• Anonym (Mimmi)

När bör man få träffa pojkvännens barn?

Vi har varit  ett par i 8 månader. Han prioriterar alltid att träffa mig de barnfria veckornamen de veckorna (varannan) som han har sitt barn börjar kännas rätt ensamma, även om han är bra på att höra av sig varje dag.

Han har ett barn som är 4.5 år men ännu inte tagit intiativ till att ses med hen. Han säger att han förbereder sig "mentalt" för det då det är ett stort steg. 

Bara dejtat en man med barn en gång innan och träffade hans barnefter ca 6 månader. Den relationen höll inte pga att jag flyttade utomlands pga kom in på en utbildning jag inte trodde jag skulle komma in på, drtta var för många år sedan dock.

Hur gör folk oftast? Vad menar han med att han förbereder sig mentalt, är det ett dåligt tecken för vår relation? Betyder det nödvändigtvis att han är osäker på en framtid ihop, trots att han säger att han älskar mig ich vill ha rn frantid?

• Svar på tråden När bör man få träffa pojkvännens barn?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Tolkar) skrev 2024-10-10 11:30:10 följande:
    Skrev jag något som inte stämmer? Har jag skrivit att du tar upp det "stup i ett"?

Du verkar bli väldigt frustrerar över oss som inte tror på ert förhållande.

Unik situation. Nja, det vet jag inte om jag håller med om. Finns ganska många som försökt igen efter ett havererat förhållande.
    Inte nödvändigtvis pga att ni inte tror på vår relation. Ja Det hjälper ju att bli påmind om att han kan uppleva det som pressande om man tar upp frågan, absolut. Tror dock inte det är en katastrof att ha gjort en check-in en gång? Så länge det inte övergår i tjat. Det vore väl konstigt om jag uppförde mig som om jag inte bryr mig. Jag vill inget hellre än att det ska kännas bra för honom. Han var en gång trygg med att inkludera mig fullt ut i sitt liv (även om det var långsammare än jag ville) så någonstans hoppas jag att vi har en grund där vi har något äkta.

Absolut många som försöker med ex igen. Men just re-introduktion av barn är något jag inte lyckats hitta så mycket om. Folk har skrivit mycket bra angående introduktion av barn och hur lång tid det tar. Har en ungefärlig bild av hur folk tänker och att de flesta tycks ense om att det är bäst att skynda långsamt.

Däremot knepigare när man en gång gjort slut. Kanske får leva med att det inte finns något facit.
  • Anonym (Tolkar)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-10-10 12:19:28 följande:
    Svår fråga  om det är rätt. Jag uppfyller inte kriterierna för borderline men däremot har jag något som heter ROCD- ett slags tvångsmässigt tillstånd där man fixerar sig vid detaljer i sin relation. Har även det som kallas "anxious attachment" som jag försöker jobba på. Jag är i det stora hela betydligt lugnare än första gången vi var ihop men det kan bli bättre.  

Därför känner jag också att om jag byter partner kan dessa saker mycket väl komma fram på något annat sätt. 
    Fast nu söker du bekräftelsen här istället. Du blir jätteglad när någon tror på er och upprörd när folk inte gör det. Och det är precis det man gör vid tvångsmässiga tillstånd: Söker bekräftelse. Så jag tror inte alls att dessa trådar är till hjälp. Och jag tror inte heller att du är lugnare den här gången. Du har bara valt att vända oron inåt och söka bekräftelsen utifrån.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Tolkar) skrev 2024-10-10 12:50:36 följande:
    Fast nu söker du bekräftelsen här istället. Du blir jätteglad när någon tror på er och upprörd när folk inte gör det. Och det är precis det man gör vid tvångsmässiga tillstånd: Söker bekräftelse. Så jag tror inte alls att dessa trådar är till hjälp. Och jag tror inte heller att du är lugnare den här gången. Du har bara valt att vända oron inåt och söka bekräftelsen utifrån.
    Jag är lugnare i det stora hela. Perfekt? Absolut inte.  Dagar jag har pms kan det eskalera men ingenting som kan jämföras med första omgången vi träffades. Tvivlen kommer ibland när vi är ifrån varandra men umgänget med honom känns lätt och självklart. 

Jag behövde landa i att träffa en förälder och allt vad det innebar. Det var känslomässigt utmanande på flera överraskande sätt.

Jag har ett tvångsmässigt tillstånd för relationer men det hade jag innan jag träffade honom också så det är inte hans fel att jag förstörde något bra första gången vi var ihop.
  • Anonym (Tolkar)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-10-10 13:02:43 följande:
    Jag är lugnare i det stora hela. Perfekt? Absolut inte.  Dagar jag har pms kan det eskalera men ingenting som kan jämföras med första omgången vi träffades. Tvivlen kommer ibland när vi är ifrån varandra men umgänget med honom känns lätt och självklart. 

Jag behövde landa i att träffa en förälder och allt vad det innebar. Det var känslomässigt utmanande på flera överraskande sätt.

Jag har ett tvångsmässigt tillstånd för relationer men det hade jag innan jag träffade honom också så det är inte hans fel att jag förstörde något bra första gången vi var ihop.
    Och när man har ett tvångsmässigt tillstånd är det viktiga att INTE söka bekräfelse. Varken på ena eller andra sättet. KBT vore nog bra. Där kan du få nyttiga verktyg för att hantera din ångest.
  • Anonym (Chuck)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-10-06 10:14:35 följande:
    När bör man få träffa pojkvännens barn?

Vi har varit  ett par i 8 månader. Han prioriterar alltid att träffa mig de barnfria veckornamen de veckorna (varannan) som han har sitt barn börjar kännas rätt ensamma, även om han är bra på att höra av sig varje dag.

Han har ett barn som är 4.5 år men ännu inte tagit intiativ till att ses med hen. Han säger att han förbereder sig "mentalt" för det då det är ett stort steg. 

Bara dejtat en man med barn en gång innan och träffade hans barnefter ca 6 månader. Den relationen höll inte pga att jag flyttade utomlands pga kom in på en utbildning jag inte trodde jag skulle komma in på, drtta var för många år sedan dock.

Hur gör folk oftast? Vad menar han med att han förbereder sig mentalt, är det ett dåligt tecken för vår relation? Betyder det nödvändigtvis att han är osäker på en framtid ihop, trots att han säger att han älskar mig ich vill ha rn frantid?

Det är en grön flagga. Han verkar vara en mån pappa om sitt barn. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Chuck) skrev 2024-10-10 13:38:24 följande:
    Det är en grön flagga. Han verkar vara en mån pappa om sitt barn. 
    Det är han och det är fint. Hoppas bara han ser alla leva tillsammans så småningom som han säger, även om det får ta tid.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Läste detta nyss och om du lider av det så förstår jag dog bättre. Hoppas du får bra hjälp? Kanske borde vänta helt med relationer tills du känner dig starkare, stark nog?

"Personer med rOCD kan uppleva påträngande tankar, rädslor och ångest om huruvida deras partner är rätt för dem, om de attraheras av sin partner eller deras partner attraheras av dem, och intensiva tvivel om huruvida de behöver avsluta sin relation."

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-10-10 13:51:15 följande:

Läste detta nyss och om du lider av det så förstår jag dog bättre. Hoppas du får bra hjälp? Kanske borde vänta helt med relationer tills du känner dig starkare, stark nog?

"Personer med rOCD kan uppleva påträngande tankar, rädslor och ångest om huruvida deras partner är rätt för dem, om de attraheras av sin partner eller deras partner attraheras av dem, och intensiva tvivel om huruvida de behöver avsluta sin relation."

Jag får bra hjälp av min psykolog, ångrar att jag inte tog tag i det här tidigare. Detta tillstånd är ganska okänt  och 

Art behandla tillståndet när man inte är i en relation äe knepigare pga att man bara triggas och har symptom när man ÄR i en relation och "frisk" när man inte är det.
  • Anonym (Tolkar)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-10-10 14:53:30 följande:
    Jag får bra hjälp av min psykolog, ångrar att jag inte tog tag i det här tidigare. Detta tillstånd är ganska okänt  och 

Art behandla tillståndet när man inte är i en relation äe knepigare pga att man bara triggas och har symptom när man ÄR i en relation och "frisk" när man inte är det.
    Verkligen inte okänt. Det är helt enkelt en typ av OCD. Det kallas dock oftast för relationsångest på svenska, vilket kanske är varför du tror att det är okänt.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Tolkar) skrev 2024-10-10 15:53:12 följande:
    Verkligen inte okänt. Det är helt enkelt en typ av OCD. Det kallas dock oftast för relationsångest på svenska, vilket kanske är varför du tror att det är okänt.
    Kanske är mer känt än jag tror? Var en ny term för mig i alla fslö. Ja känt eller inte, jag fördtod väldigt sent stt det jag höll på med var en slags OCD.
  • Anonym (Tolkar)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-10-10 16:42:37 följande:
    Kanske är mer känt än jag tror? Var en ny term för mig i alla fslö. Ja känt eller inte, jag fördtod väldigt sent stt det jag höll på med var en slags OCD.
    Ja, och eftersom du går i terapi antar jag att du även förstår att skapandet av trådar är en del av ocd:n för att undkomma ångesten, fast du egentligen bör genomlida den för att bli starkare.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Tolkar) skrev 2024-10-10 16:48:30 följande:
    Ja, och eftersom du går i terapi antar jag att du även förstår att skapandet av trådar är en del av ocd:n för att undkomma ångesten, fast du egentligen bör genomlida den för att bli starkare.
    Ja...sämre självkontroll vid PMS
  • Anonym (Hon)

Jag hade varit glad om pappan till mitt barn hade tagit det lugnare. Nu har sonen kastats in i den nya relationen och jag har varit ovetandes. Jag har fått hem en aggressiv son, en ledsen son och han har inte kunnat få ur sig varför han mår som han gör. Jag frågade pappan om det hänt något särskilt men fick till svar att han inte vet vad jag har för rutiner och om grabben får mat m.m. 

Hade han bara varit ärlig så hade jag kunnat bemöta min son betydligt enklare i allt det här  
    Han förstår dock inte att grabben får ur sig all frustration och känslor hos mig för där är han bara glad. (Vad han säger) sonen säger annat till mig dock. Min grabb är fem och vi separerade för inte ens ett år sedan så han hade precis börjat landa i allt det. (Tagit lite tid för honom, känslig pojk.) 

Jag anser att man har rätt att träffa barnen när båda barnens föräldrar vet om det och har förberett barnet på att det kommer in en ny vän. Stressa inte med sånt, alla barn är dessutom olika känsliga för stora förändringar.

Det är också viktigt att den nya inte kliver rakt in som en ny förälder. Bara för att man inte ser den andra föräldern så finns den faktiskt och älskar sitt barn. 

• Anonym (Tolkar)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-10-10 17:03:06 följande:
    Ja...sämre självkontroll vid PMS
    Du får ha en PMS-plan då kanske, så att du kan fortsätta framåt och utvecklas.
  • Anonym (Samma)

Är i en liknande situation. Hur går det för dig?

Vi har förvisso aldrig gjort slut så jag har aldrig träffat min nuvarandes barn. Han är ganska nyseparerad och vill ta det lugnt men har antytt att jag ska få träffa hans barn  "i sinom tid". 

Svar på tråden När bör man få träffa pojkvännens barn?