frånvarande och inte betalar något.

Jag förstår inte varför hon valde att behålla barnet istället för att ta abort.
    Hon viste redan då att kommande barnets far va en dålig person som skulle bli en katastrofalt dålig far och förebild.

Självklart har jag inte sagt detta till henne, men vad hade ni tänkt om situationen?

• Svar på tråden Ifrågasätta beslut, barn
  • Anonym (Orättvis?)
    pralin skrev 2023-09-21 05:13:08 följande:

Vem säger att din sambo tycker att alla beslut du tagit i ditt liv före henne är bra och vettiga? 

Visste hon ens att barnet skulle födas med funktionshinder, och hur vet du att detta så tvärsäkert är ärvt från fadern och hans leverne? Hade det varit mindre dåligt beslut om barnet fötts utan sin diagnos?

Du väljer aktivt situationen, att leva med henne och hennes "utvecklingsstörda unge". Förvalta den relationen du kan få med barnet istället för att låta så nedsättande som du faktiskt gör i din första post (ja, jag har läst dina andra och ser att du formulerar dig väldigt annorlunda där. Men första posten låter verkligen otrevlig gentemot den människa och hennes barn du faktiskt aktivt väljer att leva med. Ditt beslut, som din mamma eller bästa polare tycker är helt galet?).

Och Goneril,
    Nej man tvingar inte människor till abort oavsett deras livssituation och hur dum du än tycker den är. Sunkigt. 

Aldrig sagt att hon visste att ungen skulle bli utvecklingsstörd.
    Det jag ifrågasatt är hennes beslut att behålla barnet när hon vet vilken olämplig idiot fadern är.
    Det är historia. Går inte att ändra det hon gjorde, hon gjorde sitt val. Men det jag undrar är hur folk flest hade resonerat i den situationen hon va i. Hade ni behållt barnet givet de förutsättningarna eller inte?
  • LFF
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-21 07:43:39 följande:
    Det jag ifrågasatt är hennes beslut att behålla barnet när hon vet vilken olämplig idiot fadern är.
    Det är historia. Går inte att ändra det hon gjorde, hon gjorde sitt val. Men det jag undrar är hur folk flest hade resonerat i den situationen hon va i. Hade ni behållt barnet givet de förutsättningarna eller inte?
    alltså, vad menar du egentligen när du säger att barnet är "utvecklingsstörd"? Vad lägger du i begreppet? Vad är det för eventuella diagnoser barnet har? Med tanke på att just "utvecklingsstörd" är ett ord som inte används längre så undrar jag var du lägger i begreppet. 
  • LFF
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-21 07:43:39 följande:
    Hade jag blivit gravid som sen tonåring eller tidig 20-nånting så hade jag behållit barnet med största sannolikhet. Även under de förutsättningarna som din sambo hade. 

Varför? För att jag så gärna ville ha något som var mitt att älska. Jag var älskad och sedd av mina föräldrar men hade genomlidit många år av utfrysning i skolan. Jag hade väldigt få vänner och ville helt enkelt ha något att slösa kärlek på. Husdjur var inget alternativ då jag var (är) allergisk. 
  • Anonym (Xyz)
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-20 11:00:46 följande:

Nu är själva frågan att jag inte förstår varför någon kan välja att inte göra abort när personen vet att blivande pappan kommer va en frånvarande far och väldigt dålig förebild.
    Är själv av uppfattningen att ett barn förtjänar två bra föräldrar.
    Den diskussionen jag är ute efter. Är det rimligt att behålla ett barn när man vet med sig att ungen inte kommer få en far som är värd namnet.
    När hon "gnäller" om barnets far så kan jag inte låta bli att tänka att det, åtminstone delvis, är självförvållat. Visst är det barnets fars fel, men hon visste redan innan att han är en idiot.

Jadu, det är nog komplext. Ett försök till svar;

- omognad och bristande konsekvenstänk 

- det sociala arvet, hur ser hennes släkt ut? Unga, ensamstående föräldrar eller stabila familjer?

- låg ambitionsnivå angående yrkesval, inga karriär eller studieplaner

- barnlängtan

- emotionell motvilja till abort

- låg kunskap om ekonomi 

Komplext som sagt.
  • Anonym (Det är som det är.)

Kan inte vara så roligt för din sambo att veta att du tycker att hon handlade så fel som ung, men visst det kan man ju prata om en gång och hon kanske tänker liknande ibland men även om man tänker det så är barnet här och hon ångrar ju säkert inte själva barnet nu när det är fött.
    Hon har säkert själv tänkt på sitt beslut och vet att du tycker att hon tog fel beslut men det är ju ingenting att göra åt nu, barnet finns och det är ju ingen idé att älta det nu utan bara göra så gott man kan för barnet och er själva.
    Du kan ju inte hålla på och älta hennes beslut, det är taget för ett antal år sedan.
    Varför är det intressant vad alla här tycker?
    Spelar det någon roll hur många som svarar att det var ett dåligt beslut?
    Jag hoppas verkligen inte att du tar upp detta om och om igen med henne, det räcker med en gång.
    Vad spelar det för roll att det var ett dåligt beslut? det är ju som det är nu.
    Ska du säga till henne att ett visst antal personer anser att hon gjorde ett dåligt beslut?

• Anonym

Nu är själva frågan att jag inte förstår varför någon kan välja att inte göra abort när personen vet att blivande pappan kommer va en frånvarande far och väldigt dålig förebild.
    Den diskussionen jag är ute efter. Är det rimligt att behålla ett barn när man vet med sig att ungen inte kommer få en far som är värd namnet.
    När hon "gnäller" om barnets far så kan jag inte låta bli att tänka att det, åtminstone delvis, är självförvållat. Visst är det barnets fars fel, men hon visste redan innan att han är en idiot.

Det är mycket i våra liv som är självförvållat. Och som vi sedan sitter och gäller om.
  • Anonym (Suck)

För att dessa personer är egoistiska och sätter sina egna känslor före barnets framtid. Förvånande många som tappar logiskt tänkande när barnlängtan kickar in, tyvärr.
    Ställer man det i proportion till vad barnet går miste om så nej, enligt mig är det inte heller rimligt. 
  • EpicF

Vissa kvinnor klarar mental inte av att göra abort. Oavsett om blivande pappan är en idiot. 

Sedan kan idiotiska blivande pappor också ändra sig. 

Och jag hade personligen aldrig varit tillsammans med någon som kallar mitt barn för utvecklingsstörd! Så det bästa för henne och för dig, är att ni går skilda vägar. 
  • EpicF
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-20 12:48:38 följande:
    Hon passar mig perfekt. Nu. Älskar den hon är idag.
    Och jag var väl medveten om hela situationen när vi valde att bli sambos.
    Det betyder inte att jag har full förståelse för alla val hon gjort.
    Alltså valet att få/behålla ett barn när hon vet att fadern är högst olämplig.

Säg såhär då. Skit i mitt case. Hur hade ni resonerat om ni va i en liknande situation?
    Att ni av en olyckshändelse väntar barn med någon ni vet kommer bli en (extremt) dålig förälder?
    Möjligt att hon passar dig perfekt. Men passar du henne perfekt?

Jag hade nog gjort samma sak som henne. Undan att jag aldrig hade blivit tillsammans med dig. 

Förövrigt fick jag också barn som ung men en icke-kriminell pappa, men vi var unga, kondomen gick sönder och vi valde att behålla. 
  • EpicF
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-20 13:21:22 följande:
    Har du ett annat ord för varierad kombination av genom så varsågod och berätta om det ordet :D 
    Försök att ha två tankar i huvudet samtidigt :)
    Jag ifrågasätter inte barnet. Jag ifrågasätter min sambos val att ge barnet en urusel far. Inget jag tänkte på speciellt mycket i starten men när man ser hur ledsen barnet blir när kompisar berättar om sina pappor, ja då blir det mer och mer tydligt att det mer va ett egoistiskt val av barnets mor.

Alla gör misstag, jag dömer inte henne som person för det, men jag kan inte tycka att det va ett bra val av henne. Helt enkelt för att ett barn förtjänar en bra, trygg familj.
    Att barnet har en funtionsvariat, vilket är ett nära vanligt uttryck än utvecklingsstöd. 

Hon trodde väl kanske han skulle ändra sig....folk kan faktisk ändra sig. 
Svar på tråden Ifrågasätta beslut, barn