• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Junija

Trinty78:

Jag tycker att det är skillnad på att påpeka stavning och att skriva "du har inte barn va?". Om själva diskussionen grundar sig på erfarenheter kring barn, så kanske någon frågar just pga att denne känner att inläggsskrivaren faktiskt inte har erfarenheten för att kunna ge ett tillfredsställande svar/kommentar.

Om diskussionen INTE handlar om barn och erfarenheter kring föräldraskap så är ju "du har inte barn va" inte befogat att skriva.

Sen kan man ha åsikter kring om detta är trevligt eller inte. Men det är en helt annan sak.

I samma diskussion om barn så är påpekandet om stavning totalt ointressant. Skulle ämnet däremot röra sig om just stavning, så är stavningskommentarer kanske befogade...

• mosterYster

Men det var inte grejen - diskussionen kan handla om hur kul det egentligen är att ha två vilda ungar springande runt sitt bord när man är ute och äter och försöker ha trevligt. Jag kanske säger att föräldrarna borde hålla reda på sina ungar eller skaffa barnvakt, varpå jag kan få svar som "jaja, vänta bara tills du själv får barn, du vet ingenting om... " Eh, jo, jag tror mig veta att man inte förstör en kväll för andra människor, så, är era ungar helt oregerliga så skaffa barnvakt, om inte det går, stanna hemma. Och ägna tiden åt att uppfostra era barn.

Men det var bara ett EXEMPEL på hur viss lynchning är tillåten medan en vänlig kommentar i hjälpsamhetens anda är förbjuden! En annan grej där det är fullt tillåtet att hoppa på folk, är när någon avslöjar att hon inte lyckats sluta röka trots att hon är gravid. Då blir det rena häxjakten... även om tjejen skriver att hon verkligen har försökt, hon är orolig för barnet etc etc, så måste en hel drös tala om att hon är dum i huvudet och VET hon inte att det kan skada barnet och det kan väga för lite vid födseln, för att sedan bli knarkare som 12-åring och dö som 23-åring... Nä, då är det inte tal om påhopp och onödiga tillrättavisanden (ja, bruden ifråga vet nog att det inte är bra att röka när man väntar barn... ) utan då är det HELT legitimt att jaga henne med blåslampa...

• Trinity78

Tack mosterYster. Du förstod precis vad det var jag försökte säga.

Reality is a bore
  • Junija

mosterYster:

Jo, men själva diskussionen bottnar ju ändå i ämnet barn, deras uppförande, föräldrarnas roll i situationen osv. Även om kommentaren kanske inte är "korrekt" enligt dig, så anser ju ändå någon att om man har barn eller inte, spelar roll i just denna situation, och om man ska visa förståelse eller inte.

Att kommentera att diskussion inte stavas "diskution" har ju _inget_ med barn eller ämnet öht att göra.

• Fia Lundbom

Angelica80: Tror du att personen som stavar så dåligt som ditt exempel nedan skulle lära sig stava rätt om du påpekade det ?

"Men om nån skriver mer " Änn dagg närr vi varr utte åck gik stöte vi på än rev"
    Då kan man påpeka."

Tycker man det är jobbigt att läsa kan man bara klicka bort det...

Håller med Junija -
    "I samma diskussion om barn så är påpekandet om stavning totalt ointressant. Skulle ämnet däremot röra sig om just stavning, så är stavningskommentarer kanske befogade... "

• mosterYster

Så att bara för att man inte enbart håller sig till ämnet så ska man få en reprimand??? Jag tycker nog att många, för att inte säga de flesta, trådarna här inne ofta spretar iväg åt alla möjliga håll. Men det är tydligen bara stavningskommentarer (även om de är vänligt framförda) som inte tillåts vara OT.

• Junija

mosterYster:

Om jag diskuterar hundar och deras uppförande i bostadsområden och jag skriver att jag inte tycker om att vissa hundar skäller för att de är ensamma hemma då och då: ?hundägarna måste drässera sina hundar på ett bättre sätt eller göra sig av med dem?. Om jag får svaret ?Du har inte hund själv va? Det är inte så jättelätt att dressera hundar som du tycks tro, det tar ganska lång tid innan de vänjer sig vid att vara hemma.?
    Så nej, jag har inte hund själv, men jag tycker ändå att det är jobbigt med skällande hundar och tänker förbehålla mig rätten att klaga på hundägaren.

Om denna inläggsskrivare istället skriver ?Dressera stavas inte med Ä? så undrar jag vad _det_ har med diskussionen att göra
    Eller vet du på vilket sätt stavningskommentaren driver diskussionen åt rätt håll?

Den första kommentaren handlar ju iaf om att jag inte är tolerant emot hundägare, och att jag kanske inte kan förstå situationen eftersom jag inte har hund. Den andra...? Ja, förklara gärna...

• mosterYster

Määääään - det var ett EXEMPEL!!!!! Det var inte kommentaren I SIG jag påvisade, utan TONEN! Förstår folk inte vad ett EXEMPEL betyder? Som Angelica80 också skrev - hon gav ett (iofs något överdrivet) EXEMPEL på urusel stavning.

Som om jag skulle skriva: Om en liter mjölk kostar tex 10 kr.... så betyder inte det att en liter mjölk KOSTAR 10 kr...

GAAAH! Vad jag ville ha sagt att det är OK att LYNCHA folk ibland, medan en trevlig rättelse INTE tillåts! DET är konstigt!

(Ursäkta alla stora bokstäver, blev visst lite upprörd )

• TvåM

Om ingen någonsin säger något hur ska man då veta att man stavar fel? Vill man bara väl, och inte har några översittarfasoner kan man väl få rätta lite stavfel ibland!

• smultronbubbla

Det är väl bra att det "daltas" på detta forum.
    Jag har sett så många forum där det knappt finns några regler och där mår man nästan dåligt va att vara. Även om de inte ens skriver till en själv.
    Vill man hellre vara på ett sådant forum, så är det ju bara att byta...

Förövrigt tycker jag inte det är okej att påpeka folks stavning på ett forum. Visst, en del kanske gör det i alla välmening, men jag kan tänka mig att det inte känns så kul för den utpekade.
    Öppna en tråd om stavning annars och ta upp de ord som folk stavar mest fel på.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!