• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Trinity78

Shit, det var inte meningen att bomba biomedbonus med korrektursinlägg! Förlåt.

Reality is a bore
  • Jennie med ie

Enda mot enda kan inget henda?

• k girl

Biomedbonus:

Man skriver "dagarna i ända" (som i att hela dagarna, till dagsändan - slutet på dagen, så det blir ju i princip som en rumpa! ), men "en enda" (som i en ensam).

• Trinity78
    Danbala skrev 2006-03-29 15:04:46 följande:
    Trinity78:Jag var tuvcngen att kolla förut också, och 5-8% stod det på www.ki.se/dyslexi/vad_ar_dyslexi.htmlSå, var tjugonde person, i alla fall...
    Rackarns. Jaja, så går det när man inte kollar fakta ordentligt. Tack ändå Danbala för att du konstruktivt påpekade mitt fel så att jag kan lära mig att inte göra samma sak en gång till i framtiden.

Reality is a bore
  • biomedbonus

ja det var inte för att klaga på Ts men allt detta men ändor har gjort mig förrvirrad
    för jag kan då inte stava
    grammatiken är inte ett + den heller .....men en jag kämpar tappert vidare

• Edie

lilla mej: "Ska man hacka ner pa folk for att de har problem? eller maste man ga hogskola for att fa skriva pa fl?"

Nej, absolut inte. Jag har samma problem som Danbala, och jag kan tillägga att det inte har med utbildningsnivå att göra. Problemet är nog snarare den slappa inställning som många lärare har idag. Det är egentligen en attitydsfråga - folk är absolut inte dummare nu än för fyrtio år sedan.

• k girl

Oj oj, haha. Vi är visst många besserwissrar här.

• lilla mej

Jennie med ie

Men varfor ser du det som din stora uppgift att se till sa att alla kan stava, jag har hittills inte sett det som ett problem. Tror nog det ar ni som har problem som maste papeka fel som anda gor.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!