• Anonym (Lägg av bara)

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

Jag har läst en hel del trådar/artiklar/anonyma insändare och så vidare skrivna av kvinnor och män som känner sig ensamma. Inte ensam som i att man nödvändigtvis behöver en partner, utan att man överlag saknar umgänge.

Jag har lagt märke till att dessa personer ofta tycker synd om sig själv (inte alla men många). De tycker så synd om sig själva. Istället för att ta tag i problemet skriver de trådar på internet, för att folk ska berätta hur synd det är om dem. 

Man kommer inte få fler kompisar eller hitta annat umgänge om man låser in sig i sin bostad och är rädd för mänsklig kontakt. Det funkar inte så. Om man nu så gärna vill träffa människor så får man faktiskt lyfta på arslet och se till att det händer något. Man tar egna initiativ. Man börjar höra av sig till folk, man söker helt nya kontakter om de gamla kontakterna inte längre är intresserade. Man kastar sig ut i världen och släpper rädslan, man provar och ger sig in i alla möjliga situationer. Annars händer ingenting. 

Istället för att vänta på att andra ska komma fram och börja prata och ta kontakt så kan man ju prova att själv göra det. Vet man inte vad man ska säga så finns det bra tips om man bara googlar. 

Om man nu har gjort allt i världen och ändå inte lyckas knyta nya kontakter, om man fortfarande är helt ensam, då kanske man måste inse att problemet ligger hos en själv - man är sannolikt inte en så fantastisk människa som man tror om nu alla människor tar avstånd från en..

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

• Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?
  • Anonym (Caspians secret)
    "Fast ibland blir man tillskriven en "offerkofta" som man själv inte har, när man beskriver sin situation. Jag tycker inte ett dugg synd om mig men jag har några gånger beskrivit min situation, jag är väldigt ensam, och andra har sagt åt mig att sluta tycka synd om mig själv och göra något åt det. Jag har alltså inte beklagat mig alls utan till och med några gånger i klartext skrivit att jag är helt ok med mitt liv. "

Det handlar ibland just om att du inte är ett offer, inte passar in i mallen för hur du "bör" uppföra dig i rollen som ensam. Det kan väcka ont blod. Men frågan är varför du väljer att/har behov av berätta om du är okej med din situation? Där kan människor nog undra över ditt motiv.

Om någon inte förstår dina motiv för att berätta om någonting, inte relaterar, så kan de vara väldigt snabba på med offerkoftan.

Varenda person som inte är norm på något område har åtminstone någon erfarenhet av att bli missförstådda och till och med vantolkade ibland. 

Har man en svår situation av något slag som man är beredd att berätta om öppet kan man vara hyfsat säker på att det finns någon eller några som vill vrida till det hela till att det skulle handla om självömkan.

Något som är väldigt känsligt är att sätta saker i perspektiv som puttar in någon i sämre dager än vad de själva vill se sig i. På ett öppet forum finns det alltid någon som kommer att ta illa upp. Men är du ensam så har du säkert få andra möjligheter att uttrycka dig, eftersom du är just ensam om din situation. 

När jag tänker lite vidare på det här så är de flesta som använder forum på ett seriöst sätt ensamma om sin situation. Det är ju därför de vänder sig hit. 

Men sedan vrider man sig som en mask och påstår att man har så goda vänner och så fina relationer som man inte vill belasta. 

Visst kan det vara så, men... Ja. 

Det skulle gå att visa varandra betydligt mer omsorg än vad som oftast görs och omsorgen som trots allt visas är många gånger av den fejkade uppvisningssorten, "skriv till mig" i syfte att visa sig god och samtidigt få utsatta och ensamma människor att öppna sig för en. 

Äckligt är vad det är, men det är vad det är. En annan tråd handlar om karma. Man kan hoppas på den.
  • Anonym (ibland)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-16 18:49:54 följande:
    "Fast ibland blir man tillskriven en "offerkofta" som man själv inte har, när man beskriver sin situation. Jag tycker inte ett dugg synd om mig men jag har några gånger beskrivit min situation, jag är väldigt ensam, och andra har sagt åt mig att sluta tycka synd om mig själv och göra något åt det. Jag har alltså inte beklagat mig alls utan till och med några gånger i klartext skrivit att jag är helt ok med mitt liv. "

Det handlar ibland just om att du inte är ett offer, inte passar in i mallen för hur du "bör" uppföra dig i rollen som ensam. Det kan väcka ont blod. Men frågan är varför du väljer att/har behov av berätta om du är okej med din situation? Där kan människor nog undra över ditt motiv.

Om någon inte förstår dina motiv för att berätta om någonting, inte relaterar, så kan de vara väldigt snabba på med offerkoftan.

Varenda person som inte är norm på något område har åtminstone någon erfarenhet av att bli missförstådda och till och med vantolkade ibland. 

Har man en svår situation av något slag som man är beredd att berätta om öppet kan man vara hyfsat säker på att det finns någon eller några som vill vrida till det hela till att det skulle handla om självömkan.

Något som är väldigt känsligt är att sätta saker i perspektiv som puttar in någon i sämre dager än vad de själva vill se sig i. På ett öppet forum finns det alltid någon som kommer att ta illa upp. Men är du ensam så har du säkert få andra möjligheter att uttrycka dig, eftersom du är just ensam om din situation. 

När jag tänker lite vidare på det här så är de flesta som använder forum på ett seriöst sätt ensamma om sin situation. Det är ju därför de vänder sig hit. 

Men sedan vrider man sig som en mask och påstår att man har så goda vänner och så fina relationer som man inte vill belasta. 

Visst kan det vara så, men... Ja. 

Det skulle gå att visa varandra betydligt mer omsorg än vad som oftast görs och omsorgen som trots allt visas är många gånger av den fejkade uppvisningssorten, "skriv till mig" i syfte att visa sig god och samtidigt få utsatta och ensamma människor att öppna sig för en. 

Äckligt är vad det är, men det är vad det är. En annan tråd handlar om karma. Man kan hoppas på den.
    För att vara tydlig med det, de gånger jag har beskrivit min situation i trådar här och på andra forum så är det på direkt uppmaning av trådstartaren att andra som är ensamma ska beskriva hur de har det, ibland med direkt önskan om "gärna från er som trivs/har det bra ändå". Det är inte bara ur det blå.
  • Anonym (inflation)

Om folk slutar tycka synd om sig själva kan man ju lika väl stänga ner FL.

Kaffedraken tycker synd om sig själv för att han inte fick till det med nån tjej för 100 år sen, bara där har du halva trådarna på FL.

Nåt ljushuvud knullar koillgan och nu vill gubben skiljas... och tadaaaa likadant där...hon tycker synd om sig själv.

Älskarinnan tycker synd om sig själv för att snubben hon knullat i 5 år som lovat att skilja sig inte gör det.

Berra blue balls tycker synd om sig själv för att frun inte vill släppa till.

Lisa tycker synd om sig själv för att hennes kille kollar på porr.

Etc, etc, tec....varenda jävel tycker ju synd om sig själv.Drömmer

• Anonym (Gryning)
    Anonym (ibland) skrev 2023-11-16 18:47:59 följande:
    Du ser, du bara tillskriver mig saker utan förankring. Du gör mig till ett offer. Du anser att en beskrivning är ett klagomål för att beskrivningen är av något som du anser vara negativt. Det är, så att säga, ditt problem. Eller ett du-problem om man kan säga så på svenska. Nyanserna är inte från mig utan från ditt huvud.
    "Jag känner mig ensam"
    Är ett klagande.

Jag har inte kallat dig för "offer" 
    Anonym (ibland) skrev 2023-11-16 18:55:10 följande:
    För att vara tydlig med det, de gånger jag har beskrivit min situation i trådar här och på andra forum så är det på direkt uppmaning av trådstartaren att andra som är ensamma ska beskriva hur de har det, ibland med direkt önskan om "gärna från er som trivs/har det bra ändå". Det är inte bara ur det blå.
    Då kan man fråga sig vad de som inte är ensamma har i tråden att göra. Eller har det varit så att de andra ensamma i tråden har känt sig angripna av att du trivs med din ensamhet, och inte har klarat av att höra det du haft att säga?

Internet är så svårt. Ibland tror jag inte på det jag läser heller. Människor målar upp alla möjliga situationer av ingen anledning alls, eller av ljusskygga anledningar som är avsedda att smutskasta en viss typ av livssituation eller för att väcka oro, eller få uppmärksamhet. 

Jag fick bara tanken att någon kanske inte trodde på dig och vad du berättade. Men om det har hänt flera gånger så måste det ligga mer i leken. 

Det var bra att du skrev och gav en motröst till de antaganden som gjorts i trådstarten. 

"Jag känner mig ensam" är en beskrivning av en mycket, mycket vanlig situation med en rad olika anledningar. Man kan vara separerad, sakna familj, sakna vänner. Man kan ha familj och vänner men inte vara förstådd i sjukdom eller annan livskris. Man kan ha ovanliga erfarenheter.

Att uttrycka en känsla är inte automatiskt en klagan. 

Som (Inflation) säger (Fyndigt nick i sammanhanget 🙂):
    "Om folk slutar tycka synd om sig själva kan man ju lika väl stänga ner FL."

Men det går att berätta om en svår situation på olika sätt. De. absolut vanligaste anledningarna på internetforum är för att få medhåll eller för att smutskasta någon annan. 

Det hade kanske kunnat vara på något annat sätt, men på det här forumet känner vissa av användarna något som liknar avsky mot varandra. Som någon skrev, det känns ofta som att stoppa huvudet i en tunna med skit att läsa vad människor skriver till varandra här. Med några få ljusnande undantag. 
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-16 19:08:59 följande:

"Jag känner mig ensam" är en beskrivning av en mycket, mycket vanlig situation med en rad olika anledningar. Man kan vara separerad, sakna familj, sakna vänner. Man kan ha familj och vänner men inte vara förstådd i sjukdom eller annan livskris. Man kan ha ovanliga erfarenheter.

Att uttrycka en känsla är inte automatiskt en klagan. 

"Jag känner mig ensam" är en klagande känsla. Den behöver inte vara orimlig bara för att det är en klagande. Den riskerar att hamna i offermentalitets-facket beroende vad som sägs till uttrycket.

jämför med "jag känner mig glad" vilket också är en känsla men inte klagande.
    Anonym (Gryning) skrev 2023-11-16 19:21:51 följande:
    "Jag känner mig ensam" är en klagande känsla. Den behöver inte vara orimlig bara för att det är en klagande. Den riskerar att hamna i offermentalitets-facket beroende vad som sägs till uttrycket.

jämför med "jag känner mig glad" vilket också är en känsla men inte klagande.
    Jag är singel. 
    Jag har hög elräkning. 
    Jag lever varannanveckasliv. 
    Jag matchar med för många stolpskott på Tinder.

Jag är gift med en arbetslös kvinna. 
    Jag är gift med en man som aldrig städar. 
    Jag lever i en sexlös relation. 
    Jag har inte haft sex. 
    Jag har bara haft sex en gång. 
    Jag har inte råd att bo kvar om vi separerar. 

Han ghostade mig. 
    Jag saknar dig 
    Jag saknar 
    Saknar 
    Saknar honom 
    Saknar dig

Måste man tycka om mammarollen
    Min bekant har ett alldagligt utseende. 
  • Anonym (A)
    Anonym (B) skrev 2023-11-16 18:28:29 följande:

Tycker det mest är manliga oskulder som beter sig så.

Håller med.
Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?