• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Jen nifer

De beror ju på hur man påpekar

MEN varför påpeka?
    Om han/hon nu stavde o stavar fel så är de ju hans lr hennes problem.
    Är de så jobbigt att läsa låt bli.

Tcker de är löjligt att kommentera det.

Många har idag svårt för att stava, Jag själv har väldigt svårt för det på datorn o en del har rent utav dyslexi som du skrev.

A nej ja tycker de är urlöjligt. Varför hålla på att komentera andra.

• Skrinda

Sallisen! Håller med dig, men skippar själv stor bokstav när jag har dottern i knät (något som jag antar ganska många här har ibland). Så ibland kan det nog vara vårt "familjeliv" som är orsaken till de fula inläggen

• Sallisen

Edie

Ja, man borde nog ge upp...

Fast samtidigt tycker jag att vi borde värna om vårt svenska språk. Tänk om utvecklingen får fortsätta som den gör nu... om hundra år kanske alla skriver:

"e d ql lr?" (=Är det kul eller?)

Hemska tanke!!!

• Fia Lundbom

Fånigt att anmäla för en sån sak - men å andra sidan tycker jag det är onödigt att anmärka på stavfel när personen ifråga kan göra sig förstådd - och man förstår inlägget.
    Det är ju ändå det som skrivs och menas som är av betydelse.

Jag förstår om man blir irriterad om ett inlägg skrivits, om något man tycker är viktigt - och så får man till svar "Du har stavat fel på det och det.."

De som stavar fel vet förmodligen om det, och behöver inte bli påminda.

• Pikku Enkeli

Som jag skrev tidigare:
    Så länge inte stavfelet kan skapa missförstånd, så är det kanske inte nödvändigt att påpeka det..

• Danbala

Jag tycker personligen att just sådana forumsregler är för "liberala". (Språkfascist, javisst!)

Ett annat ställe jag är på har färre gränser för vad man får säga åt varandra. Den språkliga regel som finns är "Språket som gäller är engelska", så när någon skriver för slarvigt, eller försöker med sms-språk eller 1337-speak så blir de hastigt och lustigt sågade jäms med fotknölarna av andra. Och tänka sig! Nästan ingen visar sig vara helt dyslektisk och ger upp och drar därifrån - utan de tjafsar om "yttrandefrihet" ett tag och sedan fattar de galoppen och skriver resten av sina framtida inlägg på, om inte god så åtminstone helt duglig engelska. Mysko...

• Sallisen

Jen nifer och Fia Lundbom

Jag vill påpeka för jag vet att de finns de där ute som tror att vissa ord stavas på ett visst sätt... fast det egentligen ska stavas annorlunda!

• Jennie med ie

Å andra sidan så påverkar det oss alla om språket urlakas, får inte stavfel påverkas tenderar det att bli sämre och sämre med stavningen och till slut kan det bli rena rappakaljan *s* Plus att personen i fråga kan få stora fördelar i sitt vidare liv av att bli medveten om hur vissa ord stavas, ord som h*n ofta inte är medveten om att h*n stavar fel på.

• MINI25

Fia L

..och då är frågan: om de vet om att de stavar fel varför lär de sig inte att stava ordet rätt?

...canSer är en klassiker..och man skriver gång på gång canCer. Ingen reaktion...
    Skall man då inte rätta den personen? (För att vara schysst!)

• GravidMalin

Jag förstår inte riktigt vad det faktiskt spelar för roll om man stavat fel??? så länge man fattar vad personen menade spelar det väl ingen roll?? å fattar man inte får man väl fråga...

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!