• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Jennie med ie

GravidMalin, ja det har jag ju sagt hela tiden Att det finns sämre resp bättre sätt.

• Danbala

PikkuEnkeli:

Givetvis. Jag har också hört av dyslektiker att det inte direkt hjälper dem att läsa, när ett inlägg är dåligt skrivet och formaterat?

• GravidMalin

Aha...jag har nog missat lite då sorry...

• Sallisen

Min man är dyslektiker och tar verkligen inte illa upp om jag nån gång säger till. Han brukar ofta be om hjälp just för att det ska bli rätt.

Jag har svårt att förstå varför man ska ta illa upp om man får hjälp!!! Ärligt, men jag kan inte förstå det. Var tacksam att nån försöker hjälpa dig.

• Danbala

JsN:

Nej, Discworld MUD. Men samma sak där som med här och dyslexiargumentet - man märker så gott som alltid om någon försökte få till det rätt, eller bara slarvade eller t.o.m. försökte få till det fel.

Säger någon, även där, att de har dyslexi eller knappt _kan_ engelska finns det acceptans för det med. (I alla fall så länge de inte är ena dryga jäklar. )

• Kaosspassageraren

AAAAAAAHHH Danbala, hur får jag tillbaka till svenska igen nu då?? Mina ögon blöder, aaaaaahhh?!

• Edie

"Om ni är så rädda för svenska språket utveckling så får ni nog vända er någon annanstans"

Jen nifer: Ortografi och talspråk är inte samma sak. Jag ser inget skäl till att tillåta alla möjliga stavningsvarianter.

/Edie, gnällig ; )

• Danbala

Lycka till! (Mwahaha...)

Gå in på "PR3F3R3N(3Z" och leta rätt på "5W3di5h" (som ju vem som helst kan se är "Swedish"...

• Sallisen

Danbala

Med lite god vilja går det ju faktiskt att läsa det där... men jag skulle inte vilja läsa sån text hela tiden, hua! :)

• Danbala

Sallisen:

Nej, man blir hyfsat trött på det!

Fast som någon sa, det värsta med 1337-5p34k är när man kan läsa meningar av det utan att ens anstränga sig...

Och så finns det ju olika "dialekter" också.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!