• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • lilla mej

Jag ser det bara som otrevlig nar folk forsoker saga hur man ska stava som om man ar en barnunge! Det ar inte trvligt och inte nodvandigt har pa fl sarskilt inte nar man inte fragat efter hjalp om stavning, for det ser mer ut som typ - E du trog eller?

• biomedbonus

TS hur stavar man ända egentligen och nu menar jag inte häcken.

på Tv ser jag att det stavas enda men du stavar som så många andra ända?
    Ja , jag bara undrar.

• Trinity78

Jag citerar Bonanza från en annan liknande tråd:

Bonanza skrev 2006-03-18 12:11:37 följande:
    Det här är så fascinerande (obs! jag har inte läst hela tråden, så ni kanske redan har sagt det här): ca 1% av Sveriges befolkning är dyslektiker. Lustigt att precis varenda en har hittat hit till familjeliv. Dessutom har ju sms-språk som ja, oxå, lr etc. inget att göra med dyslexi. / Bonanza
    1% av FLs medlemmar är ca 400 st (om siffran om 40.000 medlemmar stämmer). De människorna verkar i alla fall otroligt aktiva på forumet.
    Reality is a bore
  • Jennie med ie

Sen vet jag att det är oerhört viktigt att vara extremt tydlig, gärna övertydlig, här på FL för att undvika missförstånd och märkliga slutsatser (ja man kan aldrig garantera nåt men att skriva rätt är en bra början *s*). Därav är väl bäst att påpeka att det faktum att man tycker det är OK att påpeka stavfel och andra skrivfel på ett konstruktivt sätt inte måste betyda att man själv gör det

• Trinity78

Dessutom, som kommunikationsvetare anser jag att om man vill få fram sitt budskap till en mottagare måste man alltid göra sitt yttersta för att denne kan ta emot det utan ev missförstånd. Stavning är en väldigt viktig del i det. Vi har ju skrivregler just för att minska missförstånden mellan människor.

Grundregeln i kommunikationsvetenskap är att det alltid är sändarens fel att mottagaren inte förstår.

Reality is a bore
  • ming

Biomedbonus-> I den meningen som ts har använt ända så stavas det faktiskt med ä. Enda med e är nåt helt annat.

• Jennie med ie

lilla mej, ja att du hör det så inne i din skalle får stå för dig, men det den som skriver rimligen ska stå till svars för är just vad som skrivs. Inget annat.
    Och det ÄR som sagt skillnad mellan konstruktiv kritik (kritik = både positiv och negativ) å ena sidan och klagande, hackande på personen och skit å andra sidan... Tyvärr klarar inte alla att skilja mellan dem.

• Danbala

biomedbonus:

Jo, just i uttrycket "dagarna i ända" är det ä som gäller.

(Det är alltså som i "ända fram till dagens ände". "enda" ska det vara i sammanhang som "Du är den enda som får mig att...", annars kallar man den personen för en rumpa...)

• Trinity78
    biomedbonus skrev 2006-03-29 14:59:39 följande:
    TS hur stavar man ända egentligen och nu menar jag inte häcken.på Tv ser jag att det stavas enda men du stavar som så många andra ända?Ja , jag bara undrar.
    I det fallet ska det vara "ända". Hon syftar ju på slutet av dagen, alltså "änden". "Enda" med e betyder ensam eller enstaka
    Reality is a bore
  • mosterYster

Hm, något jag finner lite märkligt är att det är OK att säga till (tex) mig, som inte har barn, att "lilla vän, vänta bara tills du får egna barn..." (med undertoner som antyder suck och skak-på-huvudet) i en diskussion - men det är inte tillåtet för mig att vänligt påpeka stavfel! Observera att det gäller att VÄNLIGT PÅPEKA, inte KLAGA (vilket någon skrev här ovanför). Viss skillnad.

Jag skulle inte påpeka stavfel osv om det är ett känsligt ämne eller om det är en dyslektiker som skriver. Eller tja, inte annars heller ärligt talat, eftersom folk blir som gaaaalna och känner sig trakasserade... hm, what can I say... för att återgå till ovanstående exempel - jag är också en människa med hjärta och hjärna, TROTS att jag inte har barn (tro det eller ej!)

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!