• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • kimmye

Har själv dyslexi, är tacksam när någon rättar mig...så nåsta gång jag stavar ordet så kommer jag i håg hur det skulle stavas..förhoppningsvis *L*

• Edie

"Vissa personer har problem med stavningen - så är det bara. De kanske inte heller har intresse heller av att lära sig skriva felfritt - så varför ska det påpekas så länge som folk förstår vad som menas... våldtäckt eller våldtäkt - vi fattar ju vad personen menar och är det verkligen FL's uppgift att leka 'svensk rättstavningslärare' ? "

Ja, absolut. Svensklärarna verkar ju inte sköta sina jobb längre.

(Ledsen, men jag kunde inte låta bli. Jag går och gömmer mig nu.)

• Trinity78

Detta är i alla fall ett populärt ämne. 152 inlägg på 2½ timme. *impad*

Reality is a bore
  • lill linda 82

med risk för att få skit över mig...
    men ska man sitta o reta sig på sånna saker borde man ju kanske sitta på forum o "chatta"..
    att märka hur nån skriver fel är ungefär som att säga till nån som stammar att -lär dig prata som folk för f*n!
    jag tror att hur man stavar ligger nog mkt i vart man kommer ifrån också, hur man pratar o sen kan det ju ligga andra fel bakom.

• Fruxo

jag e ordblind (fattar inte att man döper det till dyslexi det e ju jättesvårt att stava). om nån skulle rätta mig för nåt stavfel skulle inte jag ta illa upp om det gjordes på ett snyggt sätt :)

nu vet inte jag hur du TS gjorde.

har haft dett i stortsätt hela skolgången men det fastslogs nångång i högstadiet när jag var hos läkaren. det e nåt jag slås mot varje dag har problem med grattis/gratis, glass/glas vilket ord som e vilket, haft extra svenska mm. så som sagt jag skulle inte ta illa upp om man rättade mig så länge det inte görs på nåt elakt tycket sätt utan snällt o med villjan att hjälpa o kanske förklara att typ två såna bokstaver kan inte sitta brevid varandra för att...........

• Jennie med ie

Fruxo "jag e ordblind (fattar inte att man döper det till dyslexi det e ju jättesvårt att stava)" Hehe, mycket bra poäng!

• Trinity78

FLs redaktion kanske skulle införa en inställning på allas profiler som man måste kryssa i
    - Jag har/har inte dyslexi
    - Det är okej/inte okej att rätta min stavning

Reality is a bore
  • Danbala

Fruxo:

"fattar inte att man döper det till dyslexi det e ju jättesvårt att stava"

Hehehe! Ja, det är ju egentligen lika tossigt som för folk som måste berätta att de lider av "artikulationssvårigheter"!

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!