• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Danbala

Men det man påpekar, om man påpekar, är ju att stavningen är irriterande och felaktig, man säger väl inte att personen är dum i huvet eller en dålig människa? I alla andra trådar är det okej att kritisera sakfrågor och handlingar så länge det inte är personangrepp, men så fort det är stavning blir det för känsligt?

Jag förstår inte varför.

• Trinity78
    Ari skrev 2006-03-29 14:37:01 följande:
    Öhhh...hallå, skall man hålla på och rätta stavfel hela tiden då... tror inte det!
    Nej, du behöver inte göra det men vi som faktiskt värnar om detta, borde få lite lösare tyglar på FL.
    Reality is a bore
  • lilla mej

Jennie med ie
    jag tycker det ar att ta skit , men det kanske du inte tycker om du kan stava bra.... men det kan inte jag och ser det som skitkritik for varfor ska ni ens bry er om sant?? Vad spelar det for roll liksom?

• Jennie med ie

lilla mej, vad det spelar för roll har vi tagit i tråden redan...
    Om du inte kan skilja på konstruktiv kritik och skit så kanske du har betydligt större problem än stavningen...

• lilla mej

nej men da tycker jag att vi kan borja klaga pa allt som folk har problem med..... eller du kanske inte har nagra problem eller svart for nagot? Ska man hacka ner pa folk for att de har problem? eller maste man ga hogskola for att fa skriva pa fl?

• Danbala

lilla mej:

Alltså, nu talar jag bara för mig själv, men jag blir väldigt, väldigt trött av att läsa inlägg som är väldigt slarvigt skrivna. Det skär i märgen, och är ganska (återigen för mig) likt upplevelsen av att höra en sångare eller ett instrument missa rätt toner. Jag tror att det kan vara "språkgehör"? Eller se det som en bakvänd (men inte alltid bekväm!) form av dyslexi: Det är SVÅRT för mig att läsa inlägg på ett vettigt sätt om de inte är hyfsat skrivna. Jag har inte svårt att läsa alls, men blir ett ord fel kan jag verkligen sitta och stirra i sekunder innan jag begriper vad fasen som menas.

Klart man bryr sig.

• Jennie med ie

lilla mej, konstruktiv kritik är inte detsamma som att hacka på personen heller... eller att klaga... Trist att så många inte kan skilja på de sakerna.

• ming

Lilla mej-> Som Jennie med ie sa, så är det konstruktiv kritik, inget man gör bara för att kunna säga haha du skrev fel, jag har minsann rätt.
    Man lär sig för övrigt att stava i grundskolan, inte högskolan, och så vitt jag vet så är den obligatorisk för alla i Sverige.

• Gisse the one and only

Måste man ha dyslexi för att stava fel? Kan man inte ha jävligt svårt för att stava bara?

Man kan ju trampa på en väldigt öm tå när man påpekar stavfel. Oftast så kan man ju läsa vad det står......

• Arctura

Jag har svårt att stava och har alltid haft!! Har gått på spec svenska i skolan pga det och tycker det är jätte jobbigt!! Har bla svårt att veta när det ska vara en eller två bokstäver efter varandar eller när eller inte man ska använda ck osv... jag vet att jag stavar dåligt och kan inte göra nått åt det trots påpekningar, så jag tar faktiskt lite illa upp iafall nån påpekar mina fel... sorry ts, men så är det för mig iallafall!!

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!