• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Trinity78
    mosterYster: Jag håller helt och fullt med dig där. Det är lustigt vilka "påhopp" som är accepterade.
    Jennie med ie skrev 2006-03-29 15:05:20 följande:
    Enda mot enda kan inget henda?
    men vender man på stäken blir det allvar i läken
    Reality is a bore
  • Danbala

Trinity78:

Hehehe. Jag litar inte till 100% på den siffran heller, såklart, men KI brukar ju vara pålitliga. Poängen var mer att det verkar lite lätt oklart hur många som har problemen.

• Jennie med ie

lilla mej, varifrån får du att jag påpekar stavfel??

• Danbala

Att venda på en stäk låter verkligen obscent. Och smärtsamt. Värkligen!

• Trinity78
    Danbala skrev 2006-03-29 15:08:56 följande:
    Att venda på en stäk låter verkligen obscent. Och smärtsamt. Värkligen!
    Fy på dig Danbala!
    Reality is a bore
  • lilla mej

jennie med ie:

Ja om du inte gor det sa tycker du ju att det ar ratt att man ska kunna gora det till vem som helst och tro att dom inte kommer tycka att det ar pahopp...

• Jennie med ie

lilla mej, jag tycker det är OK att ge _konstruktiv kritik_ och på ett _bra_ sätt påpeka stavfel om det inte uppenbart rör sig om t ex dyslektiker. Konstruktiv kritik alltså, inte klagning, hackning eller skit....
    Men jag har inte påstått att jag själv brukar göra det, eller hur?

• Danbala

lilla mej:

Nu ska jag försöka att inte låta dryg, för det är inte mitt mål! Vi har harvat igenom den här diskussionen två "varv" redan nu, och redan hunnit igenom att förklara hur vi ser på det, de flesta av oss "rättningsgalningar" här säger att det beror på hur man gör det, och även att det finns vissa tillfällen då det är direkt _lämpligt_ att göra det.

• Danbala

lilla mej:

Hehe, jag gör oavbrutet postningsfel! (Trycker för fort!)

Alltså, ingen säger att man ska påpeka alla fel hela tiden, eller att det vore önskvärt, men att det är jobbigt att det i reglerna står i klartext att det är förbjudet att påpeka stavning.

(Jag kan ha summerat det lite fel, färgat av mitt sätt att läsa folks inlägg.))

• lilla mej

jennie med ie: Nej kanske du inte har, men hur sager man egentligen till nagon man inte kanner att den inte kan stava utan att det ses som att klaga?

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!