• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Danbala

Kaosspassageraren:

För ett STRÅLANDE exempel av hur ögonblodsframkallande det är att läsa, gå till Google, ta inställningar (bredvid sökknappen), och ändra "Visa Google-tips och -meddelanden på:"-rutan till språket "hacker".
    Spara inställningarna och kör lite vanligt googlande sedan!

Folk som skriver så på boards på ett forum på nätet där folk vill prata med varandra, förtjänar all stryk de kan få!

• mammatillvictor

Jag tycker att det är onödigt att påpeka att någon stavar fel om det inte är relevant. Jag menar, om man skriver i ett forum om ett ämne och det enda svar man får då är att "du har stavat väl med två ll eller att super inte stavas supper och det är fel eller liknande, då hade jag nog också blivit irriterad. Beror ju på sammanhanget och i vilken situation. Te x jag är läkarsekreterare och jobbar på en mottagning. Vissa av behandlarna skriver sina journaler själva vilket är med blandat resultat. Jag anser ju att de ska göra det som de är bra på och är utbildade till och jag som är utbildad läkarsekreterare och anställd för att skriva journaler ska göra det. För det blir en hel del syftningsfel och det är ju inte bra att det är sånt i en journal som andra ska läsa och kanske kan missförstå.

Min man blev te x felbehandlad eftersom det stod fel i hans journal. De opererade honom trots att de inte var säkra på vad det skulle operera Det resulterade i att han fick en inre blödning. Kunde slutat riktigt illa.

Så det beror helt på sammanhanget. Om någon ber mig att säga till eller att jag ska "rätta" så gör jag ju naturligtvis det men annars försöker jag att ha överseende.

Jag stör mig mer på "sms/chat-språk" vad det nu kallas för, som ni tagit upp, ql osv. En massa egna förkortningar!

• Jen nifer

he ja nu blev de lite fel där ;)
    Ne men ja tycker svensak språket är viktigt.
    När jag skriver brev o likande så är jag väldigt noga.
    Oftast på inernett går de fort,kanske är tressad osv
    Då blir de lätt slarvfel, O då tycker ja det är onödigt att påpeka.
    Är man så rädd om svenska språket får man nog börja nå nannanstans, för ja tror att många av dom som skriver med slarvfel o likande kan stava om dom skulle sätta sig ne ro skriva på papper.

Men alltså skriver nån med glimten i ögat så har jag inget problem med det.
    O ser jag själv att de vart lite mycke slarvfel brukar ja rätta till det.

Men jag blir bara trött när folk hela tiden påpekar på ett tråkit sätt o de inte äns hör till ämnet..

• GravidMalin

Inte hur man stavar här inne Jennie med ie...Det är i så fall när man ska arbeta med något som kräver att man stavar rätt...Dessutom finns det ju numera rättstavningsprogram som hjälper till med det också...Så nej annat än när man gör något som kräver att man stavar rätt (t.ex. är journalist) tycker jag faktiskt INTE att det spelar någon roll...Så länge andra fattar vad man menar!!!

Sallisen...Klart att man ska ha grammatik o.s.v. i skolan..och att man ska lära sig det svenska språket...men så länge folk förstår vad man menar å vilket ord man egentligen skulle skriva så tycker jag som sagt inte att det behöver påpekas....'

å självklart är det väl onödigt å stava ett ord fel som man kan stava egentligen...men det kan ju ingen annan än den som skriver det bestämma!!

• Jennie med ie

Sen det där med att fråga om man inte förstår, det kan man också bli dumförklarad för. Man ska helt enkelt förstå när vederbörande gjort ett syftningsfel eller stavfel som gör betydelsen av inlägget tveksam eller oklar... Märkligt.

• Jennie med ie

GravidMalin. Språket finns ju här med, om man inte kan stava här så lär man inte kunna stava utanför forumet heller (och då talar jag om just att man inte kan stava, inte om att man skriver snabbare och slarvigare t ex). Att få veta HÄR att man stavar fel på ett visst ord kan vara positivt för världen utanför forumet också.

• Pikku Enkeli

Är man dyslektiker hjälper det inte att få veta vad man stavar fel på, ni hjälper bara den personen till att må ännu sämre över sitt handikapp.

• Danbala

Sen... Alltså, det är klart att man kan tycka att det är respektlöst att klaga på hur någon stavar, och det kan det i många situationer absolut vara. Men jag skulle vilja påstå att det är ganska respektlöst att skriva skitkackigt också. Om man inte själv kan lägga tio sekunder på att rätta till sina inlägg (okej, kanske tre minuter först, men man blir ju bättre och bättre på såväl tangentbordshantering som på stavning om man tränar) - varför ska man vänta sig att folk ska lägga ens tio sekunder på att läsa det? Nu gör folk det ju ändå, och då kanske man ska vara tacksam att de ändå gör ett försök?

(Okej, nu blir det argumentet väl kontroversiellt långt ute åt andra hållet, ville bara introducera en till synvinkel i tråden.)

• GravidMalin

Självklart kan det vara bra Jennie med ie...Men många som talar om att folk stavat fel gör det inte så värst snäll...struntar helt i vad personen skrivit och riktar bara in sig på vad den skrivit fel...å då tycker jag att det är onödigt...För det var förmodligen inte det som personen i fråga ville veta...
    Det finns bättre/sämre sätt att tala om det på om man nu tvunget måste påpeka stavfelen!!!

• JsN
    Danbala skrev 2006-03-29 13:19:24 följande:
    Jag tycker personligen att just sådana forumsregler är för "liberala". (Språkfascist, javisst!)Ett annat ställe jag är på har färre gränser för vad man får säga åt varandra. Den språkliga regel som finns är "Språket som gäller är engelska", så när någon skriver för slarvigt, eller försöker med sms-språk eller 1337-speak så blir de hastigt och lustigt sågade jäms med fotknölarna av andra. Och tänka sig! Nästan ingen visar sig vara helt dyslektisk och ger upp och drar därifrån - utan de tjafsar om "yttrandefrihet" ett tag och sedan fattar de galoppen och skriver resten av sina framtida inlägg på, om inte god så åtminstone helt duglig engelska. Mysko...
    Snopes? Fast där brukar det finnas (eller fanns då jag var där mycket) en viss förståelse för de som inte hade engelska som modersmål. Goda försök brukade premieras.
    *hälsosamt lat*
Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!