• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Jennie med ie

GravidMalin, menar du att det inte finns fördelar med att kunna stava rätt?

• halstabletten

Jen nifer- för att ser man ett ord stavas på ett visst sätt tillräckligt många gånger så är risken att hjärnan vänjer sig vid det, och så en dag så står man där och stavar fel själv! Internetslang (som sallisens exempel) är dessutom rent fruktansvärt jobbigt att läsa.

• gumman 00

Samma fördelar som att läsa in saker som passar en själv!!!

• Sallisen

GravidMalin

Men om t.ex. Cancer stavas just så, varför skriva canser?! Om någon nu i all välmening skulle påpeka att det ska vara C, kan man inte godta det och gå vidare?

Det är ju förståeligt även med ett s, men det är banne mig otroligt irriterande, för det heter cancer och inget annat.

• GULDHJÄRTA

Ts, Jag kan inte låta bli att undra, varför stör det dig? och varför har du utsett dig själv till språkpolis?
    det kan vara känsligt att påpeka stavfel, om en person dragit sig länge för att skriva ett känsligt inlägg, och sen bestämmer sig för att göra det, och då blir reaktionen att man stavar fel, det kan lätt bli väldigt okänsligt.

visst jag kan reagera när jag tycker att den personen kan inte stava, men jag tycker inte att det är min sak att påpeka det, om inte personen i fråga BER om det.

• Danbala

Jag brukar kommentera (väääldigt sällan trots allt) om:
    1. Felstavningen faktiskt blir ett ord som betyder något annat.
    2. Det är något som någon tjänar att leta på Google efter.

• Jen nifer
    Men här får man väll ändå ta sina egna beslut.
    Jag skulle bli väldigt irriterad om jag skriver någonting o sen klagar folk på min stavning.
    Det är inte det som är det viktiga.

Skriver jag så slarvigt att jag inte gör mig förstådd, då är det en sak.
    Men förstår alla vad jag skriver så finns det ingen anledning.

Oftast vet man nog själv vad man gör för fel.
    O jag o väldigt många andra vill inte ha några som påpekar.

Om ni är så rädda för svenska språket utveckling så får ni nog vända er någon annanstans..Dessutom så skriver många slarvigar epå internett än om dom skriver ett vanligt brec tex, så oftast vet dom ju om deras "slarvfel" själva o behöver inte "moraltanter" som påpekar de hela tiden.
    Högst irriterande
  • Sallisen

halstabletten

Du anar inte hur lång tid jag gick och funderade över vad förkortningen "ql" betyder... Ville inte verka dum och fråga heller... ;) Till slut fick jag en förklaring på en annan sida förra veckan! Vilken lättnad att äntligen förstå!

Det är verkligen hemskt att läsa sån text!

• Kaosspassageraren

Oooh, svåra överväganden! Jag håller med er som säger att ett vänligt påpekande efter svar på den egentliga frågan borde vara tillåtet. De/demsjukan ser jag grassera här väldigt mycket och det är synd iom att ordet dom ju är så vedertaget nu och löser alla problem. (Jo, jag vet att många av oss ryser vid ordet dom också, men hellre ett dom än ett felanvänt dem).

Om läsbarheten eller förståelsen påverkas tycker jag absolut att det borde vara ok med ett vänligt påpekande.

Danbala: Vad är 1337-språk?

• Sallisen

halstabletten

Du anar inte hur lång tid jag gick och funderade över vad förkortningen "ql" betyder... Ville inte verka dum och fråga heller... ;) Till slut fick jag en förklaring på en annan sida förra veckan! Vilken lättnad att äntligen förstå!

Det är verkligen hemskt att läsa sån text!

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!