• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Fia Lundbom

Vissa personer har problem med stavningen - så är det bara. De kanske inte heller har intresse heller av att lära sig skriva felfritt - så varför ska det påpekas så länge som folk förstår vad som menas... våldtäckt eller våldtäkt - vi fattar ju vad personen menar och är det verkligen FL's uppgift att leka "svensk rättstavningslärare" ?

• Jennie med ie

lilla mej, man säger helt enkelt inte till den att den inte kan stava Utan man kan t ex skriva "den bilen, som f.ö stavas Ferarri, har jag alltid drömt om att ha".... T ex.

• ming

Lilla mej-> Om man säger det på ett snällt och artigt sätt så är det upp till den som får kritiken hur de vill bemöta den.

• Trinity78
    lilla mej: Det är väldigt skillnad på sak och person. Tyvärr är det alltför många som inte förstår det. Eller snarare, vill inte förstå.
    Reality is a bore
  • Danbala

magnus07:

Helt rätt! Om stavningskommentaren verkar vara ett sätt att vinna mark i diskussionen så är det ju helt vidrigt och ungefär i stil med "Och förresten har du fula ögon!"

• Danbala

Jennie med ie:

Vore det inte bättre i så fall att säga åt dem att den stavas Ferrari?

*duckar, springer och väntar på anmälan*

• Danbala

Jennie med ie:

Åh nej, där försvann min smiley också.

Efter mitt ELAKA inlägg nyss skulle det ha varit med en sådan:

• Jennie med ie

Danbala, vad f*n det blev så rätt uppe i mitt huvud men fel på tangentbordet *anmäler*

• Lillan7704

Jag håller med TS!

Och jag blir glad om någon rättar mig om jag stavat fel.. Bara det görs på ett snällt sätt..

• Trinity78
    Danbala skrev 2006-03-29 15:20:15 följande:
    Jennie med ie:Vore det inte bättre i så fall att säga åt dem att den stavas Ferrari?*duckar, springer och väntar på anmälan*
    Det kanske är en billig asiatisk kopia? Som Rollex t.ex.
    Reality is a bore
Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!