• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Pikku Enkeli

Sallisen:
    Tar inte din man illa upp om någon utomstående rättar honom då? Att någon i ens närhet rättar ser nog de flesta som något positivt, men inte när det är "anyone"..

• Sallisen

PikkuEnkeli

Nej, jag har aldrig hört honom säga att han skulle ta illa upp ens om det är någon utomstående som säger till. Och vi pratar om allt, så då hade han sagt det till mig om det var så!

• Kaosspassageraren

D: Nu så... Sånt där borde vara förbjudet! (Inser att jag i mitt letande efter svenska nästan bytte till swahili. Var väl tur att jag inte gjorde det kanske... ) Sorry alla för OT!

• Sallisen

Danbala

Haha, ja... Då är man nog "illa" ute om man tycker att det ser ut som vanlig text och läser det utan att blinka! :)

• Junipingla

Jag sitter själv som webbredaktör på en stor community och stöter dagligen på enormt många som verkligen slarvar sig igenom allt de skriver.

Vi får kändisnyheter ifrån ett företag och en tjej där (för övrigt själv en kändis - ingen namngivning) särskriver, stavar fel, använder fel ord (sätt istället för sett tex) och det är otroligt enerverande att behöva korra ALLT hon skriver.
    Jag uppmärksammade henne på detta i förrgår, skickade ett vänligt mail men ifrågasatte om det verkligen var min uppgift att korrekturläsa det hon skrev. Fick ett nosigt svar tillbaka.

Är inte konstruktiv kritik bra? Speciellt om den ges på ett vänligt sätt.

• Sallisen

Junipingla

Konstruktiv kritik borde man ju kunna ta! VILL man inte skriva rätt, jag undrar!

• ming

Junipingla-> Det undrar jag med. Folk tar konstruktiv kritik på fel sätt. Jag gjorde så på mitt jobb för inte så länge sen, skickade ett internmail till en tjej som hade gjort fel (fast ingen fara skedd, tänkte bara upplysa så att det blir rätt nästa gång). Fick ett riktigt bitchigt svar tillbaka om att alla inte kan vara lika perfekta som jag osv.... Vad är det med folk egentligen?

• Jennie med ie

Av nån anledning blandas ofta konstruktiv kritik ihop med påhopp.

• Junipingla

Sallisen: Ja jag förstår inte det. Jag är själv väldigt språkintresserad men har också problem med vissa ord. När andra (maken oftast) rättar mig så hjälper det ju mig att bli bättre!

• Junipingla

ming: Klassiskt! Ungefär som det svaret jag fick. Istället för att svälja stoltheten och tacka för hjälpen!

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!