• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Jennie med ie

Trinity78. Skulle finnas många såna val...
    - Jag tål / tål inte att någon har avvikande åsikter
    - Jag vet / vet inte hur man beter sig på ett diskussionsforum
    - Jag tar / tar inte konstruktiv kritik som påhopp
    Osv...

• Danbala

Trinity78:

Eller att det blir tillåtet att påpeka stavfel om det är _relevant_.

Som när någon just vill veta mer om någon särskild form av "xx-deprition", men inte hittar bra info, då känns det ju fel att reglerna förbjuder en att svara:

"Testa att stava det "xx-depression" istället och använd google, så får du nog upp många träffar."

Nu har jag iofs svarat på det sättet ändå, och aldrig blivit anmäld, men visst tusan har jag, noga räknat, brutit reglerna.

• lilla mej

fast vill jag ha hjalp med stavning sa fragar jag och vill inte bli papekad. (fast det har jag i och forsig inte blivit annu) men varfor ser ni alla det som att ni maste ratta folk? Forstar ni inte ett inlagg bara ignorera det.... Jag har inte rakat ut for nagon som stavar sa jag inte kan forsta ....

• Jennie med ie

lila mej. Har du läst tråden? Där finns svar på det du nyss skrev.
    Det handlar inte om att man "måste rätta folk", det handlar om att det ska vara OK att konstruktivt och vänligt påpeka ett stavfel.

• Danbala

lilla mej:

Om jag ignorerade alla svar till mig för att de är skrivna på ett sätt som är jobbigt för mig att läsa skulle folk bli sura på det, och klagade de på det och jag svarade "Nej, de var så dåligt skrivna så jag hoppar över dem" tror jag att det sannerligen skulle ta hus i helvete.

Börjar jag läsa en ny tråd där det är för jobbigt språk så skiter jag i den, ja.

• SpecialK

Jag rättar inte folk, men skulle ibland vilja hjälpa för det kanske blir lite pinsamt för den personen i fråga som skriver något så väldans fel.. men just för att folk kan ta illa upp och störa sig på hjälpsamhet så törs jag inte..

• ming

Lill linda 82-> Om du hade läst hela tråden så hade du sett att alla här anser att det är okej om man har problem med det. Men vanlig slarv/lathet är otroligt jobbigt att läsa.
    Precis som det ibland är jobbigt att förstå vissa dialekter/ord och då brukar jag faktiskt säga det. Men jag hade aldrig sagt till en som stammar att lära sig prata riktigt, däremot har jag sagt till en stammande att jag inte förstår. Inte på nåt elakt sätt, men jag förstod verkligen inte.

• Jennie med ie

SpecialK, detta är inte enda gången som folk kan störa sig på hjälpsamhet. Ta bara t ex om man utan att vara otrevlig informerar om att det finns andra trådar på samma ämne där svar kan finnas, eller om att man bättre får svar under annan rubrik. Där kan det verkligen ta hus i helsicke (vilket jäkla uttryck förresten).

• SpecialK

Råkade posta innan jag var färdig, så jag fortsätter: För mig är det att jämföra med att ha toalettpapper hängande från byxorna.. nog säger man väl till.. annars blir det pinsamt för den som går så? Nu pratar jag självklart inte om små stavfel, utan rejäla och ofta pinsamma felstavningar.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!