• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Tissa

Ville bara förtydliga att det då gäller att snällt tala om hur ordet stavas och att det inte handlar om konstiga påhopp.

Har jag kommit fram till samma sak som Ni andra?

• Jennie med ie

Kort sammanfattning:
    Vi är några som tycker det är OK att påpeka stavfel då det är uppenbart att det inte rör sig om t ex dyslexi utan t ex där det i övrigt stavas rätt men vissa ord upprepas felstavade gång efter annan och då det görs på ett konstruktivt och vänligt sätt. Det handlar alltså inte om att vara petig och kommentera minsta lilla stavfel, ej heller om att göra påhopp, klanka på personen, kasta skit på nån osv...
    Exempel som tagits upp är t ex när nån söker efter något på nätet men inte finner nåt och då har stavat ordet fel... eller då samma ord stavas fel på samma sätt hela tiden och personen inte verkar medveten om det.... eller då felstavningarna gör det svårt att läsa och förstå texten...

• Gisse the one and only

Det handlar alltså inte om att vara petig och kommentera minsta lilla stavfel, ej heller om att göra påhopp, klanka på personen, kasta skit på nån osv...

Om det inte handlar om detta, VAD handlar det då om?

Varför inte då bara låta det vara?

• Patrik

Vi har reglerat att det är otillåtet med språk/stavningskommentarer i villkoren just för att det alltför oftast leder till påhopp/kränkning även fast det inte var avsikten från början.

Man skulle kunna sammanfatta det som att vi hjälper många att slippa onödiga konflikter och pajkastningar genom att bara följa denna enkla regel.

/Patrik - Familjelivs redaktion

• Sallisen

OJ, vad ni skriver. Nu orkar jag inte hänga med längre! :(

• Bigfoot

Har inte läst hela tråden , men vad spelar det för roll om hundra år om någon stavar fel?

• Jag älskar Flora

Gislöv:

Det handlar om att vårda det svenska språket, helt enkelt.

• Angelica80

Jag tycker det är ok att påpeka sålänge det inte är för jävla petigt.
    Om nån skriver tex såhär " Enn dag när vi var ute ock gick stöte vi på en räv".
    Då tycker jag man kan låta bli liksom.

Men om nån skriver mer " Änn dagg närr vi varr utte åck gik stöte vi på än rev"
    Då kan man påpeka.
    För stavar nån så grymt dåligt så är det frukatansvärt jobbigt att läsa tycker jag....
    Och skulle jag stava så dåligt hade jag varit glad om nån ville visa mig hur det ska se ut och tacksamt ta emot hjälpen om den ges på ett snällt sätt.

• Trinity78
    Patrik skrev 2006-03-29 18:13:02 följande:
    Vi har reglerat att det är otillåtet med språk/stavningskommentarer i villkoren just för att det alltför oftast leder till påhopp/kränkning även fast det inte var avsikten från början.Man skulle kunna sammanfatta det som att vi hjälper många att slippa onödiga konflikter och pajkastningar genom att bara följa denna enkla regel./Patrik - Familjelivs redaktion
    Jaha du Patrik. Trevlig tanke men alla de som påpekar att "du har inte barn, va?" slipper undan utan åtgärd. Det tycker inte jag är schysst.
    Reality is a bore
  • lilla mej

angelica80: Har du sett nan stava sa? det skulle va min mormor men hon har ju ingen dator sa ni lar inte hitta henne har

Tycker patrik sa en bra sak, folj denna enkla regel..........ingen rattstavning at andra please.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!