• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • ElinK

visst kan de vara löjligt o bli tillsagd här på forumet angående stavfel osv, men ja tror det handlar om pedagogik!

Det är "fult" att tillrätta visa satvfel o uttryck direkt utan man ska göra det indirekt men en upprepning!

men jag skulle nog oxå bli lite smått irreterad om ngn tillrättavisade mig hela tiden (om det nu var så att ja hade dyslexi).

Men dock löjligt att få en tillsägelse!!

• mosterYster

Fia:
    Kanske inte, men om en person skriver "jag behöver recept med crem fraish opch jag har googlat men hittar inget" så hjälper det ju till omman påpekar att det stavas crème fraîche... (ungefär som Danbala skrev högre upp, men detta var ett annat exempel )

• Danbala

Brist på kommatering brukar faktiskt ställa till det mest för mig i förståelsen av det jag läser. (Eftersom följden ofta blir syftningsfel också, jo...)

• Jennie med ie

lilla mej, eftersom du själv verkar veta att jämförelsen inte är relevant så varför då ens dra den?
    Ingen, och allra minst jag, har skrivit att det är OK att alltid och hur som helst påpeka vilka fel som helst för vem som helst... det hade man sett om man läst tråden skulle jag tro.

• Fia Lundbom

Danbala: Jo - visst är det jobbigt att läsa en sån text... håller med.

mosterYster - I ett sånt fall så är det ju glasklart att man ska hjälpa till med stavningen - det tycker jag med.

• SpecialK

Härligt för oss girls att avreagera oss lite så här på eftermiddagen :)

• Tissa

Själv skulle jag bli glad om någon påpekade att jag stavade fel. Då vet man ju om det till nästa gång, eller hur?

Förstår faktiskt inte varför man ska bli sur över en sådan sak. Är det för att man inte vill ha hjälp, för att man inte vill kunna stava ordentligt eller... Ja, eller vad?

Skriver själv inte helt korrekt men hoppas iallafall att folk förstår vad jag menar!

Danbala, stavas det "schystast" elelr "schysstast" ?

• Tissa

Eller ska det ju vara..... lite för snabb ibland.

• lilla mej

Sa NAR ar det ratt att ratta nagon man inte kanner? Nar kan man veta att den inte kommer ta illa upp? Jag tycker att man kan vara lite mer forstaende. Ge mig ett saaaa hemskt stavfel som skulle kunna satta en manniska i en fruktansvard situation, sa ni maste agera hjaltar och ratta till. Ja medar kan inte heller stava till crem fraish men alla fattade ju vad det bettyde sa varfor ens uppmarksamma det? Det blir ju som sagt bara pinsamt for personen.

• Jennie med ie

lilla mej jag råder dig åter att läsa tråden, där finns svar på det du nyss skrev också.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!