• Anonym (Lägg av bara)

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

Jag har läst en hel del trådar/artiklar/anonyma insändare och så vidare skrivna av kvinnor och män som känner sig ensamma. Inte ensam som i att man nödvändigtvis behöver en partner, utan att man överlag saknar umgänge.

Jag har lagt märke till att dessa personer ofta tycker synd om sig själv (inte alla men många). De tycker så synd om sig själva. Istället för att ta tag i problemet skriver de trådar på internet, för att folk ska berätta hur synd det är om dem. 

Man kommer inte få fler kompisar eller hitta annat umgänge om man låser in sig i sin bostad och är rädd för mänsklig kontakt. Det funkar inte så. Om man nu så gärna vill träffa människor så får man faktiskt lyfta på arslet och se till att det händer något. Man tar egna initiativ. Man börjar höra av sig till folk, man söker helt nya kontakter om de gamla kontakterna inte längre är intresserade. Man kastar sig ut i världen och släpper rädslan, man provar och ger sig in i alla möjliga situationer. Annars händer ingenting. 

Istället för att vänta på att andra ska komma fram och börja prata och ta kontakt så kan man ju prova att själv göra det. Vet man inte vad man ska säga så finns det bra tips om man bara googlar. 

Om man nu har gjort allt i världen och ändå inte lyckas knyta nya kontakter, om man fortfarande är helt ensam, då kanske man måste inse att problemet ligger hos en själv - man är sannolikt inte en så fantastisk människa som man tror om nu alla människor tar avstånd från en..

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

• Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?
  • Anonym (ibland)

Fast ibland blir man tillskriven en "offerkofta" som man själv inte har, när man beskriver sin situation. Jag tycker inte ett dugg synd om mig men jag har några gånger beskrivit min situation, jag är väldigt ensam, och andra har sagt åt mig att sluta tycka synd om mig själv och göra något åt det. Jag har alltså inte beklagat mig alls utan till och med några gånger i klartext skrivit att jag är helt ok med mitt liv. 

• Anonym (Gryning)
    Anonym (ibland) skrev 2023-11-16 18:04:03 följande:

Fast ibland blir man tillskriven en "offerkofta" som man själv inte har, när man beskriver sin situation. Jag tycker inte ett dugg synd om mig men jag har några gånger beskrivit min situation, jag är väldigt ensam, och andra har sagt åt mig att sluta tycka synd om mig själv och göra något åt det. Jag har alltså inte beklagat mig alls utan till och med några gånger i klartext skrivit att jag är helt ok med mitt liv. 

att ta upp att man är ensam är ju en beskrivning av en känsla. Dvs ett klagomål. Den naturliga reaktionen blir då att folk vill hjälpa. En del (baserat på sina egna erfarenheter) säger säkert att du ska sluta tycka synd om dig då.

Sen så förstår jag inte situationen där någon skriver att den är ensam oombett. Då är det ju faktiskt gnäll.

Men det är nyanser som sipprar igenom som den klagande kanske inte uppfattar. 

En tråd där någon beskriver sig själv som ensam och vill ha råd genererar hjälpsamma svar. En tråd där någon är ensam och bara vill klaga är en offerkofte-tråd som genererar arga svar.
  • Anonym (Vägen)
    Anonym (Gryning) skrev 2023-11-16 18:20:41 följande:
    En tråd där någon beskriver sig själv som ensam och vill ha råd genererar hjälpsamma svar. En tråd där någon är ensam och bara vill klaga är en offerkofte-tråd som genererar arga svar.
    Predikarna dyker upp i båda exemplen. Man ska följa deras Väg, annars är man dum i huvudet och får ett dåligt liv.
  • Anonym (B)

Tycker det mest är manliga oskulder som beter sig så.

• Anonym (Gryning)
    Anonym (Vägen) skrev 2023-11-16 18:23:20 följande:
    Predikarna dyker upp i båda exemplen. Man ska följa deras Väg, annars är man dum i huvudet och får ett dåligt liv.
    Du låter som en offerkofta.
  • Anonym (Tillägg.)
    Anonym (Gryning) skrev 2023-11-16 18:29:41 följande:
    Du låter som en offerkofta.
    Vi är alla offerkoftor ibland, så ingen bör slänga det i ansiktet på någon annan. Vi är alla människor och ingen går fri från dåliga dagar.

• Anonym (Gryning)
    Anonym (Tillägg.) skrev 2023-11-16 18:34:02 följande:
    Vi är alla offerkoftor ibland, så ingen bör slänga det i ansiktet på någon annan. Vi är alla människor och ingen går fri från dåliga dagar.
    Nej, alla har inte en offermentalitet.
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Gryning) skrev 2023-11-16 18:35:35 följande:
    Nej, alla har inte en offermentalitet.

One 2020 study suggests that the victim mentality may be a personality trait, dubbed the ?Tendency for Interpersonal Victimhood (TIV).? In this case, it spans multiple types of relationships and includes four patterns:

a desire for recognition as a victim

feelings of moral superiority

limited empathy for others

frequent rumination

https://psychcentral.com/health/victim-mentality#causes
  • Anonym (ibland)
    Anonym (Gryning) skrev 2023-11-16 18:20:41 följande:
    att ta upp att man är ensam är ju en beskrivning av en känsla. Dvs ett klagomål. Den naturliga reaktionen blir då att folk vill hjälpa. En del (baserat på sina egna erfarenheter) säger säkert att du ska sluta tycka synd om dig då.

Sen så förstår jag inte situationen där någon skriver att den är ensam oombett. Då är det ju faktiskt gnäll.

Men det är nyanser som sipprar igenom som den klagande kanske inte uppfattar. 

Du ser, du bara tillskriver mig saker utan förankring. Du gör mig till ett offer. Du anser att en beskrivning är ett klagomål för att beskrivningen är av något som du anser vara negativt. Det är, så att säga, ditt problem. Eller ett du-problem om man kan säga så på svenska. Nyanserna är inte från mig utan från ditt huvud.
Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?