• Anonym (Lägg av bara)

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

Jag har läst en hel del trådar/artiklar/anonyma insändare och så vidare skrivna av kvinnor och män som känner sig ensamma. Inte ensam som i att man nödvändigtvis behöver en partner, utan att man överlag saknar umgänge.

Jag har lagt märke till att dessa personer ofta tycker synd om sig själv (inte alla men många). De tycker så synd om sig själva. Istället för att ta tag i problemet skriver de trådar på internet, för att folk ska berätta hur synd det är om dem. 

Man kommer inte få fler kompisar eller hitta annat umgänge om man låser in sig i sin bostad och är rädd för mänsklig kontakt. Det funkar inte så. Om man nu så gärna vill träffa människor så får man faktiskt lyfta på arslet och se till att det händer något. Man tar egna initiativ. Man börjar höra av sig till folk, man söker helt nya kontakter om de gamla kontakterna inte längre är intresserade. Man kastar sig ut i världen och släpper rädslan, man provar och ger sig in i alla möjliga situationer. Annars händer ingenting. 

Istället för att vänta på att andra ska komma fram och börja prata och ta kontakt så kan man ju prova att själv göra det. Vet man inte vad man ska säga så finns det bra tips om man bara googlar. 

Om man nu har gjort allt i världen och ändå inte lyckas knyta nya kontakter, om man fortfarande är helt ensam, då kanske man måste inse att problemet ligger hos en själv - man är sannolikt inte en så fantastisk människa som man tror om nu alla människor tar avstånd från en..

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

• Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?
  • Anonym (Vägen)
    Anonym (Ologiskt) skrev 2023-11-16 10:25:14 följande:

Självömkan leder ingenstans. Självömkan är bortkastad tid. Hade jag valt den vägen hade jag varit antingen otroligt olycklig eller död. Det sista jag vill är att andra ska tycka synd om mig, bara tanken på det äcklar mig. 

Det är mänskligt att tycka synd om sig själv. Det är också mänskligt att äcklas av de som tycker synd om sig själva. Mänskligt att tycka att man har det värre än de som tycker synd om sig själva. Mänskligt att inte kunna sätta sig in i andras situation. Mänskligt att döma andra.
  • Anonym (Caspians secret)

Självömkan må inte leda någonstans, men självömkan är också en etikett man klistrar på andra. Man bör ha medkänsla med sig själv. Har man inte det kan det göra en hård på ett sätt som förgör ens relationer och förmåga att relatera. Det blir ensamt om man är för hård. Men för några är denna självvalda ensamhet den enda väg de klarar av att hålla ihop. Det får man som medmänniska respektera och hålla det önskade avståndet. Den här hårdheten var tidigare vanligast hos äldre män, men jag upplever att den blivit vanligare hos kvinnor i alla åldrar som lever ensamma. 

• Anonym (Vägen)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-16 10:34:33 följande:

Den här hårdheten var tidigare vanligast hos äldre män, men jag upplever att den blivit vanligare hos kvinnor i alla åldrar som lever ensamma. 

Jag vill bara säga att du är ute på hal is nu.
  • Anonym (100)
    Anonym (Vägen) skrev 2023-11-16 10:28:16 följande:
    Det är mänskligt att tycka synd om sig själv. Det är också mänskligt att äcklas av de som tycker synd om sig själva. Mänskligt att tycka att man har det värre än de som tycker synd om sig själva. Mänskligt att inte kunna sätta sig in i andras situation. Mänskligt att döma andra.
    Det är mänskligt men man ska fortfarande inte göra det. Det är en dålig livsfilosofi helt enkelt. 

Om man mår bra eller dåligt beror väldigt lite på de faktiska omständigheterna. I princip allt är hur man hanterar omständigheterna. Med positiv och aktiv livsinställning så får man ett bra liv.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Vägen) skrev 2023-11-16 09:33:34 följande:
    Jo, folk bryr sig. När det gäller att tala om för andra hur de ska göra. Och döma andra. Då har många fullt upp.
    Du har ju själv fullt upp med att döma andra här på FL genom att posta nya trådar hela tiden. 
  • Anonym (Vägen)
    Anonym (Ok) skrev 2023-11-16 11:00:39 följande:
    Du har ju själv fullt upp med att döma andra här på FL genom att posta nya trådar hela tiden. 
    Inte på samma nivå. Jag säger inte att kvinnor inte ska träffa yngre, jag dömer inte kvinnor som attraheras av yngre, jag klankar inte ner på kvinnors kroppar, jag talar inte om för kvinnor hur kvinnor ska vara för att män ska vilja ha dom, jag säger inte att kvinnor är okvinnliga och att det är avtändande om de är blyga eller nervösa.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Vägen) skrev 2023-11-16 11:03:04 följande:
    Inte på samma nivå. Jag säger inte att kvinnor inte ska träffa yngre, jag dömer inte kvinnor som attraheras av yngre, jag klankar inte ner på kvinnors kroppar, jag talar inte om för kvinnor hur kvinnor ska vara för att män ska vilja ha dom, jag säger inte att kvinnor är okvinnliga och att det är avtändande om de är blyga eller nervösa.
    Du säger en massa skit oavsett. Med din skrala erfarenhet av kvinnor borde du inte säga något alls. Du är likadan som de du anklagar. Och kommer aldrig att förändras. 
  • Anonym (Caspians secret)

Om man mår bra eller dåligt har allt att göra med omständigheter för de allra flesta.

Har man okej ekonomi, okej hälsa, okej socialt liv, okej sexliv och okej familjeliv har man förutsättningar att jobba med sin mentala inställning. Där kan man till och med försämra för sig själv genom att förbättra hälsa, förbättra sexliv, förbättra familjeliv, få bättre vänner, byta partner. Man kan tävla sig till olycka.

Har man en ekonomi som brakar, blir sjuk, förlorar sitt arbete, förlorar vänner, förlorar partner, har problem i sexlivet, en sak eller allt på en gång, ja, då är risken hög att man mår sämre.

Visst kan en positiv inställning och ett jävlar anamma hjälpa, men omgivningen bör inte kräva det. Sedan kan man inte som vuxen förvänta sig att omgivningen ska vara ens krockkuddar på obegränsad tid, men förhoppningsvis har man varit en så pass bra människa när man mådde bra att man har stöd runt sig.

Har man det motigt sedan ung ålder och/eller i många år är det en annan sak, men för de flesta gäller att de kan klara av de motgångar de drabbas av. 

• Anonym (Vägen)
    Anonym (Ok) skrev 2023-11-16 11:10:33 följande:
    Du säger en massa skit oavsett. Med din skrala erfarenhet av kvinnor borde du inte säga något alls. Du är likadan som de du anklagar. Och kommer aldrig att förändras. 
    Jag har stor erfarenhet av kvinnor. Nej, jag är inte alls som dom. 
  • Anonym (100)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-16 11:11:16 följande:

Om man mår bra eller dåligt har allt att göra med omständigheter för de allra flesta.

Har man okej ekonomi, okej hälsa, okej socialt liv, okej sexliv och okej familjeliv har man förutsättningar att jobba med sin mentala inställning. Där kan man till och med försämra för sig själv genom att förbättra hälsa, förbättra sexliv, förbättra familjeliv, få bättre vänner, byta partner. Man kan tävla sig till olycka.

Har man en ekonomi som brakar, blir sjuk, förlorar sitt arbete, förlorar vänner, förlorar partner, har problem i sexlivet, en sak eller allt på en gång, ja, då är risken hög att man mår sämre.

Visst kan en positiv inställning och ett jävlar anamma hjälpa, men omgivningen bör inte kräva det. Sedan kan man inte som vuxen förvänta sig att omgivningen ska vara ens krockkuddar på obegränsad tid, men förhoppningsvis har man varit en så pass bra människa när man mådde bra att man har stöd runt sig.

Har man det motigt sedan ung ålder och/eller i många år är det en annan sak, men för de flesta gäller att de kan klara av de motgångar de drabbas av. 

Så tänker många och det är därför de mår dåligt. För de blir negativa så fort något går dem emot.

Därför jag säger att omständigheterna nästan är irrelevanta. Det är hur man tänker som avgör hur man mår. 

Väljer man att se det negativa eller positiva?

Oavsett hur mörkt det är finns det alltid ett ljus. Oavsett hur ljust det är finns det alltid ett mörker. 
Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?