• Anonym (TS)

Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

När jag träffar lärare ibland och pratar med dessa om barn så är det att vissa barn borde vara någon annanstans än på deras skola. 

Elever som beter sig illa borde få en bättre uppfostran hemifrån. 

Föräldrarna borde godkänna att deras barn blir utredda och så vidare. 

Jag känner att barns beteenden och eventuella diagnoser har blivit ett medicinskt problem som sjukvården ska ta hand om. 

Lärare står ofta och säger att vi saknar resurser här för att hantera detta. 

Jag arbetar som konsult i skolor och har arbetat med barn i snart 20 års tid. Jag går fortfarande på vidareutbildningar. Så svårt är det inte att sitta på digitala föreläsningar och seminarium. 

Jag har jobbat runt om i hela Sverige och ser ständigt detta tryck på att sjukvården ska göra saker. 

Jag och mina kollegor förstår inte. Det känns som många i min egna yrkeskår är totalt ointresserade av att göra sitt jobb eller ens förstå sitt egna uppdrag. 

Jag kan göra så enkelt med en lärare ibland att jag efter ETT samtal med en elev har ett helt annat barn i gruppen. 

Jag har då fått ett samtal med en elev som sägs vara totalt omöjlig. Den kan inte bete sig som folk. 

Enligt skolan klarar inte BUP ens av att göra något. 

Eleven träffar mig och jag märker direkt att den är rädd, den tror att jag kommer dit för att skälla. Jag är inte intresserad av att prata om vad deras lärare sagt och läxa upp den. Jag frågar vad barnet tycker om, vad den tycker om att göra. Hur tycker den personen att det är i skolan, när tycker den att det funkar bra. Jag går inte ens in på när det inte funkar. Utan eleven får säga NÄR det funkar. 

Efter detta så säger jag till dennes lärare att eleven behöver detta. Det kan vara så enkelt som att sitta på en viss plats i klassrummet och att den inte ska sitta bredvid vissa personer. 

Läraren återkommer direkt efteråt och säger att det är som en annan elev. Detta fortsätter även i år efteråt.Att jag kommit in i vårterminen i 7an, eleven har haft kaos en hel skolgång. I 7an justerar vi extremt få saker och vips funkar detta tills i 9an. 

Jag har knappt gjort något, men alla lärares lösningar är BUP och medicinering. 

Självklart är detta ett extremfall där något lyckats, oftast krävs det lite mer, det jag vill peka på är lärarnas pedagogiska kompetens. Att dom har makten, att det är dom som sitter på en kompetens, men när saker inte funkar är det elevernas fel, dom har medicinska fel som gör att dom är omöjliga att jobba med. 

Hur blev det såhär? 

• Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?
  • Raggartjejen

Alla är olika, även barn.
    Vet du hur det är att ha en diagnos?  Om inte, täpp till brödluckan!

• Anonym (J)
    Raggartjejen skrev 2025-03-01 16:36:18 följande:

Men precis, alla är olika. 
  • Anonym (J)

Så varför skrika diagnos så fort det är något 

• Anonym (J)

Se på hur hela samhället är. Skärmar. Barn som sminkar sig som 5 år gamla. Fräldrar som är helt inne i sina mobiler . osv.

Kanskw där man ska börja 

Stress påverkar förälderns och därmed barnen. 

Gäller såklart inte alla får jag väl tillägga 

• Anonym (TS)
    Raggartjejen skrev 2025-03-01 16:36:18 följande:

Vad har detta med mitt inlägg att göra? 

Om ett barn har svårigheter pga en diagnos så behöver ju skolan stötta och ge förutsättningar för barnet att lyckas. 

Om vi vet att X har en diagnos. X har stora problem med att samarbeta med andra barn, när X känner sig utsatt kan X ge andra barn en örfil.

X får självklart gå på BUP, men i skolan måste vi se till så att det fungerar. 

Hur kan vi stötta X så att X får rätt verktyg och förutsättningar att umgås med andra barn så att det funkar, så att inte X ger andra barn örfilar utan X är trygg, hamnar i situationer som funkar där inte våld uppstår. 

Att bara konstatera att X har en diagnos, är dålig på att samarbeta med andra och slåss och att BUP ska lösa detta, det är inte särskilt utvecklande. 

Så vad kan skolan göra för att X ska må bättre? Vad kan skolan göra för att X ska bli accepterad och bli en del av gruppen? 

• Anonym (Gile)

Ibland är det en diagnos, ibland inte. Det kan vara allt möjligt, läs- och skrivsvårigheter är ju t ex. en diagnos.
    Ibland behöver inlärningssituationen i klassrummet förändras för den eleven, ibland inte.
    Ibland är lokalerna helt olämpliga av olika skäl.
    Ibland pågår det saker i familjen som gör barn oroliga även i skolan.
    Det kan handla om mobbning, barnet blir mobbat, barnet mobbar eller bådadera.
    Ibland är läraren inte lyhörd, medan andra gånger är hen det, men är på väg rakt in i väggen på grund av arbetssituationen.
    Ibland har läraren en diagnos som ger svårigheter i klassrummet.
    Ibland har läraen bekymmer på hemmaplan och är deprimerad elker ångestriden/trött.
    Ibland har klassrn haft för många vikarier och har dpårat ut helt.
    Ibland har lärare konflikter eller olika åsikter om hur barnet ska behandlas att barnet får bemötanden som ör mycket förvirrande.
    Ibland (ofta) finns inte det extra stöd som skulle behövas, trots att det inte är mycket 
    Ibland tänker skolledningen bara att de ska skicka vidare problemet till nästa stadium
    Ibland ör det hrlt enkelt för många barn med svårigheter i klassen

Osv, osv osv

Det finns sällan en quick fix som håller länge och det är ofta kombinationer av svårigheter.
    Det ör ingen tillfällighet att lärare ör den nest sjukskrivna yrkeskåren.

• Anonym (Gile)

"Det är ingen tillfällighet att lärarna är den mest sjukskrivna yrkeskategorin" ska det stå.

• Anonym (TS)
    Anonym (Gile) skrev 2025-03-01 16:56:48 följande:

Ibland är det en diagnos, ibland inte. Det kan vara allt möjligt, läs- och skrivsvårigheter är ju t ex. en diagnos.
    Ibland behöver inlärningssituationen i klassrummet förändras för den eleven, ibland inte.
    Ibland är lokalerna helt olämpliga av olika skäl.
    Ibland pågår det saker i familjen som gör barn oroliga även i skolan.
    Det kan handla om mobbning, barnet blir mobbat, barnet mobbar eller bådadera.
    Ibland är läraren inte lyhörd, medan andra gånger är hen det, men är på väg rakt in i väggen på grund av arbetssituationen.
    Ibland har läraren en diagnos som ger svårigheter i klassrummet.
    Ibland har läraen bekymmer på hemmaplan och är deprimerad elker ångestriden/trött.
    Ibland har klassrn haft för många vikarier och har dpårat ut helt.
    Ibland har lärare konflikter eller olika åsikter om hur barnet ska behandlas att barnet får bemötanden som ör mycket förvirrande.
    Ibland (ofta) finns inte det extra stöd som skulle behövas, trots att det inte är mycket 
    Ibland tänker skolledningen bara att de ska skicka vidare problemet till nästa stadium
    Ibland ör det hrlt enkelt för många barn med svårigheter i klassen

Osv, osv osv

Det finns sällan en quick fix som håller länge och det är ofta kombinationer av svårigheter.
    Det ör ingen tillfällighet att lärare ör den nest sjukskrivna yrkeskåren.

Att inte ta ansvar för eleverna och säga att någon annan ska lösa saker leder till maktlöshet. En lärare som känner sig maktlös är ingen bra lärare?. Men en lärare som tar ansvar får lite bättre förutsättningar att lyckas med sitt uppdrag. 
  • Anonym (ja känner igen)

Känner verkligen igen detta som TS skriver om hur lärare resonerar! 

Har en vuxen son som hade problem i både förskolan och grundskolan där alla lärare enbart skällde på honom och talade om för honom på vilka olika sätt han var dålig och vad han gjorde fel. Blandat med att de frågade honom vad de skulle göra - som om han skulle veta det. I högstadiet var han rejält deprimerad efter att mestadels haft sådana lärare (det fanns ett undantag ett år, men den läraren lyckades inte väga upp för alla de negativa lärarna tyvärr).

Hemmasittare största delen av högstadiet, det enda lärarna tjatade om var att han måste ha en diagnos. För ALLA normala barn trivs i skolan, sa de. Psykolog som vi gick till sa att han behövde mer utmaningar och stimulans samt att bli sedd i skolan. Men det kunde lärarna absolut inte hålla med om. De hade ju rätt - det var fel på honom, han måste ha en diagnos. Det kunde absolut inte vara något skolan gjorde fel. 

Det löste sig i slutändan genom att han slapp undervisningen och enbart behövde göra alla betygsgrundande uppgifter hos specialpedagogen.

Fick vila efter grundskolan ett år.

I gymnasiet kom han till en skola där lärarna såg honom som en vanlig kille. De visste inget om hans bakgrund. För första gången sedan han började förskolan sa vuxna i skolan något positivt om honom!!!  Ja, då funkade ju allt helt bra. Han gick ut med högsta betyg i hela skolan.

Hans självkänsla är dock i botten efter alla år med lärare som har klagat och klagat och klagat och beskyllt honom för olika saker som han inte gjort. Tror att vissa pojkar lätt blir syndabockar tyvärr. När jag ibland på väg till jobbet hör lärare för de yngre åldrarna prata så hör jag hur de resonerar helt konstigt kring hur barnen borde bete sig. Deras syn på vad som är normala barn skiljer sig mycket från min syn i varje fall.

Att han nu på universitetet får massor av positiv feedback från lärarna och att de andra studenterna ber honom om hjälp med uppgifter ibland räcker inte för att han själv ska känna att han duger tyvärr. Kanske kommer det bli bättre så småningom. Håller tummarna för det. 

Detta är en enskild berättelse, jag har ett trauma efter de här åren och att skriva här hjälper mig faktiskt att bearbeta litegrann. Varför ställde vi inga krav på skolan istället för på sonen under hans uppväxt. Vi tvingade honom att anstränga sig långt över sina gränser för att anpassa sig till lärarnas olika knäppa krav. Jag hade en sådan blind tro på att lärare ändå på något sätt har koll och vill alla barn väl. Alla lärare vill inte alla barn väl. De ogillar faktiskt vissa barn. Jag borde såklart bytt skola. Det är vi föräldrar som är skyldiga till att han har haft en hemsk uppväxt, inte skolan. De förstod inte bättre. Vi förstod inte heller bättre. Sonen får betala priset, troligtvis i resten av sitt liv.  

• Anonym (Mamma)
    Anonym (ja känner igen) skrev 2025-03-01 17:23:33 följande:

Känner verkligen igen detta som TS skriver om hur lärare resonerar! 

Har en vuxen son som hade problem i både förskolan och grundskolan där alla lärare enbart skällde på honom och talade om för honom på vilka olika sätt han var dålig och vad han gjorde fel. Blandat med att de frågade honom vad de skulle göra - som om han skulle veta det. I högstadiet var han rejält deprimerad efter att mestadels haft sådana lärare (det fanns ett undantag ett år, men den läraren lyckades inte väga upp för alla de negativa lärarna tyvärr).

Hemmasittare största delen av högstadiet, det enda lärarna tjatade om var att han måste ha en diagnos. För ALLA normala barn trivs i skolan, sa de. Psykolog som vi gick till sa att han behövde mer utmaningar och stimulans samt att bli sedd i skolan. Men det kunde lärarna absolut inte hålla med om. De hade ju rätt - det var fel på honom, han måste ha en diagnos. Det kunde absolut inte vara något skolan gjorde fel. 

Det löste sig i slutändan genom att han slapp undervisningen och enbart behövde göra alla betygsgrundande uppgifter hos specialpedagogen.

Fick vila efter grundskolan ett år.

I gymnasiet kom han till en skola där lärarna såg honom som en vanlig kille. De visste inget om hans bakgrund. För första gången sedan han började förskolan sa vuxna i skolan något positivt om honom!!!  Ja, då funkade ju allt helt bra. Han gick ut med högsta betyg i hela skolan.

Hans självkänsla är dock i botten efter alla år med lärare som har klagat och klagat och klagat och beskyllt honom för olika saker som han inte gjort. Tror att vissa pojkar lätt blir syndabockar tyvärr. När jag ibland på väg till jobbet hör lärare för de yngre åldrarna prata så hör jag hur de resonerar helt konstigt kring hur barnen borde bete sig. Deras syn på vad som är normala barn skiljer sig mycket från min syn i varje fall.

Att han nu på universitetet får massor av positiv feedback från lärarna och att de andra studenterna ber honom om hjälp med uppgifter ibland räcker inte för att han själv ska känna att han duger tyvärr. Kanske kommer det bli bättre så småningom. Håller tummarna för det. 

Detta är en enskild berättelse, jag har ett trauma efter de här åren och att skriva här hjälper mig faktiskt att bearbeta litegrann. Varför ställde vi inga krav på skolan istället för på sonen under hans uppväxt. Vi tvingade honom att anstränga sig långt över sina gränser för att anpassa sig till lärarnas olika knäppa krav. Jag hade en sådan blind tro på att lärare ändå på något sätt har koll och vill alla barn väl. Alla lärare vill inte alla barn väl. De ogillar faktiskt vissa barn. Jag borde såklart bytt skola. Det är vi föräldrar som är skyldiga till att han har haft en hemsk uppväxt, inte skolan. De förstod inte bättre. Vi förstod inte heller bättre. Sonen får betala priset, troligtvis i resten av sitt liv.  

Det låter lite som det vi upplevde. Skolan skällde och klagade ständigt och skrev otäcka saker om vad han hade påståtts gjort i en liten bok som skickades hem. Sista gången skrev de att min son slagit och sparkat en annan pojke och sagt att han inte var värd att leva .
    Jag frågade sonen, han sa att han inte förstod alls. 

Jag skrev till skolan, detta såg jag som allvarligt ville ha ett möte med skolan, för att diskutera. Då skrev de tillbaka att allt var ett missförstånd!! 

Då bestämde vi att min man tog en dag ledigt och var med en hel dag i skolan. För att se vad som pågick och prata med fröknarna. 

Efter denna dag fick vi inga mer klagomål. 

Upprnbarligen hade vår son blivit någon typ av syndabock, som lärarna hade använt för att avreagera sig på. 

Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?