• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • sandra1984

Jag tycker det är jätte löjligt att bli anmäld för att man rättar någon.

Jag kan slarvigt stava fel ibland.Om nån rättar mig ser jag inget fel i det.

Så löjligt irriterande att bli anmäld för minsta små sak.

• LinaP

Jag tycker också det är knas.... Får verkligen hålla fingrarna i styr många gånger när folk skriver helt oläsligt. Det värsta är texter utan stor bokstav, skiljetecken och nytt stycke. Jag förstår nästan aldrig vad där står.

Själv skriver jag också ganska slarvigt här ibland, lite stavfel och klumpiga uttryck blir det men jag tycker bara det är bra om någon påpekar detta.

• Sallisen

Jag arbetar med text och ord dagligen och irriteras något ENORMT på alla fel folk gör! Jag VET att folk har dyslexi och läs- och skrivsvårigheter (min man är en av dem!) så jag VET att det inte alla gånger är så lätt... men det går oftast att se skillnad på de fel som någon gör pga ovanstående och på de fel folk gör av ren "lathet".

I ett forum som denna, där vår enda kommunikation är det skrivna ordet, tycker jag att det är väldigt viktigt att skriva rätt - det är enormt lätt att missförstå och har man då skrivit slarvigt så ökar ju risken för missförstånd.

Normal interpunktion, stor bokstav i början på en mening osv tycker jag hör till vanlig vett och etikett i texter... men många håller inte med mig där, tyvärr.

Och inte får man tillrättavisa heller, som du säger - nej, då blir det ett ramaskri utan dess like!

Jag är själv invandrad till Sverige och jag blev GLAD när jag blev tillrättavisad när jag sa eller skrev fel - då kunde jag ju göra det rätt nästa gång!!!!

Man säger ju till för att hjälpa, inte för att stjälpa, men det verkar folk inte förstå... :(

• Danbala

Jennie med ie:

Jo, i en del fall funkar nog det bra, men eftersom en del felstavningar nu är så vanliga motverkas ju alla försök att föregå med gott exempel. Hur ska den man vill "leda på rätt väg" veta att det är just ens egen exempel som är korrekt, liksom?

• Jag älskar Flora

Jennie med ie: Precis! Folk verkar inte ens fatta att de skriver som krattor... fastän man insinuerar lite snällt med att stava rätt åt dem.

• magnus07

Jag tycker det är väldigt beroende på vilket sätt man upplyser om felet. Ifall man har en väldigt överlägsen och spydig attityd och enbart påpekar felet så ser jag ingen vits med det och ser det som helt onödigt. Om man däremot först svarar på inlägget och sen lägger till en liten rad där man enkelt informerar om felstavningen så är det helt okej.

Att rätta en person för att höja deras kompetens är positivt men ifall man gör det enbart för att bevisa sin egen överlägsenhet så är det extremt negativt.

• Jennie med ie

Danbala, ja det är sant, majoriteten har ju inte alltid rätt heller

Jag tycker själv det är OK att påpeka stavdel om det görs på ett schysst sätt. Men gränsdragningen kan vara svår så jag fröstår ändå att de har nolltolerans på forumet.

• Jennie med ie

Och jag VET att det heter förstår och inte fröstår

• Jag älskar Flora

Skönt att det inte bara är jag som ogillar stavfel och tycker att man skall få säga till.

• Edie

Jag älskar Flora skrev: "Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?"

Jag håller med dig. Problemet är ju att dyslexiargumentet _alltid_ dyker upp. Om jag vore dyslektiker skulle jag finna det lite lätt irriterande. Frågan är om det verkligen är värt att anmärka på andras stavfel - jag har helt enkelt gett upp.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!