• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • lilla mej

ja jag forstar fortfarande inte varfor det skulle vara ratt att kritisera okanda manniskor for att de gor fel eller har ett problem, oavsett huuuuuuur (ursakta HUR for den som inte forstod) snallt man sager det. Det ar ju liksom inte ert problem. Jag bor nu i irland och pratar och skriver engelska som en kraka fast ingen bryr sig jatte skont! och jag vagar mer da for att folk har mer forstaelse.

• Jennie med ie

lilla mej, skilj på sak och person! Det handlar inte om att _kritisera människan_...

• Fia Lundbom

Varför inte dra det ännu längre....

"Hallå där - du glömde frågetecken "...
    " men... där ska det vara nytt stycke"
    "... glömde du inte punkten där - och stor bokstav efter...."

• Kaosspassageraren

Fia Lundbom, har du läst tråden? I den framgår det rätt tydligt att det inte handlar om att sitta och märka ord, utan att diskret kunna påpeka att ngt inte är rätt, om fara för missförstånd finns. Precis som man kan påpeka att gult och rött blandat blir orange om någon skulle påstå att det blir grönt.

• cissi24

Tycker det är helt okej att påpeka saker som man ser är fel.

• Fia Lundbom

Jo jag har läst tråden - men det kan väl inte vara speciellt ofta som någon stavar så fel så det blir missförstånd..?

• Trinity78
    Fia Lundbom skrev 2006-03-29 15:45:46 följande:
    Jo jag har läst tråden - men det kan väl inte vara speciellt ofta som någon stavar så fel så det blir missförstånd..?
    Jag tycker att det händer ganska ofta. Fast särskrivningar är ännu värre på att skapa missförstånd.
    Reality is a bore
  • Jennie med ie

Trinity, och syftningsfel.....

• Danbala

Fia Lundbom:

Jag påpekar ibland för folk att det var väldigt jobbigt att läsa vad de skrivit och ber om ursäkt på förhand för att jag kanske har missförstått dem. Alltså - ibland ser det ut något i stil med:

jo ja måste skriva ja behöver hjalp vet inte va ja ska göa min kompis min pojkvänm han vba prata med min bästis och sa at than kanskeinte tycker jag är fin i min frisyr nu ikanske han lämnar mig????? va ska ja göra och sne så en gpång förut hade han pussat en anna tjej men det var alldelels innan vi blev ihop och han kanske gillar henne nu igen hjälp!!!!!!

(Fast mycket längre.)

(Nej, jag överdriver INTE.)

Om TS sedan undrar varför hon inte får några svar eller blir arg över att folk missförstår henneså känns det nästan schystast att börja med att säga att med tanke på styckeindelningar och meningar och att allt bara är en stor klump av text är det lätt att läsa det fel och missförstå.

*shrug*

• lilla mej

Jennie med ie : Jo men det blir personligt, skulle du vara ute och dansa salsa tex och jag kommer upp hej tjejen du sa dar dansar man inte salsa(med ett stort leende och varsta gulliga attityden) skulle du inte ta det personligen?? Ja vet det ar en stor skillnad pa stavning och salsa men eftersom det handlar om att man ska fa saga till om nagon gor fel sa tyckte jag att det inte gjorde nagot!

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!