• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Sallisen

Junipingla

Jamen precis så menar jag! Då kan man rätta sig själv. Jag skulle bli hemskt generad om jag gått omkring och trott att ett visst ord skrivs på ett visst sätt och sen säger ingen något!!

Rätta mig, please! :)

Det är som när man har kjolen innaför strumpbyxorna, vansinnigt pinsamt om ingen säger till!!!! ;)

• Pikku Enkeli

Så hr kan en dslektker stva och nte se at dt sknas bokstver..

Och jag kan lova att den personen kommer att stava minst lika fel nästa gång, hur många ni än är som påpekar detta. Eller nej förresten, dyslektikern kanske inte alls kommer stava fel nästa gång, för det kanske inte blir en nästa gång. Många dyslektiker drar sig för att skriva just på grund av att folk jämt påpekar deras stavfel och det tycker jag är synd.

• Sallisen

PikkuEnkeli

Och fortfarande säger jag att jag ser skillnad på de fel som en dyslektiker gör och de fel som görs av lathet.

JAG skulle aldrig drömma om att kritisera en text som den du gav som exemepel, det är ju tydligt som bara den att det är en dyslektiker som skrivit. Och jag vet att det inte är så lätt för en dyslektiker.

• Jennie med ie

Pikku. Det är ju rätt stor skillnad mellan ditt exempel (som jag nog hade antigit antingen berodde på dyslexi eller trasigt tangentbord) och på de som t ex stavar korrekt i övrigt förrutom att de hela tiden skriver diskution, deprission, medusin osv...

• ming

PikkuEnkeli-> Nu menar nog ingen här om dyslektiker, men om man skriver ett helt felfritt inlägg, men skriver värkligen istället för verkligen (som nån hade som exempel) så är man nog inte dyslektiker.

• Sallisen

Jennie med ie och ming:

Just så menar jag! Kunde inte komma på exempel nyss... Det är som sagt var skillnad på fel och FEL.

• Edie

PikkuEnkeli skrev:

"Så hr kan en dslektker stva och nte se at dt sknas bokstver.."

Exakt. Dyslektikers stavfel skiljer sig ofta från icke-dyslektikers, det ligger liksom i sakens natur. Jag skulle aldrig medvetet kritisera en dyslektiker. Andra felstavare är dock en annan femma... ; )

• Trinity78
    Danbala skrev 2006-03-29 13:34:02 följande:
    Kaosspassageraren:För ett STRÅLANDE exempel av hur ögonblodsframkallande det är att läsa, gå till Google, ta inställningar (bredvid sökknappen), och ändra "Visa Google-tips och -meddelanden på:"-rutan till språket "hacker".Spara inställningarna och kör lite vanligt googlande sedan! Folk som skriver så på boards på ett forum på nätet där folk vill prata med varandra, förtjänar all stryk de kan få!
    Det där var ju dökul! Klingon och Bork! Bork! Bork! (svenske kocken i Mupparna) är mina favoriter.

//OT
    Reality is a bore
  • Pikku Enkeli

En dyslektiker kan stava fel på verkligen och värkligen.. De använder sig nämligen ofta av fonetiskt stavningssätt.. Och det ger inte heller då någon större effekt att påpeka stavfelet..

• Danbala

Trinity78:

Jajjemen, som om det inte fanns tillräckligt med sätt att slösa bort tid vid datorn redan, så...

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!