• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Danbala

Tissa:

Grejen är att jag personligen föredrar stavningen "schyst", men SAOL har "schyst" (senast jag kollade) så jag försöker testa att omvända mig själv!
    (www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=271724&viewAll=true)

"justare" tycker jag egentligen bäst om, men det blir så ofta missuppfattat. Skriver man "juste" finns det alltid någon som tolkar det som en sms/chat-ifiering av "just det"!

• Danbala

Tissa:

Hehe. Jag föredrar "schysst", skulle jag skriva!

• Tissa

Jennie,

Kan inte Du sammanfatta lite snabbt bara....
    Orkar inte läsa igenom 20 sidor.

När får man rätta?

• Fia Lundbom

Varför inte bara svara på Lilla Mej's fråga ?

• Tissa

Danbala,

Jag föredrar också schysst!

Schyst skulle jag uttala annorlunda, med ett längre y.... vilket låter helt fel i mina öron...

• Trinity78
    Fia Lundbom skrev 2006-03-29 16:02:33 följande:
    Varför inte bara svara på Lilla Mej's fråga ?
    För att varför ska vi behöva upprepa oss gång på gång på gång?
    Reality is a bore
  • Tant Green

Jag tycker det är onödigt att påpeka hur andra stavar om de inte ber om mina synpunkter. Dessutom hoppar jag oftast över de inlägg som är alltför dåligt skrivna för att det är så jobbigt att läsa dem.

• Fia Lundbom

Nåt som är värre än stavfel (tycker jag alltså..) är när nån frågar nåt - och så får man till svar "Läs tråden" som kanske är på 40 sidor...

• Tissa

Hmm... Har nu skummat igenom tråden och blev faktiskt inte mycket klokare...

"Språkpoliser" tycker det är ok att rätta andra, de som är medvetna om att de är dyslektiker tycker det är ok att bli rättade och sedan har vi några som inte tycker det är ok?

• Jennie med ie

Fia, tråden har knappast varit 40 sidor hela tiden och svaret har upprepats med jämna mellanrum under hela trådens gång...

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!