• Anonym (TS)

Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

När jag träffar lärare ibland och pratar med dessa om barn så är det att vissa barn borde vara någon annanstans än på deras skola. 

Elever som beter sig illa borde få en bättre uppfostran hemifrån. 

Föräldrarna borde godkänna att deras barn blir utredda och så vidare. 

Jag känner att barns beteenden och eventuella diagnoser har blivit ett medicinskt problem som sjukvården ska ta hand om. 

Lärare står ofta och säger att vi saknar resurser här för att hantera detta. 

Jag arbetar som konsult i skolor och har arbetat med barn i snart 20 års tid. Jag går fortfarande på vidareutbildningar. Så svårt är det inte att sitta på digitala föreläsningar och seminarium. 

Jag har jobbat runt om i hela Sverige och ser ständigt detta tryck på att sjukvården ska göra saker. 

Jag och mina kollegor förstår inte. Det känns som många i min egna yrkeskår är totalt ointresserade av att göra sitt jobb eller ens förstå sitt egna uppdrag. 

Jag kan göra så enkelt med en lärare ibland att jag efter ETT samtal med en elev har ett helt annat barn i gruppen. 

Jag har då fått ett samtal med en elev som sägs vara totalt omöjlig. Den kan inte bete sig som folk. 

Enligt skolan klarar inte BUP ens av att göra något. 

Eleven träffar mig och jag märker direkt att den är rädd, den tror att jag kommer dit för att skälla. Jag är inte intresserad av att prata om vad deras lärare sagt och läxa upp den. Jag frågar vad barnet tycker om, vad den tycker om att göra. Hur tycker den personen att det är i skolan, när tycker den att det funkar bra. Jag går inte ens in på när det inte funkar. Utan eleven får säga NÄR det funkar. 

Efter detta så säger jag till dennes lärare att eleven behöver detta. Det kan vara så enkelt som att sitta på en viss plats i klassrummet och att den inte ska sitta bredvid vissa personer. 

Läraren återkommer direkt efteråt och säger att det är som en annan elev. Detta fortsätter även i år efteråt.Att jag kommit in i vårterminen i 7an, eleven har haft kaos en hel skolgång. I 7an justerar vi extremt få saker och vips funkar detta tills i 9an. 

Jag har knappt gjort något, men alla lärares lösningar är BUP och medicinering. 

Självklart är detta ett extremfall där något lyckats, oftast krävs det lite mer, det jag vill peka på är lärarnas pedagogiska kompetens. Att dom har makten, att det är dom som sitter på en kompetens, men när saker inte funkar är det elevernas fel, dom har medicinska fel som gör att dom är omöjliga att jobba med. 

Hur blev det såhär? 

• Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?
  • Anonym (Gile)
    Anonym (Frank) skrev 2025-03-02 20:06:03 följande:
    Det får de redan.

Den här tråden är oerhört naiv.
    Ofta tillämpas strategierna inte, trots att det förekommit fortbildnimg vid flera tillfällen på utvecklingsdagar.

Därför behöver kunskaperna om npf i integreras i praktikmoment på den ordinarie lärarutbildnimgen. Då blir det obligatoriskt att implementera dem under egna lektioner på lärarstudentens praktiperiod.
  • Anonym (Frank)
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-02 20:12:53 följande:
    Nej, det har väl nyligen bestämts att det ska ingå i alla lärarutbildningar, men det dröjer flera år innan de studenterna kommer ut i skolorna och då finns det fortfarande en massa lärare kvar som saknar utbildning i det här. Det skulle behövas en nationell utbildningsinsats, typ ett npf-lärarlyft. 
    Du har ingen koll. Att det inte ingått i grundutbildningen betyder inte att lärarna saknar kunskap. Det finns få ämnen som lärarna kompetensutvecklas i så ofta som i NPF. Kompetensutveckling av lärare a sker kontinuerligt och löpande.
  • Anonym (Kalle W)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-02 19:25:15 följande:
    Lärarutbildning, master inom ett ämne, specialpedagog och sedan fristående kurser i mängder? 
    I vilken roll hyr skolorna in dig? Hur länge arbetar du i snitt i ett arbetslag och med en elevgrupp/enstaka elev?

Låter fantastiskt om skolorna har råd att hyra in hjälp men låter otroligt med alla sparbeting.
  • Anonym (Bellissimo)
    Anonym (Frank) skrev 2025-03-02 20:09:24 följande:
    Om ditt barn mår dåligt ska du i första hand fundera på vad du kan göra.

Så typiskt svenskt att förvänta sig att deras problem ska lösas av staten och samhället.

Mitt barn mår dåligt av skolmiljön. Jag tog hen till vården för tre år sedan och jobbar sedan dess tillsammans med dem med tex kbt. Vård och hem jobbar bra ihop men det kan inte bli bra för mitt barn så länge inte skolan gör sin del.

Det jag kan göra är att försöka förmå skolan att göra de anpassningar som mitt barn har laglig rätt till. Vi har försökt förklara vad som skulle behövas, men, som sagt, de saknar kunskaper om npf och förstår inte riktigt, även om de vill väl. Nu ska BUP gå in och försöka få dem att förstå, så vi har ändå lite hopp om ljusning. De ska skicka dit en psykolog och en specialpedagog som ska prata med lärare och rektor. 

• Anonym (Frank)
    Anonym (Gile) skrev 2025-03-02 20:15:14 följande:
    Ofta tillämpas strategierna inte, trots att det förekommit fortbildnimg vid flera tillfällen på utvecklingsdagar.

Därför behöver kunskaperna om npf i integreras i praktikmoment på den ordinarie lärarutbildnimgen. Då blir det obligatoriskt att implementera dem under egna lektioner på lärarstudentens praktiperiod.
    Det är en annan fråga.

Det handlar i grunden mycket om relation. Därför en totalt outbildad kan få bättre resultat med en NPF elev än en förstelärare, även om kompetensen hjälper är den långt ifrån en garanti att lyckas.
  • Anonym (Bellissimo)
    Anonym (Frank) skrev 2025-03-02 20:15:59 följande:
    Du har ingen koll. Att det inte ingått i grundutbildningen betyder inte att lärarna saknar kunskap. Det finns få ämnen som lärarna kompetensutvecklas i så ofta som i NPF. Kompetensutveckling av lärare a sker kontinuerligt och löpande.
    Tyvärr syns inte det i verksamheten. Vi är många med npf-barn som kan vittna om det. Många tror tex fortfarande att adhd barn är stökiga och autister inte har kompisar. 
  • Anonym (Frank)
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-02 20:23:06 följande:

Mitt barn mår dåligt av skolmiljön. Jag tog hen till vården för tre år sedan och jobbar sedan dess tillsammans med dem med tex kbt. Vård och hem jobbar bra ihop men det kan inte bli bra för mitt barn så länge inte skolan gör sin del.

Det jag kan göra är att försöka förmå skolan att göra de anpassningar som mitt barn har laglig rätt till. Vi har försökt förklara vad som skulle behövas, men, som sagt, de saknar kunskaper om npf och förstår inte riktigt, även om de vill väl. Nu ska BUP gå in och försöka få dem att förstå, så vi har ändå lite hopp om ljusning. De ska skicka dit en psykolog och en specialpedagog som ska prata med lärare och rektor. 

Det är ditt jobb som förälder att förbereda ditt barn på ett sådant sätt att det inte mår dåligt av skolmiljön. Eller i alla fall tillräckligt ok för att faktiskt gå dit.
  • Anonym (Frank)
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-02 20:23:06 följande:

Alla anpassningar kräver resurser. Det är med största sannolikhet så att de vill lägga skolans resurser på annat. Det är en prioriteringsfråga.
  • Anonym (Bellissimo)
    Anonym (Frank) skrev 2025-03-02 20:25:25 följande:
    Det är en annan fråga.

Det handlar i grunden mycket om relation. Därför en totalt outbildad kan få bättre resultat med en NPF elev än en förstelärare, även om kompetensen hjälper är den långt ifrån en garanti att lyckas.

Ja och nej. Mitt barn har jättefin relation till sin lärare, de tycker verkligen om varandra, men läraren förstår inte vad mitt barn behöver utan behöver råd från vården om det. Precis som vi föräldrar också har fått. En del barn är rätt komplicerade att få rätsida på, helt enkelt. Då behöver hem, skola och vård samarbeta. Alla kompetenser behövs. 

I ett annat samhälle hade de här barnen fått utveckla sina starka sidor, men i Sverige har vi skolplikt och då måste man hitta sätt för barnen att överleva (bokstavligen) skolan. Mitt barn ligger i det övre spannet av begåvning, bitvis på gräns till särbegåvning, men pga hur skolan ser ut är vårt mål nu att hen ska överleva skolan utan svårare bestående men och bli godkänd i alla ämnen. 

• Anonym (Bellissimo)
    Anonym (Frank) skrev 2025-03-02 20:27:36 följande:
    Det är ditt jobb som förälder att förbereda ditt barn på ett sådant sätt att det inte mår dåligt av skolmiljön. Eller i alla fall tillräckligt ok för att faktiskt gå dit.
    Det här är lika intelligent som att säga att mobbade barns föräldrar ska förbereda sitt barn så att det inte mår dåligt av att bli spolad i toan varje eftermiddag. 
Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?